Lagringsmøbler for malerier og større kunstverk

Hei!
Jeg har en del kunst lagret i en ekstern lagerbod som jeg leier. Minilager kalles det vel også. Dette skal være et såkalt temperert rom, og skal holde jevn temperatur.

Det jeg lurer på er hvordan kunsten rent fysisk bør lagres i boden? Det er både malerier på lerret uten glass, i tillegg til andre type verk med glass. Per nå har jeg dem kun stående på høykant på gulvet i boden. Sånn det er nå blir de stående lenende på hverandre. Det er lit uoversiktlig. Jeg er også litt bekymret for at de kan ta skade, eventuelt bli skjeve eller få skader i lerretet når de står presset sammen.

Boden har godt takhøyde, så jeg har tenkt litt på hvordan jeg kunne ha utnyttet denne bedre. Finnes det noen lagringsmøbler som er laget for dette formålet, eller eventuelt passer bra? På eksempelvis Blomqvist har jeg sett at mange verk er hengt opp i noen slags skyvedører med metallnetting. Det blir nok litt vanskelig i boden min, men om det finnes noen enklere løsninger med samme logikken hadde det vært topp!

Det første jeg ville tenke på er å få kunstverket opp fra gulvet. Det er mtp temperatur og vannskader. Mange forsikringsselskap har som krav at gjenstander må lagres minimum 10 cm over gulvet.

Det andre er som du selv nevner ikke gunstig at mange verk lener seg på hverandre. Det er både vekt, men også når man blar i bildene så er det lett for at det oppstår skade ved at ting velter borti hverandre. I tillegg har det en tendens til å bli slik at bilder lener seg skråere og skråere mot neste bilde desto flere bilder du lagrer.

Du skriver ikke hvor store bilder du har, men jeg ville tatt en titt på Ivar-hyllene til Ikea og laget åpning på kortsiden slik at man kan betjene hyllen fra siden. Ivar-hyllene er designet slik at det er hylleplatene som gjør hyllen stiv, men det fikser du enkelt ved å kjøpe ekstra X-kryss eller stive av med plank på siden. Dermed får du et stativ som begrenser hvor mange bilder du har samlet i en bunke samtidig som du får løftet dem opp fra gulvet.

Til innpakning ville jeg først beskyttet hjørnene med bølgepapp (flat side mot bilde, lag en trekant) og så pakket inn i bobleplast. Anbefaler å kjøpe en stor 1-metersrull på Lyreco. Bobleplasten på Lyreco klistrer seg ikke inntil objektet slik som noen andre bobleplast-produkter gjør.

Til slutt ville jeg skrevet navn på verket på en post-it lapp og limt den på siden som vender ut i hyllen. Da får du et raskt overblikk over hva som er i hyllen uten å dra bilder inn og ut.

7 Likes

Takk for et svært konkret og ikke minst godt løsningsforslag! Jeg skal prøve å få somlet meg ferdig til det.

Det er ellers litt knot med eksterne lagre, men sånn blir det når en fort lar seg friste og bor i leilighet. En vakker dag skal jeg bo et sted med eget kunstrom/galleri!

1 Like