Jeg liker kapitalisme og at kunstnere tjener penger, men dette er svindel. Og ja, jeg viser til Jago.
Vi har sett dette utallige ganger fĂžr, med Thomas Kinkade, Bjarne Melgaard, âMr. Brainwashâ/Banksy og utallige andre. De spruter ut intetsigende bilder med âhand finishâ, gjerne med maling strĂžket eller kastet pĂ„ bilder andre har laget etter deres design, og hĂ„ver inn penger.
Jeg vet like lite om fremtiden og hva den vil verdsette som alle andre. Likevel vet jeg at Munch er en stĂžrre kunstner enn Melgaard, og at Banksy er sĂžppel.
Kunst er en milliardindustri, sÄ det er ikke rart at det fins svindlere der. Kunstveggen tiltrekker seg samlere med alt fra ingen til mye erfaring. Av hensyn til nybegynnerne syns jeg en advarsel mot svindel er pÄ sin plass.
Hvis du eller andre mener at det ikke fins svindel i kunstverdenen, eller at det er feil Ä advare nybegynnere mot svindel, er jeg Äpen for argumenter.
Hvis du eller andre kan argumentere mot at kunstnerne jeg nevner, i samarbeid med kunstformidlerne, bedriver svindel nÄr de pÞser ut overpriset juggel, sÄ er jeg Äpen for Ä endre mening.
Det var et veldig vagt svar pÄ et konkret spÞrsmÄl. Det er du som bruker ordet svindel om denne kunsten og det er derfor du som mÄ begrunne pÄstanden din. Jeg kan ikke argumenterer verken for eller imot nÄr jeg ikke har hÞrt argumentene dine.
De to fÞrste avsnittene er urelevant for spÞrsmÄlet mitt. Jeg har ikke pÄstÄtt at det ikke svindlere i kunstbransjen.
Det har jeg allerede gjort. Videoen viser at han legger strÞk av maling pÄ ferdige trykk, med smÄ variasjoner, for Ä gjÞre hvert av dem til en original i stedet for bare et trykk. Som trykk ville de hatt en lavere pris, men fordi kunstneren rÞrer dem med pensel og maling fÄr de en hÞyere pris. Det er slikt jeg mener med svindel.
Men det skal ogsÄ nevnes at HF trykkene ikke er i samme prisklasse som originaler fra samme kunstneren. Jeg ser pÄ det som en mulighet Ä fÄ ett billigere bilde som er unikt.
HF er jo - som du sier - en Ăžrliten oppgradering av et trykk. For mange samlere er dette faktisk litt stas Ă„ ha, fordi man da strengt tatt har et unikt verk - uansett hvor marginalt forskjellig det er fra de andre.
Flere kunstnere/management er nok temmelig spekulative med tanke pÄ Ä skvise maks ut av dette formatet, den skal du ha for.
Men Ä kalle det svindel blir ganske tÄpelig.
đđđđđđđđđđđđđđ // đđđđ:
27. juni kl 12:00 lanserer vi gatekunstmotivet âDiverâ av Play.
NÄ er det lenge siden vi har hÞrt noe fra Play, men nÄ er han tilbake med et nytt 1-lags hÄndlaget silketrykk basert pÄ verket han oppfÞrte pÄ frysehallen pÄ Bontelabo i vinter.
Gutten som fryktlÞst kaster seg ut fra kanten i den sÊrnorske ekstremsporten DÞdsing er bÄde enkel og vellaget. Motivet er laget av den norske 13 Är gamle dÞdseren Herman Thrane Solstad som i 2022 og 2023 kom pÄ 3. plass i DÞds world-ranking.
âDiverâ er den fryktlĂžse som overvinner seg selv og elementene.
đđđđđ:
«Diver»
Teknikk: Silketrykk (hÄndtrykket av kunstner)
StĂžrrelse: 50x70cm
Opplag: 60
Signert og nummerert av kunstner
Pris: 3700 kr + 5% kunstavgift
đđđđđđđđđđđđđ đ:
27. juni kl 12:00
10Dig skal i samarbeid med den lokale puben i Loddefjord (Bergen) ha et trykk slipp. Tror det kan bli fett!! Har allerede reservert min. Et slipp for tjuaguttene/vandalene og pĂžblene ifra loddisenđ€đ»