đŸ“ș Medieoppslag

" Banksy is stripped of copyright for his famous ‘Flower Thrower’ artwork - after he refused to reveal his true identity to judges"

Fulgt disse en stund pÄ Instagram, gÞy Ä se at NRK har plukket opp saken

https://instagram.com/anonymouse_mmx

3 Likes

Dagbladet henger litt etter men de har nÄ publisert en artikkel om saken rundt Banksy og copyright;

10 Likes
2 Likes

For de som ikke har Pluss

Bergensavisen - Det kontroversielle Listhaug-maleriet har havnet i en kjellerstue i Sarpsborg.pdf (5,0 MB)

5 Likes

Etter Ä ha pint meg gjennom Norge Rundt for fÞrste gang siden jeg var en liten gutt mÄ jeg si at man ikke gÄr glipp av noe dersom man ikke ser dette. Kjedelig og lite informativ mÄte Ä fremstille gatekunst.

4 Likes

Det var jo ikke bare Listhaug-maleriet i den kjelleren. SÄ litt annet snacks der ogsÄ :slight_smile:

Hadde lett betalt 500K for den selv, hadde Þkonomien vÊrt til stede. Husker jeg slang inn et cheeky bud pÄ 100K til sudentene, men skjÞnte kjapt at det aldri ville holde. Et fantastisk kunstverk - 110% gatekunst.

1 Like

Christian :raised_hands::raised_hands:

Dolk skal ha sin fĂžrste utstilling siden han forlot anonymiteten
For Andreas Hamran FĂŠrĂž var det en lettelse Ă„ fortelle at det var han som var Dolk. NĂ„ inntar han Grieghallen med kunsten sin.

Publisert
Publisert
for mindre enn 3 timer siden

For fÞrste gang pÄ fire Är skal Andreas Hamran FÊrÞ stille ut verk i Bergen. Han bruker nÄ kunstnernavnet Andreas Dolk. Foto: Tor HÞvik
Kjetil Kopren UllebĂž
Del pÄ FacebookDel med e-postKopier lenke
Andreas Hamran FÊrÞ, som nÄ bruker kunstnernavnet Andreas Dolk, stÄr foran en stor aluminiumsplate i studioet sitt i et gammelt fabrikklokale pÄ LaksevÄg.

Platen er malt i sterke farger, men nÄ skal han «Þdelegge» den.

– Det jeg gjĂžr nĂ„, er egentlig Ă„ male abstrakte malerier. SĂ„ riper jeg vekk fargene, slik at det blir en ny komposisjon. Jeg vil ha mest mulig energi, mest mulig galskap, sier FĂŠrĂž.

Å skrape vekk maling fra aluminiumsplater er en av teknikkene til Férþ. Foto: Tor Hþvik
Han holder pÄ Ä gjÞre ferdig verk som skal vises i Grieghallen, hans fÞrste utstilling i Bergen pÄ fire Är.

Det som gjorde at FĂŠrĂž takket ja til Ă„ stille ut akkurat her, var muligheten til Ă„ bruke de store betongsĂžylene i Grieghallen.

– Utrolig at jeg orket alt hemmeligholdet
– BetongsĂžylene passer veldig bra til verkene jeg jobber med nĂ„. SĂžylene og rommet har noe rĂžft, industrielt og urbant over seg, noe jeg ogsĂ„ synes det gĂ„r an Ă„ se i kunsten min. Grieghallen er jo litt som et romskip som har krĂŠsjet midt i Bergen, jeg liker det futuristiske, sier FĂŠrĂž.

Det er bare ti dager siden han fikk forespÞrselen fra Grieghallen, og han har fortsatt fire bilder han mÄ gjÞre ferdig.

FAKTA
Andreas Hamran FĂŠrĂž (f. 1977)

Kunstner fra Bergen. Tidligere kjent som Dolk.

Var i mange Ă„r Norges mest kjente gatekunstner.

Bruker nÄ kunstnernavnet Andreas Dolk.

Lagde sine fĂžrste verk i 2003.

Har tjent millioner pÄ blant annet trykk av verkene sine.

Fra 2007 til 2017 tjente han over 28 millioner kroner.

I toppÄret 2013 hadde han en skattbar inntekt pÄ over elleve millioner kroner.

I 2016 hadde han utstillingen «Rip on» pÄ Galleri S.E. Den markerte et farvel til gatekunsten.

Fra og med 25. oktober skal han vise frem verk i Grieghallen.

LES MER
– Jeg har aldri jobbet sĂ„ fort med denne typen verk, sier han.

I 15 Är var Dolk Norges kanskje mest kjente gatekunstner. Han tjente millioner pÄ trykk av verkene sine. I 2013 hadde han en skattbar inntekt pÄ over elleve millioner kroner.

Mange av verkene han skal stille ut i Grieghallen har han jobbet med i over et Ă„r. Plutselig fikk han hastverk med Ă„ gjĂžre seg ferdig. Foto: Tor HĂžvik
Men hele tiden var han anonym. Bare familien og hans nĂŠrmeste venner visste hvem som sto bak signaturen Dolk.

– Det er fĂžrst og fremst fantastisk Ă„ slippe hemmeligholdet. Å ha en jobb i 15 Ă„r der ingen vet hva du gjĂžr, det funker dĂ„rlig. Selv om du innbiller deg noe annet, sier han.

I desember 2018 kunne Bergens Tidende avslĂžre hvem Dolk var.

I desember 2018 fortalte Andreas Hamran FĂŠrĂž at det var han som var Dolk i et intervju i Bergens Tidende. Foto: Faksimile
– NĂ„r jeg ser tilbake pĂ„ det nĂ„, tenker jeg pĂ„ hvor stress det var Ă„ vĂŠre anonym. Du skubber jo vekk folk og blir i din egen boble, sier FĂŠrĂž.

– Var det mange som tok kontakt med deg, mange som var overrasket?

– Ja, det var mange gamle kjente som tok kontakt, mange som ikke visste noe. Mine nérmeste visste det jo, sier han.

For lengst sagt farvel
FÊrÞ fÄr fortsatt e-poster om Ä lage sjablonger, altsÄ stilen han jobbet med som gatekunstner. Men han har for lengst sagt farvel til gatekunsten og trukket inn i gallerirommet.

Da han Ă„pnet sin fĂžrste mer rendyrkede samtidskunstutstilling, pĂ„ galleri S.E. i Bergen, skrev Aftenpostens anmelder: « 
 dette er en utstilling som, mĂ„ jeg innrĂžmme, overrasket meg skikkelig, for som billedkunstner fremstĂ„r Dolk som oppriktig, modig og visuelt oppfinnsom, uten Ă„ sĂžle bort virkemidlene.»

FĂŠrĂžs teknikk gjĂžr at det blir skrapt av masse malingsrester. Den avskrapede malingen bruker han til Ă„ lage nye verk. Foto: Tor HĂžvik
Fra utstillingen pÄ Galleri S.E. i 2016 solgte FÊrÞ blant annet en Ferrari-skulptur til en utenlandsk samler for 600.000 kroner. Og det er utlandet FÊrÞ fÞrst og fremst sikter mot. Men i likhet med de fleste andre felt innen kulturlivet, har koronapandemien ogsÄ rammet kunstbransjen hardt.

– Jeg skulle egentlig vĂŠre med pĂ„ en stor utstilling i KĂžbenhavn, men den ble avlyst. Det er litt utfordrende nĂ„r du ikke fĂ„r vist frem bildene dine. Det er pĂ„ utstillinger samlerne dukker opp. Jeg har folk i studioet mitt av og til, men det er pĂ„ utstillingene jeg vil selge arbeidene. Jeg vil jo vise dem frem, sier han.

Gaten i gallerirommet
NÄr FÊrÞ nÄ inntar Grieghallen med bildene sine, er det altsÄ hans fÞrste utstilling i Bergen pÄ fire Är. Han liker kombinasjonen Dolk/Grieghallen.

– Det er noe litt uventet der. Grieghallen er jo en bergensk kulturinstitusjon som man gjerne forbinder med finkultur – da blir det en fin kontrast at jeg kommer inn med bildene mine, sier han.

Et av FÊrÞs nye verk, som han har kalt «Goliat 2», fÄr ham til Ä tenke pÄ fremtidsgraffiti som er blitt fjernet. Foto: Tor HÞvik
Selv om FĂŠrĂž har forlatt gatekunsten, har han tatt med seg litt av gaten inn i gallerirommet.

– Dette bildet kan man se pĂ„ som om noen bare har malt over graffiti med en rulle, og sĂ„ fjerner jeg noe av malingen med en skrape. Det at jeg fjerner maling igjen og igjen, gĂ„r jo tilbake til graffiti som stadig blir fjernet, fĂžr det dukker opp nye motiver, sier han om et verk han har kalt «Goliat 2».

– Dette fĂ„r meg til Ă„ tenke pĂ„ fremtidsgrafitti som er blitt fjernet. Og det funker bra pĂ„ den futuristiske betongen i Grieghallen, sier han.

publisert
publisert: 8. oktober 2020 19:13

7 Likes

Pushwagners siste reise

3 Likes

Her er svaret fra Team Banksy:

10 Likes

:clap:t3:
Hvor ble dette postet?

Pest Control hjemmesiden:

image

Always remain sceptical. There were no Dismaland Certificates of Authentication or ‘free art’, and Banksy has no license agreements - so things like the ‘wine collaboration’ are entirely deceitful.

Og andre smÄ morsomheter som her:

You are welcome to use Banksy’s images for non-commercial, personal amusement. Print them out in a colour that matches your curtains, make a card for your gran, submit them as your own homework, whatever.

But neither Banksy or Pest Control licence the artist’s images to third parties. Please do not use Banksy’s images for any commercial purpose, including launching a range of merchandise or tricking people into thinking something is made or endorsed by the artist when it isn’t. Saying “Banksy wrote copyright is for losers in his book” doesn’t give you free rein to misrepresent the artist and commit fraud. We checked.

Kan anbefale Ă„ lese Pest Control sin hjemmeside for nyttig informasjon og mer humoristisk ordlegging :raised_hands:t2:

Man Takes Banksy Art He Pulled From Wall To ‘Antiques Roadshow’ And It Doesn’t Go Well

1 Like

For oss i Norge var jo denne ganske flau (selv om ingen her inne trodde pÄ det):

1 Like

Lo godt av denne :joy: Mye dÄrlige forklaringer fra de som solgte den vinen


1 Like