Medieoppslag

Den var litt skuffende. Mye morsomt å se på, men begynner å bli litt lei av at de alltid snakker om de samme kunstnerne og hvor dyr kunsten er. Veldig mange andre eksempler eller kunstnere de kunne tatt for seg og gjerne også brukt mer tid på å utforske mekanikken bak kollapsen i markedet til Larry Poons. Har skjedd mye spennende i kunstverden og markedet de siste årene som er verdt en film, her ble ingenting nytt utforsket. Terningkast 3.

Til info:
For dem av dere som har tilgang på BA (Bergen) så står det en 2 siders om Dolk idag. Dette står kun i papirutgaven til nå , men vil komme i onlineutgaven også ila kvelden

Kan du laste opp bilde? Hva handler den om?

Er det en liten Dolke-mann å skimte i refleksjonen der?

enten det, alternativt en litt pr kåt fotograf hehe

litt bedre her - nå er den online :slight_smile:

Her viser Dolk ansiktet sitt for aller første gang

Artikkeltags

Dolk sett gjennom sin oppskrapte Lamborghini.

Dolk sett gjennom sin oppskrapte Lamborghini. Foto: Eirik Hagesæter

Av Marie Mundal

Publisert:12. desember 2018, kl. 15:57

Mannen bak Dolk-navnet er en 41 år gammel tobarnsfar. Nå stiller han ut i Bergen igjen.

DEL

I over et tiår har Dolk levd som «mannen ingen vet hvem er». Tobarnsfaren lever et vanlig familieliv, med våkenetter og mannlig-ammetåke.

Nå beveger han skinnhanskene over sitt eget kunstverk «Low Key».

Dolk fikk i september i fjor innpass på et av Nord-Europas største kunstmuseer, ARoS Aarhus Kunstmuseum. Verket var en del av utstillingen «No Man is an Island–The Satanic Verses», og det som vakte størst oppmerksomhet var Dolk sin Lamborghini Gallardo fra 2007 til en verdi av 1,5 millioner. Som publikum fikk lov til å ødelegge. Nå er den skinnende blanke luksusbilen tilbake i Bergen.

Saken fortsetter under bildet

Dolk-verket er også med i Datarock-videoen «Laugh in the Face of Darkness», fra deres siste skive «Face the Brutality», som kom ut i mars. Det er Dolk som lager alle cover til bandet.

Dolk-verket er også med i Datarock-videoen «Laugh in the Face of Darkness», fra deres siste skive «Face the Brutality», som kom ut i mars. Det er Dolk som lager alle cover til bandet. Foto: EIRIK HAGESÆTER

Pisser på drømmen

Under installasjonen blandet sterke følelser seg med en høy rispende lyd, og alt fra ordene «fagforbundet», til hjerter er noe publikum dekorerte kunstverket med. Den vandaliserte bilen har ironisk nok, nå blitt enda mer verdt enn da den var perfekt i lakken. Hvor bilen ender opp til slutt, er uvisst, men det har ikke manglet på kunstinteresserte, kan Dolk røpe.

– Jeg er ikke så interessert i bil, sier Dolk til BA.

For bilinteresserte, må det gjøre vondt å se ripene, og det er akkurat det Dolk vil. Spille på følelser. Helst hele registeret. Fasade. Janteloven. Sjalusi .

Bilen er tømt for all væske, og er ikke ment for veiene. – Å kjøre rundt med denne i Bergen hadde fort blitt litt cheezy, sier Dolk.

Bilen er tømt for all væske, og er ikke ment for veiene. – Å kjøre rundt med denne i Bergen hadde fort blitt litt cheezy, sier Dolk. Foto: EIRIK HAGESÆTER

– Dette er den ultimate statusbil, et symbol, og å ødelegge den er en knusing av guttedrømmen, pisser på drømmen, det er blasfemi. Det meste er gjort i kunsten, så hva er den beste streken? spør han og legger til:

– Du finner ikke noe mer provoserende enn dette verket.

Han jobber med å ta det perfekte, ødelegge det, for så å reparere det litt igjen. Perfeksjonismen i bilen er ødelagt, men er den mer perfekt nå? Alt kommer an på øyet som ser, hva du tenker om det.

«Bergen?»

Mye har skjedd siden unge Dolk gjorde sine første fremstøt.

I mange år jobbet han uten å tjene en krone. Penger har aldri vært motivasjonen.

– Det virker som 150 år siden, og jeg har ikke laget en sjablong siden 2013, sier Dolk.

Han forteller at han var tom for ideer. Satt et punktum. Dels fordi det ble lovlig med gatekunst, litt fordi han var ferdig. Men han blir aldri ferdig med kunst. Dolk tar med seg vandalismen til studioet sitt på Laksevåg.

– Å lage kunst med nøkler som redskap åpnet klisjefylt nok opp nye dører.

Nå er hans neste prosjekt å lage skulpturer, og nøklene har blitt byttet ut med øks. Gaten med gallerier.

Artikkelen fortsetter under bildet

Dolk skal stille ut en Lamborghini Gallardo på Flesland på torsdag. Bilen eier han sammen med gallerist Sjur Nedreaas og i 2016 stilte han ut bilen i Aarhus kunstmuseum med den hensikt å la publikum skrape opp lakken på bilen.

Dolk skal stille ut en Lamborghini Gallardo på Flesland på torsdag. Bilen eier han sammen med gallerist Sjur Nedreaas og i 2016 stilte han ut bilen i Aarhus kunstmuseum med den hensikt å la publikum skrape opp lakken på bilen. Foto: EIRIK HAGESÆTER

Gallerist Sjur Nedreaas (73) og Dolk har samarbeidet siden 2013. Det er lett å merke at de har noen år sammen, der de går og småprater som et gammelt ektepar.

– Samarbeidet har vært ganske greit, sier Nedregaard, og får et smil tilbake fra kunstneren.

– Det er bare Sjur som har kjørt bilen, jeg tror han råkjørte, sier Dolk.

Nedreaas fniser litt.

– Jeg råkjørte ikke, men det var jo fristende å trykke litt på gassen, parerer han.

– Flyplass er antikunst

Planene er mange for en som aldri har planlagt noe som helst, målet er å lykkes i utlandet. Men nå er det først Flesland. Der den blir plassert på torsdag. I ankomsthallen skal den stå i tre til seks måneder, publikum som kjenner at det rykker i ripearmen må holde seg- kunstverket er ferdig.

– En flyplass er psyko! Det er antikunst, bilen har vært med på en reise, og det er en fin plass å ha den stående. Når du nå ankommer, kan øynene dine først møte en vandalisert luksusbil og så «Bergen?»-skiltet til den islandske kunstneren Ragnar Kjartansson.

– Folk kan nesten ha blitt lurt til å tro at de har kommet til en skikkelig kunstby, smiler den høye, mørke og mystiske mannen.

For han er fortsatt anonym. Ingen vet hvem han er, og han er ikke klar for at hele verden skal se det helt enda. At det er mange bergenske vegger som er dekket av en Dolk, har han et avstandsforhold til.

– Jeg står på utsiden, og jeg vil alltid stå i bakgrunnen. Det er der jeg liker meg. Det er surrealistisk siden ingen vet hvem jeg er. Jeg er liksom ikke en person, sier han.

Det er kun nære venner og familie som vet at han er Dolk. Selv på hans mange åpningsutstillinger er det få som har visst hvem hovedpersonen er - kunstneren selv har ikke vært til stede.

– Mange tror at jeg er arbeidsløs, smiler han.

Nylig avslørte han for datteren på seks år at han er kunstner.

– Å ja, svarte hun bare da.

I knew it! Det er Aksel Hennie.

Er det ikke Stefan Stray?

Trodde han var blitt 42 år om mine antagelser skulle stemme…

Har jo ikke ødelagt en bil til 1,5 M om man har ødelagt “lakken”, koster vel en halv dolk original som er utgitt i 10 eks å fikse lakken.
Skaper vel mere verdi i oppmerksomhet da

Det må du ikke ta med meg, ikke jeg som har skrevet artikkelen :slight_smile:

men enig i hva du sier: bilen er ikke ødelagt og kan alltids lakkes opp igjen vil jeg mene

Den mannen tar nye steg ja. Vekker garantert oppsikt. Alle som går forbi denne vil legge merke til den. Det bryter med alt en polert flyplass står for.
Kanskje man får lyst på en natt i Dolk suiten på nye Hotell Norge😊

@GalleriSundgaarden, jo!

For en flott sak! Digger den! :slight_smile:

Ny Dolk artikkel:

Den fikk umiddelbart enorm respons

Artikkeltags

Kunstverket står slik at svært mange reisende går forbi.

Kunstverket står slik at svært mange reisende går forbi. Foto: ASLAK SVERDRUP

Av Geir Jetmundsen

Publisert:13. desember 2018, kl. 21:28

Dolk sitt nye kunstverk vekker oppsikt på Flesland.

DEL

– Fascinerende! Kunstverket fikk masse oppmerksomhet umiddelbart. Det har vært en enorm respons fra svært mange reisende, sier ufthavndirektør Aslak Sverdrup til BA.

Kunstverket «Low Key» er en oppskrapet Lamborghini Gallardo fra 2007. Den kostet i utgangspunktet 1,5 millioner før den ble «vandalisert»

Verket har vært utstilt på ARoS Aarhus Kunstmuseum.

Siden har kunstverket kommet hjem til Bergen og ble plassert på Flesland på torsdag.

– En flyplass er psyko! Det er antikunst, bilen har vært med på en reise, og det er en fin plass å ha den stående. Når du nå ankommer, kan øynene dine først møte en vandalisert luksusbil og så «Bergen?»-skiltet til den islandske kunstneren Ragnar Kjartansson, har Dolk sagt til BA i et intervju.

Dolk er en mystisk kunstner, og det er svært få som vet hvem han egentlig er. Nylig lettet han på sløret i BA og sa at han er en 41 år gammel tobarnsfar fra Bergen.

Han godtok også at BA trykket bilder der man kan se ansiktet i refleksjonen i ruten av kunstverket hans.

– Tok kort tid

Aslak Sverdrup sier at de ble kontaktet nylig om det spesielle kjøretøyet.

– Vi ble spurt om vi kunne stille ut kunstverket. Vi tente med en gang. Jeg syntes dette hørtes utrolig gøy ut. Hele prosessen har bare tatt noen få uker, sier Sverdrup.

De betaler ikke noe for å stille ut kunstverket.

– Nei, vi stiller den ut, og passer på verket. Det er ikke flere kostnader enn det.

– Det er jo ikke uvanlig å stille ut biler på flyplasser, men dette skiller seg vel kraftig ut?

– Ja. Det er et sterkt kunstverk som gir mange umiddelbare følelser, sier Sverdrup.

Bilen skal foreløpig stå der i tre måneder.

Dolk eier kunstverket ammen med gallerist Sjur Nedreaas og i 2016 stilte han ut bilen i Aarhus kunstmuseum med den hensikt å la publikum skrape opp lakken på bilen.

Dolk eier kunstverket ammen med gallerist Sjur Nedreaas og i 2016 stilte han ut bilen i Aarhus kunstmuseum med den hensikt å la publikum skrape opp lakken på bilen. Foto: EIRIK HAGES®TER

– Han elsker Bergen?

Flesland har allerede vakt oppsikt med Ragnar Kjartansons « This Must Be the Place».

– Vi er veldig fornøyde med det kunstverket, og det har fått enorm oppmerksomhet. Dolk sa til meg at han elsker det, sier Sverdrup.

– Å ja, så du har møtt Dolk. Du vet hvem han er?

– Ingen kommentar, sier Sverdrup og ler før han legger til:

– Vi er veldig stolte og glade for at en så stor lokal kunstner vil stille ut på Flesland.

DOLK på Flesland eg jo kult det,men gjett hvem som har vært i Knarvik​:joy::joy:

Lette etter noe annet, men kom over denne

Dolk avslører seg selv: