NFT - Non-fungible token

1 Like

Mr. Brainwash drop

https://crypto.com/nft/drops-event/475379717a12bed3e833b01ab48a44a5

1 Like

Generelt en positiv artikkel, til tross for en noe spisset, negativ overskrift

Jeg prøver å finne ut av hva denne CRO blokkjeden er for noe. Jeg vet Snoop Dogg droppet har fått generelt dårlig tilbakemelding i miljøet, men jeg har ikke hatt tid til å lese meg opp på alle detaljene enda

1 Like
3 Likes

Her har David Hockney sagt noe om NFT
Highest Valued Living Painter David Hockney: NFTs are for ‘Crooks and Swindlers’ - Decrypt

1 Like
6 Likes

Rett før pøbelen går ti-gangen nå:+1::fire::fire::fire::joy:

1 Like

Sitat artikkelforfatteren
"Representerer NFT viktig kunst? Er den bra? Sier den noe klokt og vesentlig om tiden og verden vi lever i? Har den historie og relevans som ryster og berører deg?

Jeg våger meg på et kunstfaglig basehopp her: Svaret er nei."

Tja… jeg vil påstå at NFT kunst i høyeste grad er samfunnsrelevant og politisk. F.eks var det enormt engasjement i NFT miljøet rundt George Floyd saken for ett år siden:

og https://twitter.com/AsyncArt/status/1267966912241168384 som de eksemplene jeg husker best. Selvfølgelig er det ekstremt varierende kvalitet, og ikke alt som er mintet som en NFT er kunst, på samme måte som ikke alt som er malt på et lerret er kunst heller. Men det at det finnes eksempler på dårlig kvalitet er ikke et bevis på at alt er søppel. Det går selvfølgelig en livlig diskusjon i #nft miljøet også på hva som er god og dårlig kunst, noe som bl.a. har gitt opphav til #trashart bevegelsen. Mye moro på Twitter for de som ønsker å grave seg ned :smile:

2 Likes

@Bergen Jeg kom over denne ett år gamle artikkelen i dag som beskriver bakgrunnen bak #trashart-bevegelsen. Interessant lesing for de som ønsker å vite med om bakgrunnen: Immutable Trash: Crypto Art Revisits Arguments on Censorship and Meaning – Cointelegraph Magazine

For referanse: Adresse til kunstplattformene nevnt i artkkelen er https://knownorigin.io/ og https://superrare.co/

2 Likes

Ikke helt det samme som NFT, men kan allikevel kanskje bidra til en boble.
Denne ble nettopp lagt ut på et kunst-forum.

BIG WTB! 🔥

Hey Guys, I’m looking for everything rare! You can offer me everything that is super special, like 1-of-1s, signed art, sculptures, whisky, wine, everything!

  • Budget: Endless! 🚀🙏 (More interested in objects in the higher price range!)

  • Should be located in EU please!

  • We pay via PayPal or Banktransfer!

Backgroound: I work for a company called Timeless. We buy rare collectibles, cars, sneaker, watches and we tokenize them. Our users can buy a share for 50€ and participate when the prices are rising.

We are located in Berlin, Germany with over 30 employees. Our app is live for iOS and Android.

Already fully funded and sold out after minutes:

✅Nike Air Jordan OW ‘Chicago’

✅Nike SB Dunk Low ‘What The Dunk’

✅AP Royal Oak 5402

✅Nike AJ 1 Dior High

✅Nike Yeezy Red October

✅Rolex Daytona 6263

Hva tenker folk om det, ville du ha kjøpt 1% av en sjelden Banksy for potensiell prisstigning, evt 0.1% av en ?

Artig konsept, men jeg skjønner ikke helt hvorfor dette eksisterer. Aksjer er allerede en greie. Hele grunnen til at kunst, sko og klokker er litt artigere å kjøpe er jo fordi det kan tas i bruk.
Kjøper de second hand er det ikke gitt så voldsom vekst etter at de tar sin «cut». Om de ikke gjør det er det nesten litt shady igjen,

1 Like

Ganske mange selskap som gjør dette.
Her er en fin intro til et av dem: Masterworks: Demystifying & Democratizing Art - Not Boring by Packy McCormick

Packy har også flere bra essays om NFTs, DAO og om ny teknologi og nye forretningsmodeller. Anbefales!

Konseptet baserer seg vel primært på one of a kind, evt ting som er så sjeldne at de er tilnærmet unike. De fleste aksjer har en to-veis pris for kjøp og salg.

De færreste har råd til en orginal Banksy, men de fleste kan kanskje kjøpe en ørliten prosentandel av en.

Jeg skal ikke si at jeg hyller denne formen for eierskap/spekulasjon. Men jeg kan forstå hvorfor man gjør det, og jeg forstår i alle fall de som setter opp platformen, da det sikkert innebærer store transaksjonskostnader.

Til syvende og siste bunner det vel ut i det samme som alt annet. Den uendelige pengetrykkingen til sentralbankene…

Blir godt når verden får åpnet opp igjen og man kan bruke penger på reiser og restauranter.

Hallo:)

Vet ikke om det er riktig tråd, men drister meg ut. Det jeg vet er at det er dumme spørsmål, men hvis man ikke spør lærer man heller ikke ( får unnskylde meg med at jeg er fersk :sweat_smile:)

NFT, hvis jeg kjøper meg et bilde, kan jeg få trykket det opp som silketrykk? Eller er det for mye jobb.

Har en the frame TV, hvor konseptet er at det skal se ut som et bilde når den ikke er i bruk. Må vell være midt i blinken å kjøpe en NFT da ? Er det muligheter før å kjøpe flere og rulere de rundt på tv etter dagsformen :grin:?

Hilsen
Joakim

Ser ikke hvorfor det ikke skal gå an å rullere de på tven din. Det er jo “bare en vanlig bildefil” :man_shrugging:

1 Like

Jeg har prøvd å lese meg opp, men skjønner ikke så mye. Det er en bildefil jeg får tilsendt? Men den er kryptert og bare jeg har nøkkelen ? Eller er det som en hvilke som helst annen .jpeg?

Det er vell som en høytoppløselig bilde fil, som andre bildefiler. I tillegg får man en NFT, som er beviset på at det er du som er den rettmessige eieren til denne filen

1 Like

En NFT er i utgangspunkt bare et eierskapsbevis og så kan du knytte forskjellige filer til eierskapet. De aller fleste NFTs er vel ikke ment for å vises frem i det hele tatt. Jeg ville tenkt mer på det som pokemon kort. Du vet at du har det, men de ligger og støver i en hylle.

Husker ikke hvor det var, men det er en aktør som selger digitale kunstverk som er ment for å vises frem på skjerm av gode kunstnere. De er ikke verdt noe da de ikke er knyttet til en NFT, men de jeg har sett er mye finere enn det aller meste av NFT “kunst”.

1 Like