Martin Whatson Tiger + Fortolling diskusjon/informasjon

Beklager feilinformasjon rett over her.

Forhåndsinnsending av dokumentasjon/informasjon skal sendes til: postfortolling@posten.no

2 Likes

Noen som har fått trykket?

Dette er min siste status fra posten:
Sendingen er sendt fra avsenderland. Dato: 29.11.

Samme her.

Har av og til oppleved at det ikke er sporing mellom avsender lang, og min “post i butikk”. Og nå med julehandel i tillegg, oi oi, dette kan jo faktisk ta tid

Min var i London AMU 28.nov kl 15:14.
Først idag 5.des kl 12:15 ble den oppdatert OSLO “sendingen er tollbehandlet og sendes til mottaner”.

Min tiger ble sendt mandag 27.nov fra GP, mens en god del ble ikkje sendt før torsdag 30.nov (ref Instagram) så alt i alt kan det nok ta litt tid.

Er mest spent på om min mail, med pdf av kvitering og ordrebekreftelse til postfortolling@posten.no, er blitt tatt hensyn til og kan hente momsfritt på posten, eller om eg må gjennom ny runde med venting… :wink:

Min ble også sendt 27.nov men står kun “sendt fra avsenderland” foreløpig, de står vel å pønsker ut hvor mye toll jeg skal få denne gangen :thinking:

1 Like

Da er min også oppdatert til : “sendingen er tollbehandlet og sendes til mottaker”. Cant wait!

Regner med det har satt løsepengne til 839kr på din også? :smirk:

Snakkes nettop med kundeservice ang min, så bare å ta ibruk mailen min over og sende til ksutland@posten.no pånytt :wink:

Sendte ikke du inn all infoen på forhånd??

Står ikke noe på nett hvertfall?

@Onkeljohn Sendte inn ja! Så enten noe feil eller blitt ignorert.

@MAVA ringte dem på kundeservice med det samme eg fekk oppdatering på appen om at sendingen var tollbehandlet :wink:

Pratet med de på kundeservice og samme med min pakke. De mente at der var en diskusjon innad i tollvesenet om det som kom fra graffitiprints var kunst…

1 Like

Ja, de har alltid noen “forklaringer”.
Forrige gang var det “direkte fra kunstner” argumentet, men så leste eg direktr fra toll.no sine sider, då blei det “veit ikkje, det hørtes jo ganske klart og enkelt ut…” :wink:

Dersom du er er busett i Noreg og kjøper eit kunstverk direkte frå kunstnaren i utlandet eller gjennom ein mellommann, til dømes frå eit galleri, skal du heller ikkje betale meirverdiavgift.
Avgiftsfritaket gjeld uavhengig av kven som står som mottakar på deklarasjonen, så lenge importen skjer direkte frå kunstnaren eller frå mellommannen til kunstnaren.

Link: Kunstverk og meirverdiavgift - Tolletaten

Note to self: Siste innlegg fra meg her om toll, la oss prøve å ikkje ødelegge flere tråder, men holde disse samtalene i “Fortolling” tråden :wink:

1 Like

min fikk 833,- i tollgebyrer, så blir ventetid her også…

Du er ikke alene, fikk samme når jeg skulle hente ut mitt i går.
Har sendt mail til Posten i dag.
Virker som Grafitti Prints har en jobb og gjøre med tanke på sendinger til Norge

@Norpimp & @No-Fear
har dere valgt å ikke hente ut printet?

Er det ikke bare å hente det ut søke om refusjon på tollgebyr?

Hei,

Nei. Behandling hos Posten er under 1 uke.

Snakket nettopp med tollvesenet, 2-3 mnd behandlingstid på refusjon av utlagt MVA.

har sak fra forrige PEZ-trykk sendt inn 12.november, hvor jeg fikk i dag at den var antatt avklart i januar.

Får jeg tollkrav betaler jeg og henter pakken med en gang. For så å søke om å få igjen pengene.

Tar ikke sjansen på å la trykket ligge i «Post i butikk» i julestriden.

1 Like

Det hadde ikke jeg heller gjort. De ekstra lappene som kommer på toppen, men blir refundert i etterkant hadde jeg tatt. Tanken på at et kunstverk ligger hos posten hadde gjort meg gærn. Er nok av tilfeller der de roter ting bort. Det selv utenfor julestriden.

Jeg gjorde dette engang, ble betrygget av posten at de holdt det til det var avklart. Når jeg skulle hente var det sendt i retur til GP. Kjempe gøy…

1 Like