Martin Whatson Tiger + Fortolling diskusjon/informasjon

Offshore turen ska bestå av spising og klage Mails til posten og tollvesen :rage:

2 Likes

Alle skjønner jo at dette bare er vissvass fra Posten. I sin manglende evne til å løse egen udugelighet,legger de altså ansvaret over på kunden. Når har Tollvesenet laget en endringen med så umiddelbar virkning??? Tenkt hvis trykket kostet en mill?? Jada,bare aksepter en avgift på 250.000,-

Det hele grenser jo til tragi-komisk.

1 Like

Har noen fått innsyn i hva som faktisk står i beskjeden Posten har fått fra Tolletaten? De bør jo kunne forklare hvorfor de mener det er riktig å kreve full moms fra GP.

Hvem eller hvordan denne melding er kommet til Posten er det ingen som vet eller vil ut med. Men her er svaret jeg fikk på en av mine hendvendelser til Posten altså. :

Beskjed fra tolletaten:

Mekaniske trykk klassifiseres i 49.11.9190.

Det kan imidlertid ikke sendes ut tollfritt hvis verdien er over kr 350,-. Det må fortsatt deklareres i tvinn med hjemmel for mvafritak.*

Posten har ikke fullmakt til å sende denne ut momsfritt, Du må ta saken med tolletaten etter at du har hentet sendingen.
Kopi av Postens fortolling ligger ved, og må vedlegges søknad til tollen.

Hilsen Vigdis

Vedlegget jeg fikk fra Posten om fortolling var også så mangelfullt at personen på telefonen hos tolletaten skjønte overhodet ingenting.

Oppfordrer alle til å sende mail til reklamsjonsavdelingen og be om å få se endringdmeldingen fra Tollvesenet,og navn eller avdeling denne meldingen kom fra,for det lurte tollvesenet på og.

Mulig det er svaret… Posten har gått en runde med sine jurister og har kommet til, at "Posten ikke har fullmakt… ". Målet er da muligens å slippe unna arbeidet med MVA-frittak på kunst, noe de må bruke tid på…

Det er nok riktig at Posten ikke kan sende denne ut momsfritt,hvis verdien er over 350,- da må den deklareres først.
Så Posten må deklarere pakken, så sende den til mottaker Deklareringen er jo noe Posten gjør i tvinn,tolletstens/skattevesenet sitt tollsystem,ikke noe vi som kunder skal gjøre.

Problemet er vel at postfortollerne har deklarert det feil,og kundeservice har for mye å gjøre i jula.

Det går an å erlære seg ikke mva pliktig. Da fikser man alt selv. Snakker med mennesker f2f. Så slipper man å ha noe med posten å gjøre. Pleide å gjøre det slik før det ble 25% mva. Men nå som reglene igjen er ca 5% på trykk er det en smal sak.
I Bergen skjer dette på tollboden utpå Nordnes. Gjort på 5-10 minutter. Betaler cash over disk der nede.

1 Like

Litt info her:

Ja dette er lettere sagt enn gjort. For det første må verdien være under 3000,- , for det andre er det ganske umulig,nå ihvertfall hvis Posten er transportør. De lar deg ikke sende inn info om at man vil fortolle selv,før varen er ankommet landet. Når man får vite at sendingen er kommet til Norge,ja da et den allerede fortollet,så ikke enkelt dette med å fortolle selv.
Liten tilleggsopplysning,publikumsekspedisjonen i Bergen er nå i Nøstegaten,Hurtigruteterminalen.

1 Like

Før kunne man reservere seg mot at Posten tok fortolling. Jeg aner ikke hvordan det er nå da jeg driver som næring og gjør alt selv uansett.

Mohahaha :smiley:

Det er mulig å reservere seg for ordinær fortolling men ikke for forenklet tollbehandling, som det er i de fleste tilfeller for kunst.

Fra tidligere idag : «Hei igjen.

Vi har fått ny informasjon om fortolling fra Grafitti Prints i ettermiddag.
Vi trenger kopi av ordrebekreftelse, evt med bilde av kunstverk, så vurderer vi på nytt.

Fint om du svarer direkte i denne saken med vedlegg.
»

Sendte deretter ordrebekreftelse og bilde. (Som jeg tidligere har sent gjentatte ganger.)

Så 30min etterpå får jeg dette som svar :

«Hei igjen.

Takk for info.
Fortollingen er nå korrigert og du kan hente sendingen uten å betale.

Ha en fin dag videre»

5 Likes

Helt fucking utrolig.
Skulle bare mangle at de tok til fornuft.

2 Likes

Ja det e helt sinnsykt. Sente ikke mindre enn 10 purre Mail igår. Men snakket med en meget hyggelig kar fra Haugesund tidligere, som fikk gang på saken :ok_hand:t4:

1 Like

Mitt trykk har nå brukt ti dager fra London Amu til Norge. Sterkt!

Samme her. Du har ikke fått noen oppdatering siden London du heller? Kanskje snart på tide å etterlyse det snart?

En kompis sin HF er fortsatt i Sendingen er sendt fra avsenderland. “London AMU” siden 30.11 kl 15:37…

1 Like

Nope. Jeg spurte kundeservice. De vedgikk at det hadde gått lang tid, men at dette ikke var en sak mellom Posten og meg. I stedet er det en sak mellom GP og RoyalMail, og mellom RoyalMail og Posten.

Kom altså ikke lenger av det. Hold meg gjerne oppdatert hvis dere hører noe annet.

1 Like

Jeg fikk akkurat oppdatering på min i appen, ringte posten og undersøke om fortolling. Fikk med full pupp, selv etter å ha oversendt all info til riktig mail adresse. De bortforklarte dette med at såfremt de ikke kunne knytte min info opp med ett kolli (siden det ikke hadde ankommet Norge) så ble saken avsluttet. Han jeg snakket med på posten videresendte saken min på nytt, for sikkerhets skyld kom jeg bakerst i køen. Topp service!

Nå fikk jeg melding fra posten om å sende inn dokumentasjon på min HF Tiger, dette sendte jeg inn 5/12 til postfortolling@posten.no og til ksutland og fikk svar om at dette var mottatt og registrert på sendingnummeret… allikevel så kommer denne meldingen 8 dager senere :triumph:

1 Like