Maling som sådan!

Hei!
Jeg ber om hjelp til hvor populær tror du stilen jeg maler er i Norge?
Et eksempel, jeg malte den yngre prinsessen i gave på et 120×160 cm oppstrukket lerret.

9 Likes

Slik overfladisk likhet, med bra teknikk, vil nok selge.

Ingen av de som har trykket hjerte på bildet ditt har forklart hvorfor. For meg mangler portrettet sjel. Det er som et hvilket som helst byråfoto, bare malt på lerret.

2 Likes

Du er en likandes kar du @Iste

3 Likes

Jeg er enig med deg Iste, mye av det vi styrer med her er bare tull og fjas. Begynte å skrive innlegg igår men kjente at jeg ikke orket likevel.
Jeg har jo veldig begrenset kompetanse på kunst. Men prøver å utvikle meg!
Jeg syntes dette var teknisk bra utført, bedre enn svært mange av de som maler portretter. Men jeg ville aldri kjøpt det. Det som gir meg noe ekstra med portretter er det litt mystiske som enkelte kunstnere får frem. At det er noe mer med mennesket som du sliter med å forstå om du ikke legger ned innsats. Jeg tror de store portrettkunstnere kan bruke lang tid på å kartlegge mennesket de maler for å kunne lage disse fantastiske bildene.

En venn av meg i Tromsø bestemte seg for å få et arkitekttegnet hus av de mer anerkjente fra Oslo-området. Det kostet 1.2millioner. Men da kom også arkitekten opp til Tromsø og bodde sammen med dem i det huset de har nå for å lære dem å kjenne, finne ut hva de likte med det huset de bor i nå. Og ikke likte. ++

Velvel

3 Likes

Jeg må delvis være enig, de fleste portretter er sjelløse for meg, men hvis øynene og blikket er malt godt, tror jeg det kan være mer enn et byråbilde. Landskapsmaleriet er tomt for meg. Jeg synes landskap er kjedelige uten følelsen av dufter, vind, solstråler eller regndråper. Jeg synes dette bør sees og nytes personlig. Like mange mennesker, like mange forskjellige smaker og tanker, det er dette som gjør denne verden vakker. Takk for svaret!

1 Like

Tenker det er utrolig bra at man er så teknisk flink at man får ting til å ligne, og utvilsomt noen gode detaljer også, men har ikke inntrykk av at å få ting til å ligne/mest mulig likhet er en populær stil i kunstverden om dagene. Men er mye figurativ abstrakt og abstrakt kunst som er veldig populært. Åpenbart gode tegne/male ferdigheter, men savner mye kreativitet og at det er mer estetisk innbydende.

1 Like

Spørsmålet hvor populær stilen er i Norge, jeg må svare fra mitt perspektiv fra en som ikke har vært bosatt i Norge på 22 år. Svaret mitt blir ja.
Ser mange ufaglærte og “kunstnere” med bakgrunn i reklamebransjen utføre bilder på oppdrag og i utstillinger i en lignende figurativ stil - de selger, spesielt når de blir printet som giclée eller andre ord for plakat - pris spiller en sentral rolle her.
For meg er bildet ikke teknisk godt, anatomien på tross av det er malt etter et foto forlegg skurrer. Øynene er for mørke og stikker ut, ansiktet er litt klumpete malt med for store skyggevirkninger, brusken i øret for hardt og mangler en letthet i penselføringen. spesielt venstre arm er for mørke så skyggen av insignien til St.Olavs orden blir et sort hull i armen etc.
Av den tekniske kvaliteten tolker jeg det et malt av en maler som må utvikle seg mere, lære seg å anatomi ved å tegne levende modeller, lære mere om lys og skygge.
Skal jeg trekke frem en maler som har lyktes mere på kongelige portretter er det Ralph Heimans portrett av daværende Kronprinsesse Mary, maleriet har en mye større egenart og karakter av en levende person, selv om slike portrett har en tendens til å bli stive. Heimans har trukket inn hele rommet og lekt med lys og skygge på en teknisk meget god måte.
Tror du med hart arbeid, studier av anatomi, lys og skygge, valg av pigment og pensel har potensiale til å utvikle deg - men du må ha kraften til å satse år etter år på den harde veien for å beherske den figurative teknikken.

Håper du ikke tar kritikken ille opp, var populariteten du spurte om - har en tendens til å analysere det meste.

6 Likes

Jeg lurer på om de harde kontrastene delvis kan skyldes avfotografering/bildebehandling. Jeg så et gruppebilde av kunstnerens malerier, som jeg ikke finner igjen nå, før jeg kommenterte. Der virket det som om overgangene var mykere og kontrastene mindre. Slikt er i så fall et vanlig problem med gjengivelse av fotografi på nett.