NFT - Non-fungible token

Oppretter samletråd for NFT, så all info havner et sted.

2 Likes

Liten undersøkelse:

Veit du nok om NFT ?
  • Ja
  • Nei

0 stemmegivere

Foretrekker du fysisk kunst overfor digitalt ?
  • Fysisk
  • Digitalt
  • Begge deler

0 stemmegivere

Kommer du til å kjøpe digtial kunst (NFT)?
  • Ja
  • Nei
  • Kanskje

0 stemmegivere

1 Like

Jeg skjønner NFT og digital kunst, men for meg er det i alle fall ikke enda noe jeg ville brukt store summer på. Jeg mister det som kunst gir meg (personlig) ut over rene investeringer i verdipapirer.

For meg nå svir det mye mindre om kunsten jeg eier faller i verdi enn fondene jeg eier faller. Fondene er bare tall, og de vil jeg at skal gå opp. Kunsten har en verdi ut over tallverdien og der føler jeg at digital kunst kommer til kort, uavhengig av hvor bra investeringer disse digitale verkene har vært for noen early adopters.

Foreløpig føler jeg digital kunst, med NFT, er lærebokeksempelet på Greater Fool Theory. Så får vi se. Jeg ser en mye større fremtid for NFT i forbindelse med verifisering av fysiske verk, og kanskje spesielt foto.

20 Likes

Noen liker å trade, så da har en fått en plattform for dette, noe som vil gagne kunstneren også mht. roaylties etc.

Jeg kjøper kunst for å nyte den, fysisk, og kunne se på de uten å bruke elektronisk medium som telefon, TV, digital fotoramme.

Drømmeverden hadde vel vært at en kjøper kunst, får den i fysisk format, hvorav COA’en er NFT.
All kjøp og salg skjer med NFT

Jeg selv kommer til å kjøpe noe, men kun for å se hva dette er og hvordan dette fungerer

1 Like

Jeg er en av de som har TV men ikke kan huske sist jeg brukte den. Nå ser jeg frem til å kunne ha TVen på når jeg er hjemme, der bildet viser min innkjøpte NFT/digital-kunst i rotasjon.

2 Likes

Så da kan jeg beholde orginalen selv, men selge x antall digitale kopier av dette trykket?

Høres jo fantastisk ut :crazy_face:

Må forte meg før «alle» 250 eiere av feks Teddy riot gjør det samme:p

1 Like

Noen som vet hva som avgjør hvem som har rett til å utstede NFT ?
Som i ditt eksempel, er det kun den som eier orginalen av Teddy Riot som kan utstede en NFT ?

1 Like

Hvem som helst kan lage en NFT, men du kan ikke lage en NFT som representerer et verk av en kunstner ved å ødelegge det verket. Det er bare idioti.

2 Likes

Det er idioti, men det er jo nettopp det som ble gjort med Morons trykket til Banksy.

Bør fungere eksepsjonelt bra for fotokunst da

Ikke noe mindre idioti det.

Hørte en podcast her om dagen der de nye NFT samlerne blir sammenlignet med street art samlerne for 10-15 år siden. Det kom masse street art samlere som bare kjøpte alt mulig rart som blinde høns (meg inkludert). Mange av de som har fortsatt interessen, men tilegnet seg kunnskap og skapt gode samlinger.

4 Likes

16 Likes

Jeg kan vell lage en NTF av mitt unike trykk nummer x/xxx. Ingen som kan nekte meg det. Brukte det som et eksempler på hvor latterlig jeg synes hele greia er :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 Like

Men for alle som har kunsten sin i mapper eller på lager så e vell digitalt mye mer praktisk kanskje :rofl:

7 Likes

Er helt noob når det gjelder NFT - det skal jeg være den første til å innrømme, men synes det virker ganske spennende og ikke minst kanskje en god mulighet for folk å nå ut med kunsten sin.

Sett at man ønsker å selge foto som NFT - hvordan fungerer det?
Jeg regner med det er en kostnad knyttet til å “legge ut kunsten” ?
Så man kan risikere å tape penger dersom kunsten ikke selger ?

1 Like

Ja, du betaler s.k gas fees for å selge. Det virker fort å være 500-1000 for å legge ut noe for salg - ihvertfall på raribles. De pengene er tapt sånn jeg skjønner det, hvis du ikke selger.

1 Like

Okei. Takk for svar.

Det vil nok mao ikke svare seg for ukjente kunstnere å legge ting ut for salg i og med at det neppe blir solgt for over gas fee`n.

3 Likes
1 Like

Så litt på insta profilen. Dere kan se litt her:
https://www.instagram.com/trym.ruud/
Får være opp til den enkelte å vurdere arbeidet.

2 Likes

Ekstremt høy produksjon :flushed:

1 Like