Lov om vegfraktavtaler

Kjære alle kunstinteresserte. Vi samler, kjøper og selger kunstverk. Vi er ofte avhengige av fraktselsskaper. Jeg kommer til å utdype denne tråden på et senere tidspunkt. Det eneste jeg vil si nå er at jeg har havnet i en tvist med 2 fraktselskap (leverandør/underleverandør). Løser ikke den seg, blir det erstatningssak. Jeg har ansatt advokat. Jeg har heldigvis massevis av bevis. Jeg også (dessverre) masse skriftlige bevis for svært uprofesjonell håndtering av fraktselskapene, det er det absolutt verste jeg har vært borte i av kundeservice og håndtering av verdifull gjenstand, de viser til ting i loven som ikke står der, kommuniserer seg i mellom og sprer løgner mellom mottager til avsender, forsøker unnvike seg ansvar, vil ikke lytte til råd, kommuniserer ikke, de har sine egne prosedyrer og forsøk på ansvarsbegrensninger, men som nødvendigvis ikke følger loven. Denne loven visste ikke jeg om, før en kundebehandler viste til noe i denne loven, men som faktisk ikke stod der. De skal tross alt yte kundeservice og gi god veiledning når skaden først oppstår. Så alle bør være oppmerksomme på den for å kunne ivareta sine rettigheter. Her står det bla masse om undersøkelsesplikt, råderett, erstatningsansvar og grov uaktsomhet osv osv. Uansett, alle bør lese denne:

2 Likes

Takk for info, det er nok mange som kan få bruk for denne linken her før eller senere. Har en story for folket jeg også etterhvert, men kan ikke komme med den riktig enda

1 Like

Den kjipeste delen med kjøp og salg av kunst. Frakten med hjertet i halsen. Lykke til med saken @andthenPush!

1 Like

Utrolig kjipt når man får problemer med tap / skade på kunst i transport - min erfaring er at man er ganske godt beskyttet som kjøper, men mindre beskyttet som selger. Som selger blir det ofte en tvist med fraktselskapet som alltid prøver å komme seg unna forsikrings / erstatningsansvaret. Håper dette løser seg!

Mine two cents om salg og pakking av kunst (dette er ikke ment som et svar til trådstarter - jeg er helt sikker på at han har gjort alt dette riktig mtp den samlingen jeg har sett han har :)); kjøp alltid full forsikring og ta masse bilder av alle stegene i pakkeprosessen slik at du kan bevise at du har pakket kunsten riktig. Når du så leverer pakken til fraktselskapet - ta da også et bilde av pakken ved / i bilen etc til fraktselskapet slik at det er klart hvordan pakken så ut ved henting.

3 Likes

Håper det ordner seg, har en story her selv dessverre :tired_face:

Takk. Jeg skal komme tilbake til detaljene, både ift skade/håndtering/erstatning, og kundeservice. Dette er en avsporing fra min sak, men bruker man tid og lese på sidene til diverse fraktselskaper, og sammenligner med loven, finner man mye som ikke korresponderer. Feks fra Bring sin side om erstatning:

Ansvar

Pakker og gods fremsendt med Posten Norge AS under merkevaren Bring er regulert av lov om vegfraktavtaler. Erstatning gis i hht. pakkens verdi med inntil kr. 50.000,- ved skade og bortkomst. Følgeskade erstattes med inntil kr. 50.000,-.

Så kan man lese §32-38. Jeg vet ikke svaret på dette, og nok heller ikke noe jeg kommer til å finne ut av. Men man kan spørre seg, i hvilke grad kan de begrense sitt ansvar til en satt sum, når loven legger til rette andre faktorer.

1 Like

Tenkte på deg @andthenPush når jeg så denne saken på VG i dag…

2 Likes

« – Jeg hadde nettopp kjøpt meg mat på McDonalds, og begynt å spise. Da ser jeg sjåføren som kaster inn pakker, da tok jeg opp kamera og begynte å filme…»

Ikke alt man trenger å si til avisen, da. :hamburger:

4 Likes

Haha burde filmet de mens de forsøkte fortolle noe.

3 Likes

Det kunne faktisk blitt en rimelig morsom sketsj for kunstveggen-julebordet det gitt :sweat_smile:

2 Likes