đŸ“ș Medieoppslag

Til info:
For dem av dere som har tilgang pÄ BA (Bergen) sÄ stÄr det en 2 siders om Dolk idag. Dette stÄr kun i papirutgaven til nÄ , men vil komme i onlineutgaven ogsÄ ila kvelden

2 Likes

Kan du laste opp bilde? Hva handler den om?

3 Likes

Er det en liten Dolke-mann Ă„ skimte i refleksjonen der?

enten det, alternativt en litt pr kÄt fotograf hehe

litt bedre her - nÄ er den online :slight_smile:

Her viser Dolk ansiktet sitt for aller fĂžrste gang

Artikkeltags

Dolk sett gjennom sin oppskrapte Lamborghini.

Dolk sett gjennom sin oppskrapte Lamborghini. Foto: Eirik HagesĂŠter

Av Marie Mundal

Publisert:12. desember 2018, kl. 15:57

Mannen bak Dolk-navnet er en 41 Ă„r gammel tobarnsfar. NĂ„ stiller han ut i Bergen igjen.

DEL

I over et tiÄr har Dolk levd som «mannen ingen vet hvem er». Tobarnsfaren lever et vanlig familieliv, med vÄkenetter og mannlig-ammetÄke.

NÄ beveger han skinnhanskene over sitt eget kunstverk «Low Key».

Dolk fikk i september i fjor innpass pĂ„ et av Nord-Europas stĂžrste kunstmuseer, ARoS Aarhus Kunstmuseum. Verket var en del av utstillingen «No Man is an Island–The Satanic Verses», og det som vakte stĂžrst oppmerksomhet var Dolk sin Lamborghini Gallardo fra 2007 til en verdi av 1,5 millioner. Som publikum fikk lov til Ă„ Ăždelegge. NĂ„ er den skinnende blanke luksusbilen tilbake i Bergen.

Saken fortsetter under bildet

Dolk-verket er ogsÄ med i Datarock-videoen «Laugh in the Face of Darkness», fra deres siste skive «Face the Brutality», som kom ut i mars. Det er Dolk som lager alle cover til bandet.

Dolk-verket er ogsĂ„ med i Datarock-videoen «Laugh in the Face of Darkness», fra deres siste skive «Face the Brutality», som kom ut i mars. Det er Dolk som lager alle cover til bandet. Foto: EIRIK HAGESÆTER

Pisser pÄ drÞmmen

Under installasjonen blandet sterke fÞlelser seg med en hÞy rispende lyd, og alt fra ordene «fagforbundet», til hjerter er noe publikum dekorerte kunstverket med. Den vandaliserte bilen har ironisk nok, nÄ blitt enda mer verdt enn da den var perfekt i lakken. Hvor bilen ender opp til slutt, er uvisst, men det har ikke manglet pÄ kunstinteresserte, kan Dolk rÞpe.

– Jeg er ikke sĂ„ interessert i bil, sier Dolk til BA.

For bilinteresserte, mÄ det gjÞre vondt Ä se ripene, og det er akkurat det Dolk vil. Spille pÄ fÞlelser. Helst hele registeret. Fasade. Janteloven. Sjalusi .

Bilen er tþmt for all véske, og er ikke ment for veiene. – Å kjþre rundt med denne i Bergen hadde fort blitt litt cheezy, sier Dolk.

Bilen er tþmt for all véske, og er ikke ment for veiene. – Å kjþre rundt med denne i Bergen hadde fort blitt litt cheezy, sier Dolk. Foto: EIRIK HAGESÆTER

– Dette er den ultimate statusbil, et symbol, og Ă„ Ăždelegge den er en knusing av guttedrĂžmmen, pisser pĂ„ drĂžmmen, det er blasfemi. Det meste er gjort i kunsten, sĂ„ hva er den beste streken? spĂžr han og legger til:

– Du finner ikke noe mer provoserende enn dette verket.

Han jobber med Ä ta det perfekte, Þdelegge det, for sÄ Ä reparere det litt igjen. Perfeksjonismen i bilen er Þdelagt, men er den mer perfekt nÄ? Alt kommer an pÄ Þyet som ser, hva du tenker om det.

«Bergen?»

Mye har skjedd siden unge Dolk gjorde sine fĂžrste fremstĂžt.

I mange Ă„r jobbet han uten Ă„ tjene en krone. Penger har aldri vĂŠrt motivasjonen.

– Det virker som 150 Ă„r siden, og jeg har ikke laget en sjablong siden 2013, sier Dolk.

Han forteller at han var tom for ideer. Satt et punktum. Dels fordi det ble lovlig med gatekunst, litt fordi han var ferdig. Men han blir aldri ferdig med kunst. Dolk tar med seg vandalismen til studioet sitt pÄ LaksevÄg.

– Å lage kunst med nĂžkler som redskap Ă„pnet klisjefylt nok opp nye dĂžrer.

NĂ„ er hans neste prosjekt Ă„ lage skulpturer, og nĂžklene har blitt byttet ut med Ăžks. Gaten med gallerier.

Artikkelen fortsetter under bildet

Dolk skal stille ut en Lamborghini Gallardo pÄ Flesland pÄ torsdag. Bilen eier han sammen med gallerist Sjur Nedreaas og i 2016 stilte han ut bilen i Aarhus kunstmuseum med den hensikt Ä la publikum skrape opp lakken pÄ bilen.

Dolk skal stille ut en Lamborghini Gallardo pĂ„ Flesland pĂ„ torsdag. Bilen eier han sammen med gallerist Sjur Nedreaas og i 2016 stilte han ut bilen i Aarhus kunstmuseum med den hensikt Ă„ la publikum skrape opp lakken pĂ„ bilen. Foto: EIRIK HAGESÆTER

Gallerist Sjur Nedreaas (73) og Dolk har samarbeidet siden 2013. Det er lett Ä merke at de har noen Är sammen, der de gÄr og smÄprater som et gammelt ektepar.

– Samarbeidet har vĂŠrt ganske greit, sier Nedregaard, og fĂ„r et smil tilbake fra kunstneren.

– Det er bare Sjur som har kjĂžrt bilen, jeg tror han rĂ„kjĂžrte, sier Dolk.

Nedreaas fniser litt.

– Jeg rĂ„kjĂžrte ikke, men det var jo fristende Ă„ trykke litt pĂ„ gassen, parerer han.

– Flyplass er antikunst

Planene er mange for en som aldri har planlagt noe som helst, mÄlet er Ä lykkes i utlandet. Men nÄ er det fÞrst Flesland. Der den blir plassert pÄ torsdag. I ankomsthallen skal den stÄ i tre til seks mÄneder, publikum som kjenner at det rykker i ripearmen mÄ holde seg- kunstverket er ferdig.

– En flyplass er psyko! Det er antikunst, bilen har vĂŠrt med pĂ„ en reise, og det er en fin plass Ă„ ha den stĂ„ende. NĂ„r du nĂ„ ankommer, kan Ăžynene dine fĂžrst mĂžte en vandalisert luksusbil og sĂ„ «Bergen?»-skiltet til den islandske kunstneren Ragnar Kjartansson.

– Folk kan nesten ha blitt lurt til Ă„ tro at de har kommet til en skikkelig kunstby, smiler den hĂžye, mĂžrke og mystiske mannen.

For han er fortsatt anonym. Ingen vet hvem han er, og han er ikke klar for at hele verden skal se det helt enda. At det er mange bergenske vegger som er dekket av en Dolk, har han et avstandsforhold til.

– Jeg stĂ„r pĂ„ utsiden, og jeg vil alltid stĂ„ i bakgrunnen. Det er der jeg liker meg. Det er surrealistisk siden ingen vet hvem jeg er. Jeg er liksom ikke en person, sier han.

Det er kun nÊre venner og familie som vet at han er Dolk. Selv pÄ hans mange Äpningsutstillinger er det fÄ som har visst hvem hovedpersonen er - kunstneren selv har ikke vÊrt til stede.

– Mange tror at jeg er arbeidslþs, smiler han.

Nylig avslÞrte han for datteren pÄ seks Är at han er kunstner.

– Å ja, svarte hun bare da.

11 Likes

I knew it! Det er Aksel Hennie.

Er det ikke Stefan Stray?

Trodde han var blitt 42 Ă„r om mine antagelser skulle stemme


Har jo ikke Ăždelagt en bil til 1,5 M om man har Ăždelagt “lakken”, koster vel en halv dolk original som er utgitt i 10 eks Ă„ fikse lakken.
Skaper vel mere verdi i oppmerksomhet da

Det mÄ du ikke ta med meg, ikke jeg som har skrevet artikkelen :slight_smile:

men enig i hva du sier: bilen er ikke Ăždelagt og kan alltids lakkes opp igjen vil jeg mene

1 Like

Den mannen tar nye steg ja. Vekker garantert oppsikt. Alle som gÄr forbi denne vil legge merke til den. Det bryter med alt en polert flyplass stÄr for.
Kanskje man fĂ„r lyst pĂ„ en natt i Dolk suiten pĂ„ nye Hotell Norge😊

1 Like

@GalleriSundgaarden, jo!

13 Likes

For en flott sak! Digger den! :slight_smile:

2 Likes

Ny Dolk artikkel:

Den fikk umiddelbart enorm respons

Artikkeltags

Kunstverket stÄr slik at svÊrt mange reisende gÄr forbi.

Kunstverket stÄr slik at svÊrt mange reisende gÄr forbi. Foto: ASLAK SVERDRUP

Av Geir Jetmundsen

Publisert:13. desember 2018, kl. 21:28

Dolk sitt nye kunstverk vekker oppsikt pÄ Flesland.

DEL

– Fascinerende! Kunstverket fikk masse oppmerksomhet umiddelbart. Det har vért en enorm respons fra svért mange reisende, sier ufthavndirektþr Aslak Sverdrup til BA.

Kunstverket «Low Key» er en oppskrapet Lamborghini Gallardo fra 2007. Den kostet i utgangspunktet 1,5 millioner fÞr den ble «vandalisert»

Verket har vÊrt utstilt pÄ ARoS Aarhus Kunstmuseum.

Siden har kunstverket kommet hjem til Bergen og ble plassert pÄ Flesland pÄ torsdag.

– En flyplass er psyko! Det er antikunst, bilen har vĂŠrt med pĂ„ en reise, og det er en fin plass Ă„ ha den stĂ„ende. NĂ„r du nĂ„ ankommer, kan Ăžynene dine fĂžrst mĂžte en vandalisert luksusbil og sĂ„ «Bergen?»-skiltet til den islandske kunstneren Ragnar Kjartansson, har Dolk sagt til BA i et intervju.

Dolk er en mystisk kunstner, og det er svÊrt fÄ som vet hvem han egentlig er. Nylig lettet han pÄ slÞret i BA og sa at han er en 41 Är gammel tobarnsfar fra Bergen.

Han godtok ogsÄ at BA trykket bilder der man kan se ansiktet i refleksjonen i ruten av kunstverket hans.

– Tok kort tid

Aslak Sverdrup sier at de ble kontaktet nylig om det spesielle kjĂžretĂžyet.

– Vi ble spurt om vi kunne stille ut kunstverket. Vi tente med en gang. Jeg syntes dette hĂžrtes utrolig gĂžy ut. Hele prosessen har bare tatt noen fĂ„ uker, sier Sverdrup.

De betaler ikke noe for Ă„ stille ut kunstverket.

– Nei, vi stiller den ut, og passer pĂ„ verket. Det er ikke flere kostnader enn det.

– Det er jo ikke uvanlig Ă„ stille ut biler pĂ„ flyplasser, men dette skiller seg vel kraftig ut?

– Ja. Det er et sterkt kunstverk som gir mange umiddelbare fþlelser, sier Sverdrup.

Bilen skal forelÞpig stÄ der i tre mÄneder.

Dolk eier kunstverket ammen med gallerist Sjur Nedreaas og i 2016 stilte han ut bilen i Aarhus kunstmuseum med den hensikt Ä la publikum skrape opp lakken pÄ bilen.

Dolk eier kunstverket ammen med gallerist Sjur Nedreaas og i 2016 stilte han ut bilen i Aarhus kunstmuseum med den hensikt Ä la publikum skrape opp lakken pÄ bilen. Foto: EIRIK HAGESŸTER

– Han elsker Bergen?

Flesland har allerede vakt oppsikt med Ragnar Kjartansons « This Must Be the Place».

– Vi er veldig fornĂžyde med det kunstverket, og det har fĂ„tt enorm oppmerksomhet. Dolk sa til meg at han elsker det, sier Sverdrup.

– Å ja, sĂ„ du har mĂžtt Dolk. Du vet hvem han er?

– Ingen kommentar, sier Sverdrup og ler fþr han legger til:

– Vi er veldig stolte og glade for at en sĂ„ stor lokal kunstner vil stille ut pĂ„ Flesland.

1 Like

DOLK pĂ„ Flesland eg jo kult det,men gjett hvem som har vĂŠrt i Knarvik​:joy::joy:

4 Likes
4 Likes

Lette etter noe annet, men kom over denne

2 Likes

Dolk avslĂžrer seg selv:

3 Likes

Selv om det er mange Bergensere her inne, sÄ er vi ikke alle det :laughing: mulighet for Ä laste opp PDF? :+1:t3:

1 Like