Det er ikke uvanlig at kunstavgift er inkludert i prisen, men mulig de ikke har gjort dette tidligere.
Tror det handler mer om manglende lyst til å indeksregulere. Pandaen ble solgt for nesten 20k, og selges allerede på annenhåndsmarkedet for lavere pris enn det. Før var det motsatt.
Ser ut som Martin Whatson har en ny kleskolleksjon! “Promoterer” dem på Hama Woods sin video ( den siste ) og bilder fra da han tagget elefanten hos GP.
Alle (nesten) har vel fått med seg nedgangen i markedet.
I lys av verdivurderingen av Tucan, så hadde vært artig å hørt hva folket tenker om Whatson fremover. Tror man at verdien kommer til å kommer tilbake til der de var i glansdagene eller ikke.
Selv tror jeg om bunnen er nådd nå ( noe den så klart ikke behøver å være ) så tror jeg at vi skal litt opp igjen som alt annet om økonomien blir bedre igjen og folk har penger til luksusvarer. Som ting er nå forstår jeg godt at markedet er tregt og ikke man vil binde opp midler i kunst, er jo ingen hemmelighet at mange her inne er opptatt av verdi og det man kjøper skal stige i verdi. Ved lanseringer før var jo dette alltid ett tema om hvor man kunne tjene på ett bilde. Men nå kan alle som faktisk liker kunsten som lanseres få tak i uten å betale blodpriser som er en veldig fin ting! Er det ikke?
Og til dere som skriver nei så lurer jeg på en ting. Gjelder dette kun Whatson eller alt generelt? For Whatson har jo falt på lik linje som Pøbel, Dolk, Sandra, Pejac, Pushwagner , Melgaard , Torgersen og lignende har han ikke? Jeg ser fortsatt etterspørsel av Whatson på Facebook men er så klart veldig lite, men interessen er jo der enda. Tror dere ikke den vil blusse opp igjen så fort man eventuelt får litt ekstra penger på bok man vil putte i kunst igjen? Eller er det kanskje noen nye kunstnere sin tur neste gang markedet “friskmeldes” igjen?
Men igjen, utrolig bra med litt diskusjon rundt dette, er vel blitt en liten stund siden sist nå.
Jeg må si jeg var overrasket over hvor lenge prisene hans holdt seg oppe selv om de nye motivene hans i mine øyne var mye det samme og til tider litt kjedelige. Tenker da på perioden der prisene var på topp.
Når det gjelder trykkene, tror jeg ikke han kommer opp på samme nivå igjen så lenge han ikke utvikler seg og forsøker noe nytt/nyskapende. Det er i dag enkelt å få tak i en Whatson fordi opplagene er store og han har mange motiver. Har du ett dyr, hva skal du da med to om du ikke er spesielt interessert?
Tror han og Sandra er mer utsatt enn flere av de andre du nevner av samme grunn som jeg skriver over.
Skal ikke uttale meg om originalene, det markedet er ukjent for meg.
Generelt sett er hele markedet ned - både i Norge og internasjonalt.
Samtidig er det nok kunstnerne som har hatt størst opplag / pøst ut trykk, samt økt mest eksponensielt i verdi de siste årene som har fått den kraftigste korreksjonen…
Du får nå Banksy til «halv pris» av toppen under pandemien, tror det er muligheter for å gjøre gode kjøp her nå
Noen som var heldige å trakk et vinner lodd for å kjøpe “Sea Turtle” som ikke har tenkt å benytte seg av det? Jeg kunne gjerne tenkt meg dette trykket, men vant selvfølgelig ikke. Send meg gjerne en melding!