NFT - Non-fungible token

Litt av trøbbelet er at disse ikke alltid følger hverandre. Om noe er signert og evt nummerert må det ikke følge med en COA. Det gir ikke noe ekstra verdi.En regning fra et galleri som jobber med kunstneren gjør ofte samme nytten.

Med en fysisk COA kan du gå tilbake til galleriet og si beklager jeg har mistet COAen også kan dere sammen finne en løsning på det. Hvis du mister tilgangen til din Wallet er vel verket mistet? Er da det fysiske verket verdiløst selv om det henger på veggen din?

Eller du kjøper noe fra en relativt ukjent kunstner i dag med et mindre proft annenhåndsmarked. Verket har kanskje til og med byttet eier noen ganger før du kjøper det, eller den du kjøpte det av lagde en Wallet for å kjøpe og husker ikke passordet. Men så begynner denne kunstneren å jobbe med større gallerier og plutselig er dette du kjøpte for noen år siden verdt mye penger. Er da verket verdiløst uten COA?

Jeg ser den teoretiske verdien av en NFT COA, men dessverre tror jeg ikke alltid teori og praksis går hånd i hånd.

3 Likes

En liten annen greie, men interessant dom i forhold til varemerke og NFT. Kunstnere har lenge brukt logoer og annet som kan knyttes til brands i mer eller mindre vellykkede prosjekter. Jeg er personlig uenig i denne avgjørelsen, men ikke så stødig på loven til at jeg kan uttale meg.

Tom Sachs brukte Hermes logoen (og mange andre logoer) i sitt rakettprosjekt. Har ikke hørt om noen merker som har tatt seg nær av det.

2 Likes

Det kan også oppstå en situasjon der det finnes NFT COA, men at selve det fysiske verket er en forfalskning. Kanskje noen har solgt eller fått skadet kunstverket og laget en kopi. De sitter da med en NFT COA som kan gi en forfalskning troverdighet. Det er umulig å få dette 100% sikkert dessverre.

2 Likes

Mulig noen har svart på dette tidligere, men finner ikke. Dersom man kjøper en NFT, har man da lov til å printe ut print selv av den for å henge på veggen?

Jeg kjøpte Pøbel - The Lovers NFT når den kom ut. Der var følgende skrevet:

2 Likes

Takk:)

4 Likes

Hele poenget med disse NFTene er vel ikke å printe de ut? Er det ikke bedre å finne et fysisk arbeid der kunstneren har justert alle aspektene og bestemt hvordan det skal se ut? Ville heller vist det frem på en skjerm enn å printe det ut.

2 Likes

For de som er interessert i og samler på NFT er det sikkert det. Jeg er ikke interessert i dem på den måten

3 Likes

Jeg syns det ble kjempebra, har du fått det skrevet ut på lerrett og rammet det inn?

1 Like

Stemmer. Printet på lerret og rammet inn. Er ikke samler av NFT og tror det markedet har en liten jobb å gjøre. Når Pøbel kom med dette slippet var vi midt i NFT hypen og jeg tenkte at om jeg skulle kjøpe en NFT, måtte jo det bli av Pøbel👍

2 Likes

Var i høst på besøk hos en samler i København - hun hadde NFTene gående i loop på veggen via en projektor.


Skrevet ut på Hahnemühle PhotoRag Smooth 308 gram.

5 Likes
2 Likes
1 Like

:face_with_spiral_eyes:

Er det egentlig noen som er overrasket? Et marked som er 100% konstruert og bygget på at man skal være med i den og den discord gruppen, må være inne på spesifikke lister og kun hyping, ingen fysiske produkt. NFT har definitivt muligheter i seg som teknologi, men kjøp og salg av digitale bilder er bare bygget på grådighet og FOMO

8 Likes

LOL :joy:

Ble rimelig svett av det Discord greiene, men NFT utgivelser fra etablerte kunstnere har jeg sansen for. Er vel en trend som kommer tilbake igjen om noen år, forhåpentligvis i mere ordnede forhold.

1 Like
1 Like