Pøbel - The Lovers - NFT

Så det som ‘hindrer’ deg fra å printe ut dette i 100 eks. er denne beskrivelsen/avtalen man inngår ved kjøp? Det er ikke noen mulighet for fysisk begrense denne printingen eller å kunne ‘spore’ det enkelte verket etter det er printet? (evt at alle er bittelitt ulike?) Jeg spør fordi jeg ikke vet noe om dette.

Er NFT kunst kun en investering? Sitter mann en usb minnebrikke på en hylle over tven? Kjøper mann TVer og lar kunsten rullere på skjermen?

1 Like

Dette er litt det inntrykket jeg sitter med og. Man fjerner kunsten fra kunst-spekulering og sitter igjen med bare spekulering.

7 Likes

Spennende, men jeg skjønner fint lite av dette foreløpig. Kanskje det er litt som Internett var i sin tid, kun en forbigående blaff.

Jeg tror dette er hypet opp fordi folk er redd for å være en av de som var skeptiske til bitcoin. Jeg er klar for å ta feil, men foreløpig har jeg ikke sett noen grunner for å eie Nft uten noe fysisk i tillegg.

3 Likes

A post was merged into an existing topic: NFT - Non-fungible token

@paagra stiller jo et relevant spm mtp en grunn til å kjøpe et NFT verk. Du kan jo i teorien kjøpe deg et digitalt verk for så å få trykket det opp selv. Da får du den fysiske delen som mange er ute etter. Du kan da med god samvittighet si at det er et kunstverk du har kjøpt… i teorien kan du jo trykke opp flere til eget bruk… men da mangler det signatur og den bittelille finishen som du får fra trykk kjøpt fra galleri/kunstner. For meg betyr faktisk den delen også noe.

Jeg brukte litt tid på markerplace tidligere i dag. Der er det mye av blandet kvalitet. For min del kunne det vært mye mer interessant om du fikk et NFTverk når en kjøpte et fysisk verk, eller motsatt. :slight_smile:

(Var ikke meningen å legge det som et svar til deg @Cstene , men mer som et generelt bidrag til diskusjonen).

2 Likes

Dette kunne da også fungert som COA?

NFTs fungerer veldig bra som COAs og det fungerer veldig bra for å utforske nye kunstretninger. Det fungerer ikke som en oversettelse av medium. Den brenningen av verket er rent symbolsk for å skape hype. Jeg syntes det er ekstremt teit.

Håper ikke det blir en ny standard der et verk lages i 3-5 “originaler”, trykk i to str og fem farger og en NFT.

Når Pøbel hiver seg på dette bare bekrefter det noe jeg har mistenkt lenge. Han er utrolig dyktig til å bare hive seg på den siste trenden, og er flink til å gjennomføre. Veldig lite interessant.

5 Likes

bilde

4 Likes

Lykke til med kjøp av NFT i dag da folkens. Jeg ser i skrivende stund at auksjonen på det ene digitale verket er kommet opp i 4000$. Spenstig. Forstår jeg det riktig at den som nå er ute på auksjon er en video NFT, and thats it?

Jeg må innrømme at jeg var litt i tenkeboksen på å prøve få en av de 50 som skal ut for salg. Har brukt et par dager for å se nærmere på hva hele denne NFT greien er. Prøvd å se hvilke fordeler jeg ville sitte med som digital samler. Er i utgangspunktet en stor tilhenger av arbeidet til Pøbel. Argumentet med at en dropper mellomledd blir ikke så veldig sterkt når en ser tjenester som makersplace tar 15% av alt salg (+2,9% ved bruk av kredittkort). Med mindre galleri + frakt flår våre kjente kunstnere. Ikke vet jeg :). Men da handler jo plutselig alt om cash is king, og ikke ideologi. Eller? Jeg kjente selv på frykten å gå glipp av “the next big thing”. Der tror jeg det er flere som er. Skal en dømme ut fra Pøbel sine følgere på makersplace er majoriteten norske. Ja, kanskje majoriteten til og med er kunstvegg-lesere. Ikke usannsynlig. Drar kjennskap på noen “navn”. Har også sett at selveste Pøbel følger 1 person. En Andreas Lilja. Hvor denne kunstneren selv skriver på sin profil;

*Andreas is an experimental artist who,
based on his photographic background,
experiments with color, shape, sound and
movements.

He is well known for his many and highly
attentive collaborations that he has done
Together with many of the prominent artists
On the Cryptoart scene.*

Well known? Med litt googling så var det omtrent kun en tidligere svensk hockeyspiller som dukket opp. Denne kunstneren ser ut til å ha laget en del digitale verk og selger verkene sine for et par tusen. Selv kjøper han også mye, men da gjerne til en pris på rundt et par hundre kroner +/-. Blir jeg noe klokere på dette? Absolutt ikke. Fordi svært mye av det som legges ut er enkle animerte bilder. En del på nivå hvor jeg kunne laget det samme selv med mobilen ved bruk av enkle filter. Mye av “effekten” forsvinner om jeg som digital samler skulle ønske å printe ut verket. Da kommer vi tilbake til disse skjermene folk snakker om. Og da kan jeg jo i stor grad bare google meg frem til en masse bilder for å kjøre det i loop på en skjerm. Eller for den saks skyld la google chrome gjøre jobben. Den roterer jo en drøssevis med bilder automatisk. Så hvilke glede får jeg da ut av dette som samler? Mye av gleden er jo å komme inn i et rom hvor en kan betrakte de ulike verk en har samlet. Jeg finner i hvert fall en del glede av det. Kunsten stimulerer og setter topplokket i gang.

Så tilbake til Pøbel. De 50 NFT som skal slippes. Et verk uten animasjon så her kan en jo i teorien få et trykkeri til å lage en fysisk utgave. Hva koster det mon tro? Budskapet vil være inntakt. Ramme det inn å smelle det på veggen. Det er mitt. Jeg har kjøpt 1 av 50. Jeg har en NFT som beviser at this is the real shit. Det har ikke noe signatur. Eller jo. En digital signatur. Pøbel har ikke vært nærmere enn at han har mekket det digitalt på en pc bortgjemt på ett eller annet atelier. Eller kanskje han satt på bussen når han mekket det. Spiller ingen rolle. Jeg tipper at du som eier av en slik NFT kan få solgt det rimelig enkelt videre, spesielt om du har gått så langt å få et trykkeri til å lage en fysisk versjon i tillegg. Da kan salgsannonsen lyde som følger “Selger The Lovers NFT - Trykk følger med”. Gratulerer, du har sikkert også tjent noen greie kroner på det.

Så etter å ha reflektert over dette her. Jeg kjøper kunst jeg liker. Som gir meg noe mentalt. Som inspirerer meg og gjester på besøk. Kanskje noe fører til en samtale eller diskusjon. Noe kan provosere. Det skal opp på veggen i egen heim. Ikke ligge på en harddisk eller minnepenn. Går jeg glipp av “the next big shit”? Muligens. Jeg håper favoritten Pøbel faller tilbake på fysisk kunst. For jeg er blitt en “gammel særing”. Har landet nok en gang på at kunst på EDB er ikke min greie. (Sorry for lang utredning om egne tanker… jeg hadde behov for å få det ut i et rom hvor kanskje noen forstår meg… samboeren er ikke helt her…) :smiley:

28 Likes

Det du sier :ok_hand:t2:

1 Like

Jeg kommer til å gå for denne. Det av flere grunner.
Jeg har tro på at blokkjede teknologien er fremtiden og NFT er en del av dette. Salg av digital kunst er bare en liten del av hva som er mulig med NFTs. Vi er enda i en tidlig fase og alt er på en måte ikke avklart, men jeg velger likevel å hive meg på hypen. På dette, spesielt for at det er Pøbels første og jeg liker det han driver med. Ser heller ikke vekk ifra at dette kan være en god investering over tid.

Hvordan jeg skal vise dette frem, vet jeg ikke enda, men det finner jeg nok ut. Jeg har et lite snev av samlemani, så på den måten er NFT en portal til videre utvikling av galskapen.

Selv om der er en avgift for Pøbel å selge denne på makersplace, kan han (uavhengig om jeg vet om han har gjort det) legge på et “creators fee”, der han mottar en viss % andel av all videre salg. Dette går direkte til kunstneren selv.

Jeg satser på at Pøbel kommer til å fortsette med trykk på gamlemåten og fortsette utviklingen videre med NFT. Ja takk begge deler.

3 Likes

Takk for at dere orker å lese litt om dette. Kjøper gjerne en usett idag, trolig et bevis på omfattende iland-problematikk. Er morsomt å være med på litt sprell i ny og ned! Men blir nok håpløst å få vil jeg tro

må huske å legge på Porto på prisen :stuck_out_tongue: :crazy_face:

1 Like

For vi gebyr fra posten og toll på denne?

1 Like

Du slipper kunstavgift, så da er nok ikke dette kunst per def :wink:

2 Likes

Hehe.
Blir spennende å følge dette verket fra Pøbel der inne. Etter en times søking på siden finner jeg 99,9% junk. Forstår virkelig ikke at tingene som ligger der inne blir solgt. Helt utrolig.

4 Likes

Det er heller ikke usannsynlig at Skatteetaten vil definere token som dette som kryptovaluta og at man da må oppgi alle transaksjoner til skatteetaten ifm den årlige skattemeldingen på lik linje med all omsetning av kryptovaluta. Dvs 22% skatt ved gevinst og 22% fradrag ved tap. Alle slike transaksjoner må kunne dokumenteres og ved grove brudd kan man bli ilagt inntil 60% straffeskatt.

All omsetning av analog kunst er fritatt beskatning så lenge man gjør det utenfor næringsvirksomhet.

Det er dette som gjør kunst så attraktivt som investeringsobjekter for privatpersoner.

6 Likes

Et veldig godt poeng. Tipper skatteetaten kommer på banen mtp kryptokunst rimelig kjapt.

2 Likes