Leveringstid fra gallerier

Ikke ofte jeg har handlet direkte fra gallerier, så derfor må jeg spørre. Hvor lang leveringstid må man beregne ved kjøp fra galleri i Norge som skal sendes med Posten?

Verket var ferdig da jeg bestilte (og betalte) det. Dette var i midten av januar og har ikke hørt fra galleriet siden. Har også sendt en purremail som ikke er besvart.

Er dette vanlig tidsbruk? Hva mener folket?
(Og nei, jeg sier ikke hvilket galleri det er snakk om, av hensyn til galleriet)

Ville prøvd å ringe dem. Kan være mailen har glippet. Fort gjort når det er hektisk :slight_smile:

1 Like

Jeg synes ikke ventetid er et stort problem så lenge man får beskjed om det og gjerne en forklaring. Venting uten informasjon er verre. Ville prøvd å ringe de!

1 Like

Min erfaring er at ting vanligvis blir sendt raskt etter betaling (så lenge verket er på lager). Ring og hør :slight_smile:

2 Likes

Fra egen erfaring (aka fra galleriets side) kan vi glemme ting, og emailer kan havne i spam. Så ville ringt de, det pleier å ordne seg.

3 Likes

Takk for opplysende svar! Jeg tar en telefon for å høre - skjønner at ting kan glippe.

1 Like

Dette endte kjipt!

Fikk en telefon i kveld der jeg får beskjed om at verket (ved en feil) er solgt til noen andre. Det fatter jeg ikke at er mulig.
Ved bestilling fikk jeg beskjed av galleriet om at de skulle sjekke dagen etter om verket var tilgjengelig. Det fikk jeg bekreftet dagen etter, og ble deretter fakturert. Fakturaen betalte jeg selvfølgelig og skulle få det transportert hjem.

Så ender jeg nå opp med å få forklart at verket var solgt allerede før jeg kjøpte det. Det er helt, helt bak mål i mine øyne. Det fatter jeg egentlig ikke at er mulig, i og med at de trengte et døra på å dobbelsjekke at verket var tilgjengelig. Meget useriøst av et tålig stort galleri.

Så da sitter jeg her da - opplaget er nå utsolgt og ikke mulig å få tak i. Ikke noe voldsomt dyrt verk, 5000kr ble betalt. Kompensasjon bør vel være naturlig, men hvordan?

1 Like

Ooof, føler med deg. Beløpet, med et «det skal ikke skje»,på siden er nok kompensasjonen. Men med så oppbygd forventning er det vel heller lite tilfredsstillende.

Det var veldig kjedelig å høre. Forstår skuffelsen. Her har det skjedd en glipp så her vil nok Galleriet finne en løsning hvis du går i dialog med dem. Hadde de noen forslag på løsning?

Noen forslag som jeg kommer på i farta:

  • Hvis det er et opplag. Har dem en AP/PP tilgjengelig? Kan høre med kunstner om han/hun har et AP tilgjengelig?
  • Kan spørre galleriet om de kan ta kontakt med sine kunder som har kjøpt om de kan kjøpe et tilbake. Kanskje noen angrer. (Galleriet betaler mellomlegg hvis det har økt i pris).
  • Kan få igjen pengene dine og du kan be om å få lov til å stå på listen til neste gang kunsteren slipper nye verk. Da får du kanskje mulighet til å velge først.

Lykke til! :slight_smile:

2 Likes

Skuffelsen var stor, og særlig i “kampens hete” mens jeg skrev forrige innlegg.

Har snakket med galleriet og de har tilbudt enten at jeg får pengene igjen, et annet verk de har tilgjengelig fra samme kunstner, eller at jeg kan få muligheten til å handle noe annet i fremtiden.

Siste alternativ velges.

Fullt mulig å gjøre feil, og dersom det ordnes opp på en ryddig og grei måte så blir enden på visa god. Det satser jeg på i dette tilfellet. Uansett, takk for innspill :slight_smile:

2 Likes

Dette høres kjent ut. Det har gått hele to måneder før dere kommer til en løsning? For det første har galleriet svært dårlig lagerstyring i nettbutikken og i tillegg er kundebehandlingen helt tragisk.