Leie av kunst

Hei! Jeg er student på NTNU og sammen med et par andre studenter ser jeg på muligheter og utfordringer knyttet til leie av kunst (først og fremst private til private). Er det noen som har noen sterke meninger om dette? Kanskje det er noen her som kunne ønske seg å leie et kunstverk for et år eller to? Eller kanskje det er noen som vil leie bort et kunstverk som ellers hadde “samlet støv”? Si gjerne i fra hvis du vil bidra til undersøkelsen vår. All informasjon blir behandlet konfidensielt, bare å sende melding :smile:

Mvh Erik

4 Likes

Er det ikke flere som driver med dette allerede?

1 Like

Kjenner ikke til noen plattformer som gjør dette mellom private? Er det noen du kunne henvist meg til? :+1:

onthewall.no gjorde det i alle fall. Har også sett annonser på diverse markedsplasser som tilbyr det. Fineart tilbyr også, men muligens kun til bedrifter. Antar dere har googlet litt rundt.

1 Like

Onthewall svarte dessverre ikke. Det har vi, men etter egen erfaring er det alltid noen man ikke finner. Takk for hjelpen! :slight_smile:

1 Like

For at dette skal fungerer tror jeg det må:

• Leies ut meget dyre og sjeldne verk
  • Inkludert en forsikring som dekker begge parter (leietaker og utleier)
  • Firmaet som leier ut bør inkludere henting, levering og oppheng gratis
  • En opsjon for personen som leier hvor verket kan “kjøpes ut” og hvor betalte leieutgifter trekkes fra kjøpssum
  • Avtalen bør vare lenge dersom leietaker ønsker det

Lykke til med prosjektet, tror dessverre markedet for dette er lite i Norge, men jeg kan ta feil :slight_smile:

6 Likes

Onthewall leier ut.

Var i kontakt og fekk svar på mine spørsmål rundt priser, oppsigelse, forsikring osv. Dette tidligere i mars måned, så ting kan ha endret seg siden da.

Lykke til med prosjektet - hold oss gjerne oppdatert underveis, så er det sikkert en del “gratis” drahjelp å få her på forumet :slight_smile:

1 Like