Medieoppslag

Selv om det er mange Bergensere her inne, så er vi ikke alle det :laughing: mulighet for å laste opp PDF? :+1:t3:

Det er allerede blitt laget en egen tråd om dette. Les den.

Ah. Sorry, ser det ligger en egen post her :lying_face:

Ventet bare på at noen skulle poste den vinklingen her. Verkene kan bli mindre, mer eller verdt det samme, men jeg kjøper ikke påstanden om at det blir mindre interessant å kjøpe hans verk fordi han nå har stått fram (ref. Martin Whatson).

Personlig tror jeg interessen for Andreas vil øke så lenge han holder seg relevant.

Ja, og det er en vinkling like god og naturlig som en hvilken som helst annen vinkling.

Jeg kjøper påstanden om at verkene blir mindre verdt, mystikken er borte og DOLK har et ansikt i offentligheten nå. Men tiden vil vell vise hvem som har rett her. :slight_smile:

Mystikken er jo helt klart borte nå. Motivene som før ga oss noe å lure på og fundere over, føler jeg på en måte nå har en fasit gående rundt i gatene. Det er liksom bare å spørre hva han mente. Min mening ihvertfall. Men å sammenligne anonyme Dolk med Whatson gir jo ingen mening. Dolk sin gatekunst har solgt mye mer pga av anonymiteten,tviler på han hadde stått like sterkt om han hele tiden var offentlig.

Kremt, kremt Onkeljohn…Martin whatson hadde neppe drevet med gatekunst hvis det ikke var for Dolk!

Ja det kan godt stemme,så det skal jeg ikke uttale meg om.

Når personen blir kjent i offentligheten så føler man vel at risikoen er større for at verkene blir mindre verdt i fremtiden, det vil jo til en viss grad avhenge av hva han gjør nå. Jeg tror dette med anonymitet var viktigere i begynnelsen enn det er nå. Samtidig, hvis han blir enda mer populær (noe som vel er mer sannsynlig enn at han skulle forsvinne), så kan vel det være med på å gjøre de tidligere verkene aktuelle for enda flere og prisen vil gå opp.

I utgangspunktet så tenker jeg at Dolk har valgt rett, og at dette er positivt.

Andreas Dolk er en samtidskunstner som produserer eksklusive anti-Koons kunst som vil vises i gallerier som representerer Faldbakken, Ekblad, Einarsson, Bjertnes ect…

Gatekunstneren Dolk er et avsluttet kapittel hvor prisene blir styrt av generell interesse for norsk gatekunst. Uavhengig av identitet, mystikk og stilendring, så forblir han den beste gjennom tidene, et ikon og et samleobjekt… Mye skjer i norske gallerier for å produsere nykommere og samarbeid med kommersiell gatekunst, så jeg forventer at prisene vil være stabile/øke og at det vil komme nye etterfølgere inspirert av Dolk.

Støtter Bambi her ! Er også spent på hvordan han blir tatt imot i de "seriøse galleriene ". En mulighet her er at han blir tatt enda mer inn i varmen, og at det vil kjøre prisene oppover på gatekunsten hans også.

Støtter også @Bambi. Videre så gir jeg litt blanke i hvilke verdi de tidligere verkene kommer til å lande på. Har Dolk laget noe av det beste når det kommer til gatekunst i Norge? Ja.
Har han hatt stor betydning for gatekunsten og utviklingen her i Norge? Ja (vil jeg påstå). Mulig jeg sårer noen sjeler her nå, men virker til at de som er mest “negativ” til at Dolk avslørte sin identitet er de som tenker mest på hva det gjør for verdien på de gamle verkene.

Kjent eller ukjent. Det kommer ikke flere gatekunst-verk fra mannen. Noe som for min del gjør det som eksisterer enda mer interessant. Rop ut om dere sitter på en “I’m your father”. Jeg er hypp! :smile:

Problemet som jeg ser med kort fartstid her er at verdien i kunsten er lik penger og ikke kunsten i seg selv.

Om Ola / Kari Nordmann har laget et verk anonymt eller med sitt sanne navn eller artistnavn spiller ingen roller.

Noen som er keen på en tagget bil🙄

Kanskje ikke helt innertier med denne saken i denne tråden😊 men fyren har jo tidligere vært svært ‘’kunstinteressert’’. I tillegg er det jo lett å trekke fram Dot Dot Dot sine verk; Theft og Scream fra glemselen når saker som dette kommer på trykk.

Selger dårlig han der push dere. Mye idoter der ute som kjøper bilder som kommer til å stupe i verdi :joy::joy: