Kunstveggen i sosiale medier

Hei alle sammen,

Kunstveggen har profiler på sosiale medier som vi i administrasjonen sliter med å få utnyttet på en god måte (feks Instagram).
Er det noen av våre medlemmer som besitter kompetanse på dette og som kunne tenke seg å hjelpe til?
Vi ønsker å bruke disse plattformene til å få flere nye medlemmer på forumet, for å fortsette å gjøre kunst mer tilgjengelig og øke interessen for feltet. Dette tenker vi at er noe alle vil tjene på.

Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat om hvordan du kan hjelpe til.

3 Likes

@Chrstr Her kan vel du stille opp?

5 Likes

Haha, bytta plutselig @Tage sitt navn med mitt, ja @Inoma. Cheeky little f…

Jeg tror @Tage er et glimrende forslag. Akkurat passe freidig og ivrig.

I spann med 1-2 andre så vil det kunne løfte SoMe-gamet til Kunstveggen. Har savna det på insta.
Men man må ha med en ringrev også, så det ikke blir helt Operasjon Dagsverk.

6 Likes

Jeg er selvfølgelig klar for å ta min del av jobben, men det er et kompetanseløft som trengs. Hvorfor innleggene våre oppnår lite likes/views tross mange følgere er for eksempel noe vi lurer på og ikke finner svaret på. Min private profil får ikke anbefalt innleggene til KV selv om jeg notorisk er inne og liker alle sammen manuelt, dette sliter vi med å forstå.

2 Likes

Uten å være noen ekspert, så tror jeg én av årsakene til få likes er at dere sannsynligvis ikke bruker KV Instaen særlig aktivt? Lite logget inn kanskje? Det har også noe / mye med å gjøre at dere poster lite (innlegg og reels) - en “god” konto med mye traction skal / bør poste minst én gang om dagen (har jeg hørt). Også er det å ha tid til å poste så mye da…

3 Likes

Enig! Det bør være noe daglig.
Hva bør være med på instaen?

  • auksjoner ?
  • utstillinger ?
  • lanseringer ?(må være litt selektive her, for å unngå spamming)
  • nye kunstkjøp ?
  • «Hva ser jeg på hjemme»?
  • Populære tråder/diskusjoner ?
  • lenker til andre steder, typ: gallerier, artikler, kunstnere… ??

Kanskje poste mest som story med lenke til aktuelle/poulære tråder/saker på kv. :link: Á la noe sånn?:

@Ulrik @Tage og en eller flere dyktige/driftige personer fikser dette :raised_hands::fire:

7 Likes

Virker som du kunne vært en god kar bak rattet,- og tid vet jo både jeg og @Inoma . Du har jo plenty av tid som er lærer :sweat_smile:

3 Likes

Foreslår noen faste poster:
Ukens kunstner
Ukens «nye» kunstner
Ukens kunsthjem
Ukens klassiker - ta et klassisk verk og fortell historien om det
Neste ukes lanseringer (ikke en post per lansering, men samle opp til fellespost)

5 Likes

Noen ting til:

Få laget en litt fresh «drakt» på postene, her eksempel fra hvordan vi gjør det på jobb.

Ha poster man kan bla i.

Legg postene opp som story

Lag noen poster det er naturlig at noen andre kan dele, så ting ukens «kunst på arbeidsplassen» «ukens kunstsamler» ++ er lurt å ha med!


2 Likes

Mange flotte tips her! :blush: Hva med å prøve å inngå flere samarbeid med rammeverksteder, gallerier, kunstnere etc? Prøve å få til konkurranser, rabatter osv?

2 Likes

Det som virkelig virker er å betale Instagram. Rett å slett reklamere og kjøpe annonser. Det er dessverre ikke slik at du enkelt kan nå ut til mange lenger. Algoritmene er tilpasset slik at de som bruker penger får større rekkevidde. Ellers er heller ikke en vanlig post i ny og ne nok. Daglige innlegg, reels osv er helt essensielt.

Og dette er en jobb å holde gående. En time eller to til dagen er nok et absolutt minimum.

1 Like

Gode forslag, @Oisteinh !
Hvis noen av disse postene/storyene er ukentlige, så er vi jo garantert nesten daglige oppdateringer allerede.

Forslag:
Vi kan ha egen tråd her inne på KV hvor alle medlemmer kan pitche ideer og bidrag. Da får vi mer bredde - og det gjør jobben lettere for admins.

Kan forenkles ved å ta i bruk Airtable som er ganske smooth for innholdsplanlegging etc. kan da også lage et Airtable form hvor man kan sende inn forslag til innhold i predefinerte felt hvor man tagger hva slags type innhold det er etc.

1 Like

De fleste siste postene deres der er jo fra september 2023? Det er lenge siden. Dere må være mer aktive.

Mye som kan fenge mer, for eksempel videoraportasjer hjemme hos kunstsamlere fra forumet som man så promoterer på instagram med betalt ad.

Reportasjer fra kunstvernissasjer. Intervju med kunstneren.

Gå mer mot slik kunzt gjør det.

1 Like

Mens andre kunstmedier har selve kunstneren i sentrum tror jeg kunstveggen vil treffe bedre hvis det er selve kunstsamleren som er i sentrum, at dette ligger i underbevistheten i alt dere gjør.

Å reklamere og promotere for nærstående kunstutstillinger for eksempel vil ikke fenge særlig, det er det også mange andre kontoer som gjør i dag.

2 Likes

Intervju med kunstveggens mest populære kunstnere fenger også. Guttestreker, emogutt, sverre malling, sandra chrvier, dolk med mer.

2 Likes

Mange gode tips her :slight_smile: hadde vært artig å se hva folk har og gjerne litt bakgrunnshistorie på hvorfor de valgte akkurat den kunsteren og verket, men tviler på at mange kommer til å stille opp :confused: er vel mange som ikke ønsker at alle skal vite hva dem har i frykt for at noen skal komme på døra eller bare generelt. Skrev til en samler her om dagen at det hadde vært artig å sett samlingen hans siden han har mye kult innenfor en kunstner jeg liker. Fikk tilbake «neitakk» :sweat_smile:

2 Likes

Letteste hadde vel kanskje vært å få til et samarbeid med Kunzt? Slå kunzt og kunstveggen sammen hvor vi blir et forum under dem?

Kunstveggen har 11k følgere. Bør vel være verdt å satse med det utgangspunktet?

Legge en plan for hvilke ukentlige spalter som skal med, og sørge for å holde kontinuitet når man er i gang. 3-4stk drifter kontoen sammen, så klarer man det.

Er jo masse gode forslag i tråden her.
Dere har jo allerede Push-historien til @Gulosten og din Pøbel/Dolk-mani, @Tage , som fine historier til en av ukentlige spaltene. Forhåpentligvis vil flere medlemmer bidra underveis.

1 Like