🔎 Kunstveggens detektivtrĂ„d

Bildet ditt er en reproduksjon av Claude Monets maleri - “Femme assise sous les saules” fra ca 1880. Reprduksjonen din har tilnérmet null þkonomisk verdi.

Claude Monet (1840–1926) var en av grunnleggerne av impresjonismen, og hele hans kunstnerskap dreier seg om hvordan lys, farge og atmosfĂŠre endrer opplevelsen av motivet. Maleriet du har en reproduksjon av viser, med sitt lette penselarbeid, lyse fargepalett og fokus pĂ„ natur og Ăžyeblikksstemning, passer godt inn i den modne fasen av Monets karriere — i 1870/1880-Ă„rene.

I denne perioden arbeidet Monet mye “en plein air” og sĂžkte Ă„ fange naturens sanseinntrykk direkte foran motivet. Scenen i ditt bilde, med en kvinne i et grĂžnt landskap omgitt av trĂŠr og lys, minner om motiver han malte i Argenteuil og VĂ©theuil, smĂ„byer langs Seinen der han bodde i flere Ă„r. Slike motiver kombinerer menneskelig nĂŠrvĂŠr med naturens ro, og viser hvordan Monet sĂ„ pĂ„ naturen som et sted for harmoni og kontemplasjon.

Teknisk sett markerer denne typen bilder et tydelig brudd med akademisk maleri: perspektivet er Ă„pent, konturene opplĂžses, og fargene fĂ„r en selvstendig verdi. Monet legger grunnlaget for det moderne maleriets frigjĂžring — der inntrykket og lyset betyr mer enn motivets presise form.

Monet var kjent for sin evne til Ă„ skildre lys og atmosfĂŠre fremfor detaljer. I dette maleriet ser vi tydelig hvordan han bruker korte, lĂžse penselstrĂžk for Ă„ skape en fĂžlelse av bevegelse og luft. Fargene flyter nesten inn i hverandre, noe som gir scenen et drĂžmmende preg. Kvinnens figur er malt med myke konturer, slik at hun virker Ă„ vĂŠre en naturlig del av landskapet – ikke adskilt fra det.

2 Likes

Hei er det noen som vet hvem som er kunstneren? KjÞpt i Trondheim pÄ 70- tallet tipper jeg. Har arvet det av mine foreldre. Signaturen er ikke sÄ lett Ä tyde; L. Sumi kanskje? Kostet 4.700 kr stÄr det pÄ baksiden.

Hei!

Jeg kjþpte nylig et oljemaleri titulert “Christiania i oktober 1924”.

Det ble kjÞpt da motivet er samme utsikt jeg nÄ ser fra leilligheten over 100 Är frem i tid. Jeg har dog blitt mer nysgjerrig pÄ hvem kunsteren kan vÊre? Ser ut til Ä vÊre noe med L, muligens Lars noe

Hei! Er det noen her som drar kjensel pÄ dette bildet og eller signaturen? Legger ogsÄ ved bilde av innrammingsetiketten. Hang i et etterkrigshjem i Oslo, som hadde bilder fra flere andre norske, mannlige kunstnere som var aktive pÄ 30- 40- og 50-tallet. Jeg beklager at det ble sÄpass mye refleksjoner i bildene.

@kaz Maleriet/Guachen er malt av Ambrosius Egedius 1879-1963, sannsynligvis pÄ slutten av 1930 eller begynnelsen av 1940-tallet. Egedius er bror av den mye mer kjente Halfdan Egedius som dÞde bare 23 Är gammel.

O.Skovsrud Ramme & Speilfabrikk var en av de store rammemakerne i Christiania/Oslo pÄ slutten av 1800-tallet og ett godt stykke ut pÄ 1900-tallet. Her et foto fra 25 Ärs jubileumet i 1919.

2 Likes

Tusen hjertelig takk for svar!

1 Like

Noen som kan hjelpe meg med kunstner som hadde fĂžlgende signatur:

Hei jeg er ny her sÄ jeg vet ikke om jeg poster pÄ riktig plass, men Þnsker Ä hÞre om noen vet om navn eller klarer Ä lese signaturen pÄ kunstnerene til vedlagte malerier?

Min farfar kjÞpte dem pÄ auksjon da han levde, regner med de ble kjÞpt pÄ 50-eller 60-tallet.

Dette innlegget kan fjernes. Fant ut av det jeg lurte pĂ„đŸ™‚

Hei. Vet at det er noen Är siden du postet. Men sÄ den fÞrst nÄ. Dette bildet er laget av Frank Robert Timenes f: 1950- d: 2015. Han var fra Kristiansand. Han hadde mange utstillinger pÄ 80 og 90 tallet. Og var en lovende kunstner den gang.

1 Like

Her er ett bilde av barnebarnet Fridtjof Smith-Hald -1909/1989.

Hvis noen er interessert sÄ lenge etter opprinnelig post, men posten gÄr jo sent for tiden.

Er det noen som vet hvem er kunstner av dette maleri?

Post bildet i kunstvegges dektektivrÄd, sÄ blir det lettere Ä fÄ svar.

Eivind Nilsen - farfar til Johan David Nilsen.

1 Like

Tusen for svar. Vet du om den er noe verdi?

Det er ett bilde sent i produksjonen, sannsynligvis mellom 1915 til 1935. De koster mindre en bildene fra hans beste periode pÄ 1880-90 tallet, ett sted mellom 5 til 8-tusen kr ligger det sansynligvis pÄ.

Takk Julia.