Lys og bilde

Hei.
Lurer bare på hvordan folk henger opp bildene sine her inne.
Har en original som står i det dyreste glasset hos rammeverkstedet. Uv og refleksjon glass fra øverste hylle. Var visst nok veldig bra greier.
Kan dette bilde stå i lys fra sol/lamper uten problem?

Takk for svar.

Selv ville jeg aldri plassert noe i direkte sollys, uansett hva slags glass det var foran. Selv kjøper jeg AR glass da jeg synes bildet kommer mer til sin rett med mindre refleksjoner i glasset. Andre kan sikkert komme med mer konkrete råd, men vil tro at spesielt dyre bilder bør holdes unna direkte sollys. Vanlige lamper vil ikke skade, med mindre det er snakk om unormalt sterke lamper som utvikler mye varme.

Nyskjerrig på hva du har? :slight_smile:

1 Like

Takk for raskt svar Ulrik
Ville ikke hatt det i direkte sollys selv, men den bedre halvdelen syntes at lampen skulle lyse der bildene sto. Så bedre ut når det var lys på dem visst nok😁

Thopet… Det er original av Spazuk, Julie Nord og Pøbel. Hun ville ja en bildevegg som det heter på instagram…:grin:

Alt lys vil, over tid, kunne forandre et bilde, men led lyspærer for eksempel, kan du trygt bruke som lyskilde direkte på et bilde. Sollys bør bilder ikke utsettes for, selv om de er bak glass.

1 Like

Mener å ha lest en plass at UV beskyttelsen slikt dyrt glass gir er forsvinnende liten. Viktigste med slikt glass er at kunsten tar seg mye bedre ut. Så hold det unna direkte sol!

1 Like

Holde det vekke fra sollys ja, visste jeg vel egentlig. Takk for raske svar.

Kjapt spørsmål her.
Har et bildet som blir truffet av sollys i ca 1/2 time. Dette skjer daglig i 18 tiden.
Solen treffer et vindu på nabobygget, og reflekteres inn i min stue(se bilde)
Er dette noe som kan falme bildet?

Takker for svar.

Ja, all farge vil falme i sollys hvis det henger “lenge nok”. Hva som er “lenge nok” vet jeg ikke, kan være snakk om 1-3 år eller 10 år. Hvorvidt UV70 eller UV99 beskytter det nok til at det ikke falmer vet jeg ikke. Du bør kanskje ringe en rammemaker (eks. @JonasLeborg) så kan han kanskje gi deg noen gode svar :slight_smile:

Alt endrer seg i sollys, i mer eller mindre grad. Om man vil bevare ting 100% tror jeg det viktigste er å henge det utenfor direkte sollys uavhengig av glass-valg