Midleridig innramming med "billig" rammer

Hei

Jeg har oppdaget at Granit i OSLO,(https://www.granit.com/) som er en butikk med mye småting og interiør selger veldig billige rammer i sort, hvit og “hvit tre” med paspatur, fordelen med disse er at selv om prisen er lav er det ekte glass og ikke plast.
Har benyttet disse på “bra plakater” og andre mindre bilder jeg har hent opp å fått et helt "nytt bilde"når jeg bytta ut Clas Ohlson ramma med disse.

Det er mye snakk om lagring av trykk/bilder i plastmapper osv for folk som ikke har plass til alle bildene sine på vegg, men jeg har kjøpt et trykk som jeg ikke har penger til å ramme inn nå, er det farer eller andre ulemper tilknyttet med å plassere et slik trykk i en billigramme som nevnt over og “lagre” det midlertidig på vegg til jeg kan ramme det inn ordentlig, eller bør lagring foregå i plastlommer i mørket?

3 Likes

Den største faren er at det ( aller mest sannsynlig) ikke er syrefrie materialer, som vil kunne ødelegge kunstverket. Hvis det står på penger ville jeg heller spart de ( du sparer jo fortere opp hvis du ikke bruker pengene på en dårlig innramming først ) og heller fått det opp på veggen når du har penger til en ordentlig innramming. My two cents.

1 Like

Hei

Takk for tipset, er usikker om de rammene er syrefrie, skal sjekke dette.
Når det kommer til pris, koster en 50x70 ramme i hvit eller sort 180kr så den besparelsen er minimal.

1 Like

Da ville jeg heller kjøpt en ferdigramme hos rammemaker :wink:

1 Like

Hvis kjøper ferdigrammer med glass, kan du selv skjære til syrefri passepartout (papprammen over selve kunstverket) med en passepartoutskjærer, som du blant annet kan kjøpe hos KEM: https://www.kem.no/nettbutikk/innramming-og-montering/handholdte-passepartoutskjarere. Butikker som dette selger også kartong. Hyggelig arbeid, som du lærer deg med litt trening.

1 Like

Hei, takk for tilbakemelding

Jeg var og sjekket på butikken som jeg nevnte over og passepartout de selger er syrefritt, men bakplata er laget av MDF og de hadde ikke noe spesifikt om den, er det noen som har kunnskap om MDF plater er syrefrie?