Martin Whatson - The Stag

Kan se ut som “The Stag” blir neste slipp for MW…

13 Likes

Jeg lider av gullfisk hukommelse. Hvordan bruker de å legge verk ut for salg. Lodd eller første mann til mølla? Om det er sistnevnte… ja der har jeg sannelig ikke hatt mye hell med meg. :slight_smile: Forøvrig, det har jeg ikke med lodd heller, men der føler en jo i hvertfall at det er en bitteliten sjanse.

I det siste mener jeg det har vert loddtrekking :slight_smile:

1 Like

Har grua meg til denne, for dette mener jeg er hans beste motiv (Kanskje etter vikingskipet), og jeg VEIT dermed at jeg ikke får det.

1 Like

Dette er veldig fint!

Syns det er litt synd at det nå også kommer som print, da han allerede har gitt det ut som canvas og orginaler på papir. Håper ikke han går i en felle med å overprodusere sine verk, selvom han allerede er godt i gang. Vet han er veldig populær nå også utenfor Norges grenser, men føler mange av hans verk mister «eksklusiviteten» når det pumpes ut forskjellige varianter.

3 Likes

Må si meg enig i at dette er ett av hans beste verk. Her må vi få ut 4-5 varianter med 250-300 i hver serie🤪 Her må vi få opp sannsynligheten for å vinne på loddet om det blir trekning🥳

Helt enig med deg. Han overproduserer for tiden. Jeg har the stag HF 70^70 og hva dette gjør for verdien kan neppe være positivt. Han har jo også de to nye verkene Venus og David som kommer ut i store versjoner nå før jul eksklusivt gjennom Galleri Biz i Kristiansand. Jeg har kjøpt begge, men begynner å lure på om jeg vil ha dem med denne produksjonen (om dette stemmer). Jeg tror han er i ferd med å overprodusere.

2 Likes

Svært mange av verkene går nå til særlig USA og andre land utenfor Norge. Det gjelder både tidligere og nye verk.
Før, et par år siden, ble mesteparten av verkene kjøpt til Norge ved slipp. Not so anymore.

Alt MW lager går unna på rekordtid.
Da er det vanskelig å hevde “overproduksjon”.

Alt går på rekord tid nå ja :slightly_smiling_face:
Men fortsetter han i dette tempoet vil jeg kalle det overproduksjon.
Alle som vil ha et MW print, har det da og etterspørselen og verdi vil gå ned.

1 Like

Fra et samlerperspektiv så er det helt klart overproduksjon. Og jeg mener det er små-shady å markedsføre stag`en først som en original piece - uten å nevne at det kommer flere hundre til rett rundt hjørnet. Jeg prøvde å kjøpe den, men er glad jeg ikke fikk den akkurat nå. Misforstå meg rett - den er fet, men verdien vil nå synke, uansett hvordan man vrir og vender på det. En investering som kanskje var veldig god har snudd seg til å være OK, eller i beste fall et null-sum-spill. På den positive siden - mange flere får nå muligheten til å få den på veggen til en lavere pris.

Er ikke lett å være kunstner oppi dette heller. Whatson gjør nok bare det mange andre ville gjort i samme situasjon - utnytter markedet for egen økonomi sin skyld. Man tjener ikke penger uten et snev av kynisme.

3 Likes

Dette forumet er No morsomt. I ene enden hater vi flippere. I den andre enden snakker vi om at det er krise om kunsten vi kjøper ikke stiger i verdi. Er det kun å selge kunst innen en uke etter mottakelse som blir hatet på, eller misforstår jeg her?

3 Likes

Det er ingen «vi» eller «oss» på forumet. Det er heldigvis mange meninger og diskusjoner med god takhøyde.

Den dagen alle er enige og konforme kan forumet legges ned og den dagen kommer nok ikke.

2 Likes

Det er “market segmentation”, små 30x30 ville gå til de unge, trykk og HF ville treffe et annet marked og originaler vil bli mer eksklusive.

Jeg har ikke noe imot de forskjellige størrelsene, men ønsker å se kanskje forskjellige motiver per år i stedet for eldre motiver brukt igjen og igjen år etter.

1 Like

Hvor mange versjoner eksisterer det av denne da? Ja, siden det refereres til en original piece.

Dette slippet betyr ikke nødvendigvis at den første faller i verdi. Er nok av samlere som ønsker det som kanskje er noe mer “unikt”. Er ikke det tilfelle på f.eks Pøbel sin ICWT?

Personlig ønsker jeg helst at kunstner ikke overproduserer. Selv om det betyr større marked for flippere. Hvilke verdi verkene mine har betyr ikke så mye da de kjøpes for å henge på veggen. Dog, det er jo hyggelig å se at de øker i verdi. I bunn og grunn handler det om hva jeg liker. Samtidig liker en jo en viss eksklusivitet på det en bruker penger på. Ja, når alle disse tingene spiller inn blir det hele komplisert. Som @Toris64 er inne på. Derfor finnes det utallige meninger også. Jeg har slått meg til ro med at klarer jeg ikke skaffe meg verket ved slipp, ja så må jeg være forberedt på å betale mer for det om jeg virkelig vil ha det. I den grad faller jeg ned på… overproduksjon fra kunstnere er ikke moro. Ikke når det kommer til kunst. I det kunstneren føles som allemannseie føles de pengene litt bortkastet. IKEA-kunst. Da kan jeg nesten få trykket opp kopier, kjøpe rammen på IKEA og henge det opp på veggen for 1/10-del av summen. Ja, litt provoserende sagt. :slight_smile:

Skulle dette verket lanseres ved å bruke lotteri skal jeg pinade gi det en sjanse. Er det førstemann til møllen prinsippet… ja da har jeg ikke en sjanse :slight_smile:

1 Like

Her er ca. Antall.

Lerret:
3stk 100x100cm
3stk 60x60cm
10stk 30x30cm

Papir:
10stk 67x67cm

Papp:
5 eller 10 stk 30x30.

Sikkert flere også…

2 Likes

Pøbel er jo et bra eksempel. Ta Butterfly f.eks - jeg tviler sterkt på at lerretet/pappen ville blitt mer verdt enn i dag ved at han slapp xxx trykk med samme motiv rett etterpå. Så må man jo også se det opp mot antallet slipp totalt sett fra kunstneren, man kan ikke holde på i det uendelige før det påvirker prisene, også på de mer unike verkene.

Uansettt - jeg forstår Whatson, og ville mest sannsynlig gjort mye av det samme selv når alle først vil ha det som produsereres. Det er jo ikke gitt at interessen vokser inn i himmelen heller, og regninger må betales hjemme hos han også. Skulle dog ønske markedsføringen fra gp var litt mer transparent oppi det hele, slik at man visste hva man faktisk kjøpte.

Og jada, jeg skal feile i forsøket på å få kjøpt denne jeg også, men flipperne får ikke noe pågang fra meg ihvertfall :slight_smile:

3 Likes

Jeg forstår også Whatsons standpunkt. Han er en del av et kapitalistisk samfunn, og det kan man ikke velge bort med mindre man vil leve i et telt i skogen og være selvforsynt med alt. Jeg er også enig i at GP er lite transparent. Det er folk som får forkjøpsrett til det som skal være et drop eller lotteri. Dette er også folk som samler OG selger kunsten sin. Dette med flipping er et definisjonsspørsmål etter mitt syn. Hvor lenge må man eie et verk før det er “greit” å selge det for å ha noe nytt på veggen? Spiller det for eksempel noe rolle HVORDAN dette blir solgt? Jeg har ikke svarene, men jeg innrømmer det provoserer meg at enkelte får snike i køen.

4 Likes

Det med overproduksjon og falsk markedsføring har faktisk ført til at en av hans samlere har kontaktet advokat for å finne ut om han driver med villedende markedsføring når han kaller verkene sine “originaler” når det plutselig kommer et lignende et identisk bilde kanskje 10 cm større eller mindre. Denne samleren kjøpte 15-20 verk direkte fra han og mange av dem var “originaler”. Denne samleren ble selvfølgelig umiddelbart svartelistet av Whatson da noen fant ut om direktekjøpene. Man kan ikke selge 20 verk med hans profil og popularitet uten at noen legger merke til det. Så kynisme, ja. Jeg ser også at han kritiserer folk som selger på facebook og de som raffler. De er ute etter å tjene penger på kunsten hans.
Noen har to slags moral samtidig: en som de prediker, men ikke praktiserer, og en som de praktiserer, men ikke prediker.

18 Likes

Den med en fet gullramme. Ja, det frister. :smiley: