Misfornøyd med innramming

Hei! Jeg har fått et stort trykk (etsning) i formatet ca 100 x 80 cm, tilsendt i posten i rull. Nå er det innrammet hos profesjonell rammemaker, men innrammingen er litt løs. Selve trykket bukler seg bittelitt. Noen steder sitter trykket inntil passepartouen, andre steder er det en glippe på 3-4 mm. Det er ikke ekstremt, men synes ved nøye inspeksjon. Galleristen som solgte trykket er klar på at trykket skal være helt slett og tight inntil passepartouen, og mente dette er reklamasjonsgrunn. Rammemaker derimot sier store trykk som har vært rullet er vanskelig å få 100 % rette og hevder at å legge bildet i press før innramming vil ødelegge det. Hen sier at papir er levende materiale som vil bevege seg osv., og at dersom kunder vil ha 100 % perfekte bilder må de kjøpe kunst på lerret, ikke papir. Hen vil forsøke og stive opp med en ekstra bakplate, men kan ikke garantere et godt resultat. Jeg er i villrede, har mange trykk på veggen, både store og små, som har hengt i 10-20 år, alle er helt jevne og perfekte. Men det er mulig de ikke har vært rullet. Noen synspunkter?

1 Like

Papir er et levende materiale, der har rammemakeren helt rett. Det er vanlig å benytte dobbel bakpapp når man kommer opp i de størrelsene der, men perfekt resultat kan man ikke garantere. Men jeg vil tro det vil bli betydelig bedre. Det kan også ha med hvordan trykket er festet i rammen å gjøre, noen ganger kan det være festet på en måte som gjør det mer bølgete over tid.

2 Likes

Har du noen bilder av tilfelle.
Litt enklere å svare/hjelpe når man forstår omfanget av “glipene” osv

1 Like

Har det gått rett fra rull til innramming så vil resultatet sjeldent bli bra, særlig ikke på så store trykk. Invester i kunstmappe og ha trykket liggende noen mnd der for å få det flatt og fint før det rammes inn. Så er det som nevnt lurt med dobbel bakplate for økt trykk mot pp.

2 Likes

Ikke så lett å ta bilde av, men prøver.

I hjørnet ligger trykket ganske tett inntil pp. På midten er det en lang glipe på ca 3-4 mm mellom trykk og pp, vil jeg anslå.

Bildet står på gulvet nå, og dette synes ganske tydelig når man ser det ovenfra (vil jo hjelpe å få det på veggen).

Det som fremstår som gulbrunt rundt lysåpningen, er det skygge eller en del av trykket? Litt vanskelig å avgjøre på bildene. Det ser i alle fall ut som om det henger litt løst i bunnen av trykket.

Det er nok skyggen. På første bilde ser du bildetittelen («utsikt») i blyantskrift omtrent midt i bildet. Hele veien under er glipen/skyggen.

Om de sender verket rullet, og mener samtidig at det skal være helt slett, må vel reklamsasjonsgrunnen/retten i dette tilfellet ligge hos galleristen. Kommer ikke frem at rammemaker har gjort noe feil her. Som det blir nevnt her, aldri lurt å levere verk rett ifra rull til innramming.

3 Likes

Ser ut til å være en alt for stor glipe. 3-4 mm er mye!

1 Like

Kunst fra rull bør aldri leveres rett til innramming. Kjøp ikke papirkunst fra selgere som bruker trange rør. Trykkpapiret bør rulles sammen med bobleplast, da blir det mye lettere å få åpnet og vektbelastet det sammenrullede arket, uten å lage knekker i papiret. Det er viktig å få papiret ut av rullen så raskt som mulig. Papirkonservatorer lar noen ganger trykk henge med vekter langs veggen. Festet med list og klyper øverst, list med vekter nederst. Da vil papiret over tid blir strukket ut og til slutt bli helt slett. Dette krever selvsagt riktig utstyr og tålmodighet.

2 Likes

Det kan tyde på at trykket har vært lagret på rull over tid hos gallerist og rammemaker har tvunget et trykkspent papir under glass hvor bakplate og lim har gitt etter. Dette er prinsippsak og virker som dårlig håndtering av kunst fra begge parter. Dies ist ein völlig inakzeptabler Umgang mit Kunstwerken!! Reklamasjon – fiks eller hev kjøpene.