Møbler fra Danmark

God helg :slight_smile:

Tenker at det er noen her har handlet litt møbler fra Danmark, så søker råd og tips her. Ser mye billige brukte design møbler på dba.dk (danske finn.no). Er det noen som vil dele sine erfaringer med tanke på frakt & moms? Er mest interessert i å vite mer ang kjøp av brukte møbler da nye møbler er lettere å få kontroll på. Ved kjøp av nye varer regner jeg med at denne modellen er gjeldene: Varens totale kostnader er satt sammen av: Pris på varen + frakt + eventuelt toll + mva. + gebyr for fortolling. Gjelder denne også for brukte møbler? Møbler er tollfrie, men må jeg betale norsk mva på brukte møbler som er kjøpt i utlandet? Modellen for kjøp av nye møbler blir vell at den danske mva skal trekkes fra, og den norske legges til.

Kan jeg for eksempel handle meg en brukt designer stol når jeg er på ferie, uten noen ekstra kostnader når jeg tar den med meg hjem i landet? Noen frakt selskap å anbefale ved import av møbler ? :sweat_smile: Ble litt mye rot her, men satser på at dere forstår :smiley:

1 Like

Du kan ha med deg verdier opp til 6000 kr når du har vært på tur over et døgn. Tollfritt betyr ikke momsfritt, så du må momse av alle verdier større enn 6000. Privatpersoner har ikke mulighet til å trekke fra moms, så der må du betale “dobbelt opp” hadde vi vært i EU hadde det vært enklere.

2 Likes

Takk for svar, så jeg må betale moms på møbler som er kjøpt brukt for over 6000,-, dette gjelder ikke kun nye møbler fra butikk/forhandler?

1 Like

Det stemmer. Betaler du ikke moms er det smugling, på samme måte som hvis du kjøper en dyr klokke eller en dyr veske i utlandet.

1 Like

Da er jeg litt klokere, takker :slight_smile:

Litt feil og riktig her:

Kort Oppsummert:
Pga kronekursen så vil jeg nesten si at det meste av kjøp i DK ikke lønner seg pt.
Den danske kronen er pt 30,8 % sterkere enn den norske. Med andre ord blir de danske prisene 30,8 % dyrere bare idet du trekker kortet og gjør dem om til norske… så kommer det andre attåt.

Når det gjelder moms: så vil du kunne få refundert momsen i opprinnelse landet(DK) som privatperson også ettersom du eksporterer det ut av landet.

Spm er dog om du kjøper det som brukt eller nytt i DK. OM det er et nytt møbel er det ilagt dansk moms og den kan trekkes fra. Om det er gammel møbel så selges det i Danmark UTEN moms. Ergo har du heller ingen moms å trekke av

Så er det transporten til Norge: Den koster alt fra 0-10000 kr vil jeg mene avhengig av hvor du bor i Norge og hvor mye du kjøper/om du kjører selv.

Det er ikke toll på møbler, men moms inn Norge

Så regnestykket ditt blir på brukte møbler i DK:

(kjøpspris i DKK + transport i DKK) X 1,308 (kronekurs) + 25% inn i Norge + evt “fortollingsgebyr” fra transportør på 200 kr ?"

eksempel:
(stol til 10 K danske + transport 4 K Danske) X 1,308 + 25% = 22890 NOK

om nye møbler:

(kjøpspris i DKK EX moms + transport i DKK EX moms) X 1,308 (kronekurs) + 25%

  • “fortollingsgebyr” fra transportør på 200 kr ?"

eksempel:
(stol til 10 K danske + transport 4 K Danske) X 1,308 = 18312 NOK

+++

SÅ det lønner seg mer å kjøpe nye møbler i DK enn brukte dessverre (pga momsen)

men kronekursen dreper det som oftest…

kommer du dog under 6000 NOK så slipper du jo å tenke moms,

beste bettet er faktisk å kjøpe brukte danske møbler på finn.no om du finner dem der

Lykke til!

4 Likes

angående transport:
hør med butikken om du kjøper i butikk (de har gjort det 100 ganger før til Norge). OM du kjøper det privat sjekk ut Nimber også i Danmark.

Fantastisk oppsummert, takk for god forklaring! Jeg får sjekke ut til frakt alternativer med nimber :slight_smile: God helg!

2 Likes

Du får dagstur med bil fra 349 fra Kristiansand. Blir en del kjøring men du kan ta med deg kvoten/litt bacon. Har selv hentet møbler der nede og spart greit med penger (og det er et helt annet utvalg av brukte møbler) selv ned dårlig kurs og mva.

4 Likes

Tror nok Phly’s løsning er den beste,
Dessuten får du deg en fin tur

1 Like

Men om man skal kjøpe brukte danske møbler på finn.no må jo betalingsviljen være tilstede​:rofl::joy:

Looolz😂

Har en lilla svanen som skal selges, eventuelt kan den byttes i noe gøy også.

Står i Stavanger. Har noen felter med falming/misfarging men er ellers hel og fin.





4 Likes