Løs innramming

Hei,

Ser at et par av trykkene mine, som er profesjonelt innrammet, sitter løst i innramminga. Med det mener jeg at trykket ikke er godt festet til passepartouten. Det er altså et lite gap mellom passepartouten og deler av trykket. Er dette bekymringsverdig? Er trykket skadet? dårlig innramming? eller en kombinasjon? Eller er dette helt normalt og noe man må forvente skjer over tid?

Takk for svar!

Ved profesjonell innramming festes trykkene til bakplaten, ikke passepartoutet. Det som kan skje er at det ikke er nok trykk mellom bakplate og passepartout, og over tid så kan bildet bevege seg med svingninger i romtemperatur, lys, luftfuktighet.

Det er å forvente noe bevegelse og i seg selv ikke bekymringsverdig. Uten å se innrammingen er det vanskelig å konkludere med noe.

2 Likes

Tusen takk for svar! Legger ved et bilde av det ene trykket, hvor det er et ganske stort «gap» mellom bildet og passeparout øverst.

Ser ikke ut som det er utenfor normalen, men du kan ta det med til rammemakeren og spørre om han kan stramme det opp.

Det er gjort med en hensikt å ikke stramme for hardt da det er bedre at bildet får “leve” i stedet for å feste det så hardt at bevegelse forplanter seg ut i bildet.

1 Like

Autoriserte rammemakere ,hvis det er det som menes med profesjonelt innrammet, fester da også trykk/bilder til passepartoutet. Jeg har sett når noen av mine trykk er blitt innrammet hos noen forskjellige autoriserte rammemakere, og der festes trykkene til pp. Men enig ellers, viktig å la trykke få leve sitt eget liv i rammen, og det vi ser bilde av her er innenfor normalen.

1 Like

Dette skyldes ofte at bakpappen er for stor, slik at den ikke “flyter” i forhold til de indre kantene på rammen. Når den så utvider seg, ofte pga fuktighet, vil den bule bakover, slik at den mister kontakt med trykket på forsiden. Be rammemaker trimme kantene på bakpappen litt, slik at det noen millimeter klaring rundt hele.

3 Likes

Hvis du snakker med stedet du har fått dette innrammet, så burde de fikse dette for deg uten kostnad.

Jeg har aldri hørt om noen som gjør noe slikt med hensikt, selv ikke for Munch-trykk i millionklassen. Bildet “lever” fint, bare det ikke blir klistret stramt opp bak passepartouten, eller enda verre: festes til bakpappen i alle fire hjørner. Den lille bevegelsen over lang tid som kan oppstå mellom de ulike lagene, skader ikke trykkarket. Se tips om for stor bakpapp.

1 Like

Mer bekymret for denne

Ta det med til rammemakeren,åpne å se. Nå har du jo litt diverse du kan se etter.

1 Like

Holder du på med innramming siden du uttaler deg så bombastisk?

Nå snakket jeg ikke om lagene rundt trykkarket, men selve trykket. Det driver også og lever og hvis trykket blir strammet for hardt i kantene så kan bevegelser i arket forplante seg innover. Dette har jeg sett med selvsyn.

Du har ikke feil ang bakplaten, men det er mange andre forhold som kan skape glipe mellom passp og trykk.

Jepp, har lang erfaring med innramming og håndtering av kunst for øvrig. Hvis selve trykkarket er svært buklete, kan det selvsagt også gi slike åpninger mot passepartout, selv om bildet er korrekt innrammet. De bildene som er vedlagt her, tyder ikke på at trykkarket er så buklete/bøyd og en normal bakplate med riktig spenn og en passepartout ikke skulle kunne ligge tett inntil trykkarket. Ingen seriøs samler vil ha noe sånt på veggen.

2 Likes