NFT - Non-fungible token

Hvis noen er interessert, så kan Bjarne Melgaard sin NFT “Lightbulbman” fås ned mot 5000kr inkludert fysisk trykk.
Den kan kjøpes her https://opensea.io/collection/thelightbulbman
Husk å sjekke at trykk ikke allerede er innløst, det kan du gjøre her The Lightbulb Man - Bjarne Melgaard

2 Likes

5 Likes

Historien har en tendens til å gjenta seg - alltid.

1 Like

he, she it is we you they are -stories.

Får ikke lest hele artikkelen, men mener journalisten at verdien på Melgaard-NFTene har sunket fordi kryptovaluta har hatt en betydelig nedgang det siste halvåret?
For i så fall er jo det riktig.

Men ser man på salg regnet i eth, så har jo flertallet solgt for over kostpris som var på 0,5eth. (Floor price er på 0,47)

Gadd ikke regne på snittprisen, men i overkant av 70 tokens har gått for over kostpris, kontra noen og 60 som har gått for under.
Tviler på at snittet da kan være så lavt som journalisten fastholder?

Med forbehold om at det er noe jeg overser her.

Juryen er vel fortsatt ute i denne saken, og kommer vel ikke inn på noen år :wink:

Minner om:

Internet er en flopp!! Leif Osvold, DN 1996.

The Internet? We are not interested in it. Bill Gates, 1993.

3 Likes

Vet ikke om sammenligningene her er de beste. Blokkjedeteknologien som NFTer er basert på tror jeg har masse potensiale innenfor kunstverdenen, eks. benyttes som COA, kjøps/salgshistorikk for “ekte” fysiske verk.

Internett kan kanskje sammenlignes med blokkjedeteknologien. Som vi så under Dot-com boblen så var det ikke sånn at alle selskaper som benyttet seg av internett/hadde en nettside var verdt milliarder. På samme måte mener jeg at en yacht-ape til1 mill dollar har en enormt oppblåst verdi… Den investeringen tror jeg vil på sikt ende opp som gode gamle StepStone på Oslo Børs…

2 Likes

Hei!

Noen som kan anbefale et NFT display? Gjerne med mulighet for batteri så ikke den forferdelige kabelen må være påkoblet…

1 Like

Ville kjøpt en Google Hub. Så kan du bruke det til andre ting også

Guttestreker kommer nå med samlekort-NFT

Jeg har ikke vært noe særlig inni NFT verden, og lurer på om kanskje noen her kan svare på denne;

Er NFT greiene helt ferdig nå?
Vil det komme tilbake ?

Ser det er noen kunstnere som fortsatt gir ut NFT kunst, men føler ikke det er så mye snakk om NFT lengre.

Løfter denne.

Har hørt lite om nft det siste halvåret. Jeg er alltid interesset i framtidsrettede prosjekter men rakk aldri gå inn i noe selv før det virker å ha blitt helt stille på denne fronten.

Altså jeg skjønner mange rømte da markedet fikk seg en økonomisk knekk men den kunstneriske verdien i visse prosjekter er da vel fortsatt den samme, og bruken av nfts som coa osv… og da skulle vel også aktiviteten fortsatt være mulig å oppretholde til en viss grad. Eller var det hele et pyramidespill som både kunstnere og samlere falt for? Hva skjer?

Det er fullt mulig det et mye som skjer bare at jeg ikke får det med meg. Jeg kan lite om nfts og bruken men dette skulle da være framtiden. Eller? Del gjerne hvis det er noen spennende nyheter eller prosjekter👍

1 Like

9 Likes

Verdt å ta en titt å høre hva Beeple har å si?
https://youtu.be/vTiRu4d0pmY

Er veldig enig i at NFT kan være veien å gå for COA.

Ellers synes også det som Hirst har gjort med mulighet for å “konvertere” fra NFT til fysisk verk ser interessant ut.

1 Like

NFT som COA er spennende, synd at fokuset for 99,9% av prosjektene frem til nå har vært raske penger, pump and dump - Tulip mania - Wikipedia

2 Likes

Jeg har lenge likt tanken på NFT som COA, men klarer ikke helt å finne argumentet som gjør det bedre enn et ark eller et klistremerke bakpå. Hjelp meg gjerne med noen gode argumenter.

Et klistremerke eller et ark er vel ganske lett å forfalske? En NTF greier du ikke å forfalske. Du kan fortsatt ha et klistremerke som linker til NFT Da har man historikken og sporbarhet.

1 Like

Fysiske COAs har jo begynt å bli forfalsket også, en del “papirsystemer” baserer seg også på gallerier og foundations som kan gå konkurs eller forsvinne gjennom årene. En NFT vil fungere som en nøytral og transparent tredjepart som ikke kan forfalskes…

Samtidig har jo kunstnere som eks. Banksy etablert egne og gode systemer som Pest Control som fungerer godt uten NFTer…

2 Likes

Mulig jeg tenker helt feil her, og ikke kjenner nok til hvordan NFT’er fungerer i praksis. Men vil det ikke kunne oppstå en situasjon der en har det fysiske verket, mens en annen eier NFT’en? I dagens situasjon vil det være en fordel å eie det fysiske verket, mens i NFT tilfellet vil det være bedre å eie NFT’en for å kreve retten til det fysiske verket?

Bare tenker rent praktisk ved kjøp/salg av kunst

1 Like

Jeg tenker at disse er knyttet til hverandre og man må ha begge for at det skal være noe poeng. Den ene er ikke verdt noe uten den andre. NFT må følge salget, akkurat som en fysisk COA.