đŸ“ș Medieoppslag

«FORTVILELSE»

– Det er et bilde til som er borte. Det er forsikret for 15 millioner kroner og eieren er en veldig rik nordmann, sier den opprþmte stemmen i telefonen.

Telefonen kommer to dÞgn etter Äpningen av Munch-utstillingen pÄ British Museum.

– Det er helt krise oppe hos DHL. De er veldig bekymret og har hyret inn tidligere politifolk til Ă„ undersĂžke, fortsetter mannen som ringer.

NÄ har altsÄ tre Munch-bilder forsvunnet fra det som skal vÊre Norges tryggeste kunstlager.

Oslo-politiet har forsĂžkt Ă„ finne de to fĂžrste – «DĂžden pĂ„ sykevĂŠrelset» og «Syk pike», men uten hell, og har dermed henlagt saken. Saken er registrert som mistanke om grovt underslag med gjerningsadresse pĂ„ lageret til DHL pĂ„ Kalbakken. I en kort oppsummering skriver etterforskeren at politiet har vĂŠrt i kontakt med ulike kriminelle miljĂžer som kunne tenkes Ă„ ha opplysninger om bildene. De har hatt bistand fra Kripos til Ă„ gjĂžre mĂ„lrettede sĂžk pĂ„ internett, men uten resultat.

«Slik saken stÄr nÄ sÄ er det en gÄte nÄr og hvordan de to litografiene forsvant fra lagret til DHL. Det er ingen tegn til innbrudd og dette er kun de bildene som er blitt borte for DHL i det aktuelle tidsrommet, som er 2015 til 2018», konkluderer politimannen.

Men nÄ er det altsÄ ett til. 3. april mottok Oslo-politiet en anmeldelse av forsvinningen til det tredje bildet. Det er et litografi av «Madonna», hedgefondforvalter Nicolai Tangens tenÄringsdrÞm. Bildet ble kjÞpt pÄ auksjon hos Grev Wedel i Oslo i 2013 for 8,2 millioner kroner. Og kjÞperen var nettopp Nicolai Tangen.

NÄ begynner det Ä skje underlige ting. Tidlig i mai tikker det inn en epost til Oslo-politiet angÄende forsvinningen av «Madonna».

«Da det manglende objektet er under vÄr kontroll, Þnsker vi Ä trekke anmeldelsen», skriver daglig leder Stein Ove Kvamme hos DHL Exel Fine Art.

Tre dager senere er det helomvending. I en ny epost opplyser DHL at de ikke trekker anmeldelsen likevel pÄ grunn av nye opplysninger i saken.

Hva er det som foregÄr pÄ Kalbakken?

Hedgefondforvalter Nicolai Tangen oppbevarte dette litografiet av Munchs «Madonna» hos DHL Exel Fine Art pÄ Kalbakken. DHL anmeldte litografiet som forsvunnet til politiet i april i Är. En mÄned senere ble et identisk litografi funnet i en annen oppbevaringskasse hos DHL.

Hedgefondforvalter Nicolai Tangen oppbevarte dette litografiet av Munchs «Madonna» hos DHL Exel Fine Art pÄ Kalbakken. DHL anmeldte litografiet som forsvunnet til politiet i april i Är. En mÄned senere ble et identisk litografi funnet i en annen oppbevaringskasse hos DHL. Foto: The Gundersen Collection

«MADONNA»

– Jeg ble svért overrasket og nesten stum.

Kunstekspert Morten Zondag er fortsatt opprÞrt etter telefonen han fikk fra DHL i begynnelsen av mai, hvor han ble bedt om Ä komme i et uformelt mÞte pÄ Kalbakken. I mÞtet kunne direktÞren for kunstlageret, Stein Ove Kvamme, fortelle at DHL sto ovenfor et komplisert mysterium som de syntes var veldig ubehagelig. Under jakten pÄ Nicolai Tangens forsvunne «Madonna»-bilde, hadde DHL funnet litografiet i en av de spesialbygde oppbevaringskassene Zondag hadde stÄende hos DHL pÄ vegne av sin arbeidsgiver.

– DHL sa de hadde funnet Tangens litografi i vĂ„r oppbevaringskasse, sier Zondag.

PÄ onsdag mÞtte DN kunstekspert Morten Zondag (til hÞyre) og advokat Cato SchiÞtz i lokalene til PÄl Gundersen i ColbjÞrnsens gate bak Slottet. Zondag forvalter kunsten til Gundersen, mens SchiÞtz er hyret inn for Ä hjelpe Gundersen i konflikten rundt litografiet «Madonna».

PÄ onsdag mÞtte DN kunstekspert Morten Zondag (til hÞyre) og advokat Cato SchiÞtz i lokalene til PÄl Gundersen i ColbjÞrnsens gate bak Slottet. Zondag forvalter kunsten til Gundersen, mens SchiÞtz er hyret inn for Ä hjelpe Gundersen i konflikten rundt litografiet «Madonna».Foto: Fredrik Solstad

DN mĂžter kunsteksperten i andre etasje i villaen i ColbjĂžrnsens gate, som tidligere tilhĂžrte auksjonshuset Christie’s, der han forvalter kunstsamlingen til eiendomsmilliardĂŠr PĂ„l Gundersen. Zondag er magister i kunsthistorie, har jobbet pĂ„ Munch-museet, og er regnet som en av Norges fremste eksperter pĂ„ Edvard Munch. Men hvordan hadde det bortkomne bildet havnet i oppbevaringskassen til PĂ„l Gundersen?

Nikolai Tangen hadde kjĂžpt bildet sommeren 2013 og senere plassert det hos DHL. Vinteren 2015 hadde Gundersen kjĂžpt det som etter all sannsynlighet er det samme bildet via en kunsthandler. Den hele og fulle historien om hva som skjedde med bildet etter at det forsvant fra DHL-lageret, er forelĂžpig ikke avdekket.

– Vi ble tilbudt bildet fra en kunsthandler vi har handlet mye med gjennom mange Ă„r. Det var ingen grunn for oss pĂ„ davĂŠrende tidspunkt Ă„ gĂ„ nĂŠrmere inn pĂ„ bildets historikk. Det var ikke anmeldt til politiet eller registrert hos Art Loss Register, sier Zondag.

Zondags arbeidsgiver, PÄl Gundersen, vil nÄ undersÞke litografiet selv for Ä vÊre helt sikker pÄ at det er samme bildet.

Les ogsÄ: Hvorfor verdsettes kvinners kunst sÄ lavt?

– Sikker kan jeg selvfĂžlgelig ikke vĂŠre fĂžr jeg har fĂ„tt undersĂžkt det selv. Er det samme bilde, er det en stor skandale. Det er en helt utrolig historie at et bilde som er forsvunnet fra DHL kan selges pĂ„ det Ă„pne markedet, sier Gundersen.

– Dette kunne bare skje fordi DHL helt frem til mars 2019 var trygge pĂ„ at de hadde bildet pĂ„ sitt lager. Systemet er svĂŠrt dĂ„rlig om et bilde kan vĂŠre forsvunnet i fem Ă„r uten at noen oppdager det, sier en oppgitt Gundersen.

DN har vÊrt i kontakt med Nicolai Tangen etter at historien om den forsvunne «Madonna» ble kjent. Tangen svarer fÞlgende pÄ DNs spÞrsmÄl om hans Munch-samling og mysteriet rundt litografiet han kjÞpte i 2013:

«Hei og takk for at dere tar kontakt. Jeg oppfatter dette som en ‘ikke sak’. Jeg hadde et trykk som jeg fikk beskjed om at var borte, men som nĂ„ er kommet tilbake. DHL har holdt oss lĂžpende orientert om saken. For Ăžvrig har jeg ingen kommentar», skriver han i en epost.

«DAGEN DERPÅ»

Tirsdag denne uken: Presis klokken 14.28 rygger en blĂ„ lastebil inn i lasterampen til DHLs kunstlager pĂ„ Kalbakken. Åtte store spesialbygde trekasser blir en etter en bĂ„ret ut av lageret og inn i lastebilen. Kunstforvalter Morten Zondag sjekker listene sine og kontrollerer at alt er med. Etter tre kvarter kjĂžrer bilen avgĂ„rde.

Eiendomsinvestor PĂ„l Gundersen har vĂŠrt en av de beste kundene til DHL Exel Fine Art i mange Ă„r. Tirsdag i denne uken flyttet han hele Munch-samlingen sin, verdt rundt en halv milliard kroner, fra lageret pĂ„ Kalbakken. – Jeg har mistet all tillit til DHL, sier Gundersen.

Eiendomsinvestor PĂ„l Gundersen har vĂŠrt en av de beste kundene til DHL Exel Fine Art i mange Ă„r. Tirsdag i denne uken flyttet han hele Munch-samlingen sin, verdt rundt en halv milliard kroner, fra lageret pĂ„ Kalbakken. – Jeg har mistet all tillit til DHL, sier Gundersen. Foto: Fredrik Solstad

En av kassene inneholder en hÄndkolorert versjon av Munchs berÞmte «Skrik», som er juvelen i samlingen til PÄl Gundersen. Det er det eneste hÄndkolorerte eksemplaret i privat eie, og hva det kan vÊre verdt ved et eventuelt salg, er nesten umulig Ä fastslÄ.

– Dette er en skandale. Jeg kan ikke stole pĂ„ DHL lenger. Jeg tĂžr ikke ha bildene der mer, sier Gundersen.

Dette er en skandale. Jeg kan ikke stole pÄ DHL lenger

PÄl Gundersen, Munch-samler og eiendomsinvestor

PÄl Gundersen, som har vÊrt en av DHLs stÞrste kunder, har hatt bildene sine der i 15 Är. Munch-samlingen hans bestÄr av mellom 40 og 50 bilder og er regnet som verdens stÞrste private samling med hÄndkolorerte Munch-litografier. Til sammen er «The Gundersen Collection» verdt om lag 500 millioner kroner. NÄ er det slutt pÄ samarbeidet med DHL.

– Jeg trodde det var «Fort Knox», sier han.

Gundersen var selv i mĂžte med DHL i forrige uke. Etter mĂžtet bestemte han seg for Ă„ flytte bildene sine.

– NĂ„r DHL ikke tar ansvar, til tross for at de har brodne kar, da henter jeg bildene mine, sier han.

PÄl Gundersen kjente BjÞrn Herding, og kjenner historien rundt BjÞrn Herdings bilde.

– Det som gjĂžr dette ekstra trist er at de ikke tar ansvar. At de ikke betaler arvingene etter Herding er umulig Ă„ forstĂ„.

– Jeg har mistet all tillit til DHL, sier han.

Kunstekspert Morten Zondag sjekker at alle bildene til arbeidsgiveren, PÄl Gundersen, blir med pÄ lasset fra DHL. Blant bildene er en unik hÄndkolorert versjon av Munchs mest kjente motiv, «Skrik».

Kunstekspert Morten Zondag sjekker at alle bildene til arbeidsgiveren, PÄl Gundersen, blir med pÄ lasset fra DHL. Blant bildene er en unik hÄndkolorert versjon av Munchs mest kjente motiv, «Skrik». Foto: Fredrik Solstad

«ARV»

«DÞden i sykevÊrelset» og «Syk pike» er fortsatt ikke kommet til rette. Caroline Haddeland-Herding kjemper videre pÄ vegne av sine to barn for Ä fÄ erstatning for «DÞden i sykevÊrelset». 13. februar i Är sendte dÞdsboet etter BjÞrn Herding en stevning til Oslo tingrett. I prosesskrivet skriver advokaten at han mener DHL er forpliktet til Ä betale erstatning tilsvarende verdien av litografiet.

I tilsvaret skriver DHLs advokat at det bare er dersom skaden skyldes grov uaktsomhet fra DHL, eller noen av deres ansatte, at ansvarsbegrensningen ikke gjelder.

– Jeg er veldig skuffet over hvordan DHL har hĂ„ndtert dette, de har opptrĂ„dt veldig arrogant.

Det er ett og et halvt Är siden BjÞrn Herding ble stedt til hvile. Barna er i dag 12 og 15 Är.

– Da jeg fortalte dem om hva som hadde skjedd, sa de: «Mamma, sĂ„nn kan man jo ikke oppfĂžre seg. Man mĂ„ gjĂžre opp for seg», forteller Haddeland-Herding.

Hun har innsett at de ikke fÄr bildet tilbake, men hun kommer ikke til Ä gi seg i kampen for Ä fÄ erstatning.

– Bjþrn ville aldri ha gitt seg. Det gjþr ikke jeg heller. Dette var farsarven til mine barn, og for dem er det snakk om mye penger, sier hun.

Rettsmegling er berammet til 21. juni 2019.

DHL har ikke Þnsket Ä stille til intervju i forbindelse med denne saken. DN har sendt en rekke spÞrsmÄl til selskapet pÄ epost. SpÞrsmÄlene er ikke besvart. DHLs talsmann ved konsernets hovedkontor i Bonn i Tyskland, David Stöppler, har sendt fÞlgende tilbakemelding:

«Vi samarbeider med de lokale myndighetene og politiet. Fordi undersÞkelser og rettslig prosedyre fortsatt pÄgÄr, og etter rÄd fra politiet for Ä sikre personvern og sikkerhet for vÄre ansatte og kunder, henstiller vi til at dere ikke publiserer navn eller lager-lokasjoner. Utover dette har vi ingen ytterligere kommentarer.»

12 Likes