Kunstnere du kanskje ikke har hørt om

Det er ikke for å være vanskelig/vrien @Spray men når du skriver ”bankers investering”, hvordan underbygger du dette med fakta? :slight_smile:

Har du fulgt kunstneren og prisutviklingen til kunstner over tid? Har kunstneren hatt store utstillinger hos kjente og store gallerier? Eller har hun for eksempel vært omtalt i viktige magasiner eller fått positiv omtale av anerkjente kunstkritikere?

11 Likes

Ja klart jeg har fulgt med på henne over tid. Hun har og vært omtalt av mange kjente magasiner.
Les deg litt opp på henne, så finner du fort ut av det.

1 Like

Melissa Joseph

3 Likes

Den Færøyske maleren Arnold Vegghamar fyller 85 år - KVF (Det færøyske NRK har besøkt han i atelieret vinteren 2022)
Han hadde en stor utstilling i Gamla Seglhúsinum i Klaksvik i april -2022.
I går åpnet han ny utstilling i Gallarí Havnará i Tórshavn.

8 Likes

Birgithe Johannessen 1905 -1995 var den første Færøyske kunstneren med akademisk utdannelse - 17 år gammel i 1923 begynte hun utdannelsen ved Sidcup School of Art i London og fortsatte i 1925 på kunstakademiet i København. Hun arbeidet fremst med akvareller - med motiv fra den Færøyske naturen. Nasjonalgalleriet i Tórshavn har 11 arbeider av Johannessen i samlingen. I dag er det premiere på en dokumentarfilm om henne på Listasavn Føroyar/Nasjonalgalleriet Færøyene.

9 Likes

Hva sier konsensus her - noe å gå for?

Og … hva er score på Gardometeret (1-10) ?

1 Like

Det må være noe interessant før det det kan registreres på Gardometeret. Dette er bare dårlig kopi arbeid av det du ser på billige restauranter og barer.

7 Likes

Dette er vanlig terapiarbeider - Borgen refererer i intervjuet til psykisksmell han har - ligner meget på min tantes malerier hun malte på kurs etter hun møtte veggen, bra for den psykiske helsen å male men stor kunst blir det ikke. Men bra han er åpent om et viktig samfunnsproblem, med flere og flere som sliter.

12 Likes

Sandra Mujinga,

hun ble nevnt her inne ifm. at hun var den første til å stille ut ved Solo Oslo-serien på Munch museet i fjor. En fascinerende utstilling.

Hun har vært utstilt under Veneziabiennalen, og er nå kjøpt inn av MoMa. En norsk kunstner det virker som at har god vind i seila.

bilde

bilde

Har selv et par edisjoner, bla. dette (får lov til å henge det opp når jeg forteller hva det er vi ser :face_with_monocle:)

6 Likes

Pierre Knop

4 Likes

Bump! Del gjerne litt her folkens. Det å utvide horisonten og å oppdage nye kunstnere er noe vi alle har godt av.

Ravelle Pillay

3 Likes

Hun er kanskje kjent av mange her allerede:

https://instagram.com/ebecho?igshid=YmMyMTA2M2Y=

2 Likes

Hansina Iversen er den viktigste kunstneren i den yngre generasjonen på Færøyene.
Hennes hovedverk på 220 x 420 cm ble nettopp kjøpt av Ny Carlsbergfondet til Listasavn Føroya /Færøyenes Nationalmuseum.

https://www.instagram.com/hansinaiversen/

7 Likes

Hva er det som gjør deg så interessert i Færøyisk kunst Julia? Er det et spennende og drivende miljø der som skaper banebrytende arbeider for historiebøkene?

3 Likes

@Witchdoctor Har skrevet phden min om færøysk kunst og bor/arbeider deler av året på Færøyene - det er meg du ser på bildet som prøver å fortelle om bildet på min færøysk med norsk/dansk aksen om Hansina til en besøkene - har en liten jobb på Listasavn om vinteren. Det foregår mye spennede innen samtidskunst her. De fleste kunstnerne før var utdannet i København, men de siste årene har mange valgt å utdanne seg over hele verden - de fleste flytter tilbake til Færøyene etter utdanning, som ikke var tilfelle før. Ja jeg tror færøysk kunst vil få større plass internasjonalt. Og hovedgrunnen til at jeg havnet her er at min oldefar var fra Tórshavn og for noen år siden ønsket å komme tilbake og utforske opprinnelsen til min Norsk/Danske/Færøyske familie.

17 Likes

Hun her likte jeg godt. Takk for tips Julia. Fortsett med det.

1 Like

Marie Rud Rosenzweig åpnet sin første institusjonelle utstilling på GL Strand i København forrige torsdag. Jeg var så heldig å være invitert til middagen etterpå så tok turen. Det blir utstilling med henne i Oslo i november :grin:


8 Likes

Å så gøy:) Var utstillingen bra?

Arild Heitmann.
Klarer ikke se at han er omtalt her inne tidligere. Muligens fordi han driver med foto.

https://instagram.com/arildheitmannphotography?igshid=ZjE2NGZiNDQ=

4 Likes


6 Likes