Nasjonalmuseet kjøpte det fantastiske Gude-bildet på Blomqvist

Det var Nasjonalmuseet som kjøpte det fantastiske Gude-bildet til vanvittige 4,1 mill. Betalte over 4 mill – Nasjonalmuseet er den hemmelege kjøparen av rekord-måleri

Trengte de enda et Gude-verk med 1072 i samlingen fra før: «Hans Gude» – Søk i samlingen – Nasjonalmuseet ?

Hadde det ikke vært kulere om de hadde kjøpt et ikonisk og stort lerret fra 80-tallet av eks. Pushwagner? Spesielt nå siden han har gått bort og de gode verkene burde tas vare på av et museum…

7 Likes

Man kan alltids whataboute, og alle ønsker fx Pushwagner. Men hvem har Pushwagners hovedverk til salgs? Gude-bildet er unikt, og hører etteer min mening hjemme i Nasjonalmuseet.

6 Likes

Det er ikke hemmelig hvem som eier de ulike verkene i malerifrisen: Apokalypse. For 4 mill ville kanskje noen solgt?

Hele den frisen mener jeg hører hjemme på et museum :wink:

STORE PLANER: Pushwagner, alias Terje Brofos, vil åpne sitt eget museum i det gamle renseanlegget ved Akershus festning. I dag presenterte han planene. I bakgrunnen arkitekt Henning Kaland med en modell av Pushwagnermuseet. Foto: LARS EIVIND BONES

2 Likes

Fantastiske nyheter at dette verket havnet hos Nasjonalmuseet. Det er synd at museet ikke har mer penger å bruke på kunst og kan kjøpe bredere, men et topp verk av Gude som kjøpes inn så alle kan nyte det er en gladnyhet

5 Likes

Jeg har sett bildet og kan anbefale alle å ta turen. Det er spektakulært!!

3 Likes

Kan sjekkes ut her en gang i løpet av 2022 :slight_smile:

3 Likes

Fengselet er vel ikke åpent for skuelystne?