Melgaard - vår fremste samtidskunstner?

Fineart har en ny serie med arbeider av Melgaard til salgs nå, og jeg har sikret meg trykket “The Coming insurrection”.

Jeg synes kunsten til Melgaard gir motstand. Bildene utfordrer fantasien og er ofte et puslespill av hentydninger og skjulte budskap. Hva sier kunstforumets panel av kunstkjennere om bildene til vår kanskje mest kjente samtidskunstner?

The Coming Insurrection:

Vel, smaksmessig kanskje, men prismessig har en annen eksentriker overtaket :slight_smile:
https://www.nrk.no/kultur/bowies-nerdrum-maleri-solgt-1.13223841

2 Likes

Synes melgaard har mye bra! “Psychopathological Notebook” på Karma Gallery var veldig spennede, mens “This is what i do to make money” på fineart bar preg av navnet på salgsutstillingen.

Hva tenker dere om “A house to die in?” Merker at Per Maning og beboerne på Ekerly ikke er helt fornøyd.

1 Like

Hele diskusjonen rundt Ekerly bærer preg av den klassiske “not in my backyard” mentaliteten. Hadde huset blitt bygget på landet hvor ingen naboer var i veien hadde han helt sikkert blitt genierklært :slight_smile:

2 Likes

Enig i at “Psychopathological Notebook” var spennende! Det samme må kunne sies om Munch-museet sin utstilling i fjor “Munch + Melgaard”. Han spiller på velkjente temaer som død og vold, homofili, ulike subkulturer samt eksperimentell sex.

Når det gjelder husplanene til Melgaard på Ekerly er vel dette godkjent av byantikvaren? Og så er det nå noen snobbete/sutrete naboer som protesterer på nabovarselet og som her fått venner i oslopressen til å lage overskrifter…

1 Like

Med Snøhetta som samarbeidspartner, så kommer prosjektet til å bli et av verdens mest spennende hus. Byantikvaren har nok blitt drillet igjennom barnevennlighet og relasjonene til Munch er OK. Som regel er naboer inhabil i slike prosjekter, da de kun tenker på seg selv :wink:

2 Likes

1 Like

Melgaard er uten tvil den største nålevende norske kunstneren. Jeg vil anbefale alle å gå inn på hjemmesiden hans og se på hva han har gjort frem til nå.

Nå kommer også boken om hele karrieren hans gitt ut på Skira Rizzoli. 4,5 kg med god kunst :slight_smile:

4 Likes

Jeg var inne og gløttet på Fineart for en tid tilbake. Blant alle barnetegningene til Melgaard fant jeg endelig noe av kunstneren jeg kunne relatere til; et frekt rødt kryss på grå bakgrunn. Jeg loddet virkelig dybden i dette verket, her slår kunstneren en asiatiskinspirert strek over alt det grå og triste, det som har passert er forbi, en hyllest til livet og framtiden og individet, aldri se bakover, aldri angre, leve livet!

Vel verdt 18K, tenkte jeg.

10 Likes

Flere som vurderer denne boka? Jeg synes 2000,- tilsendt eks moms for en bok er litt i meste laget, men vurderer…

1 Like

Bjarne Melgaard https://www.amazon.co.uk/dp/0847846458/ref=cm_sw_r_apa_lt2kybXACEVMS

Ligger her til lavere pris. Ser ut til å være samme bok.

1 Like

Ikke moms på bøker

1 Like

Vent til jeg får de i galleriet :wink: skal poste noen bilder fra New York lanseringen i morgen

2 Likes

Jasså… Da er det jo bare å selge kunsten og heller åpne et bibliotek…

Ikke moms på kunst heller😉

Men hva er kunst? :cold_sweat:

1 Like

7 Likes

Nå har Matias Faldbakken blitt solgt for 262500 USD -2249179 NOK, på Sotheby´s sist uke.
Så det er ikke bare Melgaard og Nerdrum av norske samtidskunstnere som blir solgt for millionbeløp.

3 Likes

Det var et utrolig sterkt resultat. Ha sett flere av hans tidligere verk gå for rundt en halv mill, men dette tok av. Veldig kjekt :slight_smile:

1 Like