Martin Whatson - Passe Brass edition

Vurderer å selge mitt Martin Whatson - Passe Brass edition. Har kun sett en auksjon av den for et par år siden så er usikker på estimat. Noen som kjenner til andre salg ?

4 Likes

i dagens marked ville jeg nok antatt kanskje 40 - 45. Er nok de som vil være uenig i den vurderingen, men markedet til whatson er dessverre i fritt fall om dagen.

Reed (medlem på kv)solgte jo nylig denne via Tate. Gikk for £2000. Annet motiv, men absolutt en av de mer populære

1 Like

Dette har jeg lagt merke til at du har sagt flere ganger, og jeg er sterkt uenig. Markedet for MW er ikke i -fritt fall-, det er en veldig sterk påstand. Det er helt riktig ikke så høyt som det var tidligere, men jeg tør å påstå at prisene den gang var unormalt høye, drevet opp av amerikanere som kjøpte mye til vanvittige priser. Jeg har selv solgt Whatsons i prisskikket 30-40k, både privat og proffesjonelt, i nyere tid.

Som med Dolk, Pøbel og Chevrier blir klinten skilt fra hveten ved at de beste bildene fortsatt får gode priser (alt over 20k for grafikk er bra for disse kunstnerne), mens dem som er mindre gode, men ble kjøpt pga navnet, har tatt det største prisfallet.

Som digresjon (og sikkert sterkt anekdotisk) så har jeg en annen opplevelse enn at markedet er helt dødt når jeg en sjelden gang beveger meg ut på Finn. Jeg har fått solgt det meste av det jeg ønsker til pris jeg er fornøyd med innen 2 uker. At markedet er dødt tror jeg henger sammen med at markedet er litt mer edruelig nå enn for 5-6 år siden da alt var veldig hot, og at mange selgere forventer høye, og til dels, fantasipriser på Finn. Golden Age mellom 2012 og 2020 er nok borte, men fortsatt er det mulighet for å gjøre gode salg.

8 Likes

Hvis du klarer et godt salg som du sier, vil det da si at kjøper har gjort et dårlig kjøp?

Går vel an å tenke såpass enkelt som at salg med fortjeneste er et godt salg, og kan fortsatt være et bra kjøp?

2 Likes

Og derfor ikke feil å si at de er i fritt fall kontra de siste 5-10 årene…

“Fritt fall” er veldig dramatisk ordbruk i denne sammenheng. Man får inntrykk av at interessen har tørket helt inn, og det er etter min erfaring ikke tilfellet. Grunnen til at jeg kverulerer er at ordbruk er av betydning og får det stå uimotsagt så blir ofte enkeltpersoners meninger etablerte sannheter. Jeg har ofte opplevd at kunder kommer inn i galleriet og sier “Jeg har lest et sted at…” og så forstår jeg fort hvilken tråd de har lest og hvem som har skrevet det.

Så kan det også ha noe med at jeg har vært med så lenge i “streetart-atmosfæren” at jeg har sett et prisnivå som var langt lavere enn dette, og har kanskje en annen perspektiv på pris enn dem som har kommet inn senere. Rundt 2010-12 var det helt ellevilt at man kunne kjøpe noe for 2000 kr og selge for 7-8000 dagen etterpå, men det tok tid før prisen snek seg over 10. Så skjedde det et skifte rundt 2013-2015 der forventningene plutselig ble skrudd høyt opp, og nå forventet man å kunne selge utsolgte slipp for 20k rett etter release.

Siste byks var rett rundt pandemien da noen amerikanere oppdaget Whatson og plutselig ble alle trykk med tags solgt for helt elleville summer. Det er spesielt dem som meldte seg på i den peridoden jeg mener har urealistiske forventninger til pris, og hvis det er normen folk ser for seg så skjønner jeg at man føler at prisene er i fritt fall.

Selv mener jeg at hvis man kan få 20-40k for et trykk for Dolk, Pøbel, Whatson, Sandra, AFK, Dotdotdot osv. så er det betalingsvilje i markedet.

Historien over er grovt forenklet.

7 Likes

Enig i noe av der du sier. Samtidig så må det nevnes at du kanskje er en smule inhabil. Ikke at du ikke skal få ha en mening, men interessen din er jo selvsagt å holde prisene høyest mulig for høyest mulig avanse.

Sett bort fra det, så er prisene i fritt fall kontra topøen, noe som alt annet stort sett blir sammenliknet med (uansett marked) - Og ja, 2010-2012 var selvsagt noe annet.

No kaster du stein i glasshus.

Javel, forklar?

Nå er dette et diskusjonsforum for kunst og folk får lese det som skrives og ta sine vurderinger utfra det. Det vel KVs dårligst bevarte “hemmelighet” at jeg driver galleri, så legger ikke på den disclaimeren hver gang jeg skriver noe her. Hvis du mener det gjør meg inhabil er det er forbehold du får ta når du leser hva jeg skriver.

1 Like

“Alle” her vet at Azidops driver galleri, og jeg synes ikke han må måtte skrive en disclaimer hver gang han mener noe.

Det er stor forskjell på å bruke ordene fritt fall og at prisene er lavere eller betydelig lavere på kunst for tiden. Å si at de er i fritt fall vil for meg nesten bety at man mener de ikke stopper før de treffer bunn, som kanskje er bakkenivå? Altså 0 verdi?

5 Likes

Du nærmest hånflirer av kunders undersøkelser på nett angående priser som er skrevet av andre sin erfaring, men skal selv kunne skrive din mening om hvor prisnivået skal ligge? I tillegg til egeninteresse i markedet.

Så må du nok huske på at kundegruppene er forskjellig her. En privatperson på finn møter som regel opplyste og prisbevisste kjøpere som har en viss peiling hva de vil ha og vil betale.

I din butikk går jeg utifra du møter folk som er kjøpere av kunst uten formening om markedet. De stoler på deg som innehaver at det du sier er good. Når bestemor “smelter” når hun ser et trykk med en liten søt jente med sommerfugl på ryggen må hun stole på deg at dette er verdt 3000-5000,- i markedet. Selv om det for de fleste dedikerte burde blitt solgt på bergen julemarked for 499,-

2 Likes

Så en som driver et galleri skal ha ansvar for å vurdere reell verdi av alt han selger? Gjelder det også en klesbutikk? Synes du er unødvendig hard her.

2 Likes

Her var det litt å pakke ut.

Her tolker du det vel strengt. Det jeg mente å si er at KV er såpass definerende at folk ofte refererer til hva som blir skrevet her inne, og hvis meninger blir stående ubestridt blir det ofte tolket som sannheter fordi folk har funnet en mening skriftlig på KV. Beklager om noen tolker det som hånfliring, det var ikke meningen.

Hvorfor går du ut i fra dette? Man møter både skolerte og uskolerte kjøpere begge steder. Jeg tror du har et litt naivt inntrykk om hvor mye “makt” et galleri har. Det er faktisk slik at det er vanskeligere å slå markedet for kunstnere som Dolk, MW, Sandra og Pøbel nettopp fordi markedet er så gjennomsiktig og lett å orientere seg i. Du må huske på at jeg, som regel i motsetning til selgerne på FINN, skal se kjøperne i øynene ved neste anledning, og da er tillit mer verdt enn penger. Det siste jeg ønsker er å bli konfrontert med at jeg solgte en MW for dobbel pris av Finn når jeg prøver å selge kunst fra den neste utstillingen. Da forsvinner tilliten og framtidige salg. Jeg er opptatt av at handelen skal oppleves som fair.

Jeg holder for øvrig lite på med videresalg, og de gangene jeg gjør det legger jeg meg på en pris jeg tror jeg får solgt for. Da lønner det seg sjeldent å legge seg i utakt med markedet.

Når det gjelder priser mellom 3-5000 er dette entry level priser. Enten liker du det du ser og er villig til å betale prisen, eller ikke. Jeg argumenterer aldri med at det er verdt det, den avgjørelsen får du ta. I denne prisklassen må du akseptere at videresalgsverdien faller til 0 når du går ut døren, på samme måte som et dyrt klesplagg eller interiørprodukt. Du betaler for håndarbeidet, produksjonskost og kreativitet.

4 Likes

Du blir inhabil i den forstand at du utelukkende har interesse av å ikke si at prisene er i fritt fall. Å uttale seg som privatperson er ok, men interessen er der fortsatt som gallerist. Blir som at hvis jeg var snekker skulle si at prisene på håndverkere er altfor høy og bør ned…

1 Like

Starter med ett spørsmål om prisvurdering av ett trykk og ender med drittslenging til høyre og venstre, kanskje dere bør ta dette i ett annet lukket fora.

3 Likes

Er dere sikker på hvilken definisjon dere har på «fritt fall». Jeg undrer meg på akkurat det når jeg leser, om dere er egentlig er så veldig uenige.

Støtter @Ross sin tolkning.

Markedet er ikke i nærheten av hva det var i 2021. Betyr ikke at de beste motivene fra MW går lang under hva de gjorde i 2021, sett i kontrast til slippene de to siste årene ut fra det lille jeg har fanget opp på Finn.

Jeg kan ikke si at @azidops har forsøkt å skjule at han er gallerist, selv om han muligens har andre insentiver for å snakke prisene opp enn hva @Snowflake har. Kanskje @Snowflake forsøker å få prisene ned for å kjøpe de motivene han ønsker? Bare en tanke.

2 Likes

Hehe, hvis dette kalles drittslenging… Må da være lov å være uenige og påpeke ting. Helt enig at han ikke har nektet for/prøve å skjule at han driver et galleri. Og det hyller jeg absolutt

1 Like

Nja, ikke helt enig med Ross sin tolkning at det er stor forskjell i beskrivelsen. «Fritt fall» er bare en beskrivelse av rask og kraftig nedgang i verdi. Det er ikke feil å si at «bitcoin har vært i fritt fall». Det betyr ikke at vedkommende mener at de skal bli verdiløse eller tilnærmet verdiløse.

3 Likes