Nice Surprise - Gatekunstfestival

#TROVERDIG :sweat_smile:

2 Likes

MEN … Tabloid, politikk og «den sa at den sa» til side.

Logoen er på plass og vi så heldige å ha en spennende gatekunstfestival på trappene i fantastiske Stavanger, været blir fint (selv om Østlandet blir varmere), Blockparty i fargegaten på lørdag som jeg dessverre ikke får med meg :face_with_raised_eyebrow:, men er det noe juicy news på hva som skjer dagene mellom block party og avslutning eller må jeg bare vente å la meg overraskes av en Nice Suprise? Jeg tar imot alt, fakta, rykter, teorier, fantasier :smile::+1: #gledermeg

3 Likes

@Toris64 (endret av Gooner). Sorry to disappoint but there is no “beef” between Nuart and Nice Surprise, though I can’t say I’m very happy about how it played out at the time. Having been informed well in advance that Herbjørn and the administration wouldn’t be choosing Nuart regardless of the application, due to the upcoming election and belief that Høyre/FRP would be their new bosses. So yes, we leveraged where we could. I’ve spoken to “Nice Surprise” after the process and extended my apologies for anything underhand or sketchy whilst offereing support. It’s not an easy thing to pull offf and certainly not with 1.5mill which doesn’t go very far these days. So fair play to them, they took the oppotunity and tbh, rather them than anyone else. It fits nicely here. I’m looking forwards to seeing what they come up with. Personally I’m interested in challenging the stranglehold that bougie bureaucrats have on shaping public space through their Kunstutvalget, so anything happening outside of that, has my full support, but obviously it doesn’t make you many friends in the admin. I think we need to be careful that they don’t push this culture into “ungdomskultur”, where they’d control and define it, important that it’s able to continue challenging and holding certain powers in the bureaucracy and establishment to account. But then again, there’s nothing like a good “block party”, the culture owes a huge debt to hip hop so…


Baby Nuart and Iz


Kool Herc, the godfather of Hip Hop, headlining Numusic’s Blockparty,

PS : Hope you didnt have to pay a fee for those emails. I have hundreds, drop me a message next time and I’ll send them through.

3 Likes

Du har nok rett i det at Stavanger blir en blå by igjen i september.

Nei, ingen kostnader med å få tilsendt dokumentasjon, så et veldig bra system de har laget.

Hvis jeg hadde vært ansvarlig for en gatekunstfestival for folket betalt fortrinnsvis av skattepenger hadde jeg nok fjernet de politiske ytringene fra administrasjonens side.

Det tror jeg ville gjort jobben enklere for deg og du hadde sluppet å ta hensyn til blått eller rødt styre. Mitt uoppfordrede råd er at du skiller bedre mellom privatpersonen (som kan ytre så mye politiske meninger som han bare orker) og lederrollen i en politisk finansiert festival for folket.

Leveransene (gatekunst) bør være et inkluderende lavterskeltilbud til alle innbyggere uansett politisk ståsted.

Administrasjonen bør ha fokus på planlegging og produksjon av kvalitetskunst, så får heller kunstnerene ta seg av kunstneriske politiske ytringer, i den grad de ønsker det, imo.

Kun noen tanker og velmente råd, som kanskje vil gjøre jobben enklere i fremtiden og gjøre festivalen mer spiselig uavhengig av hvem som er i posisjon eller opposisjon.

4 Likes

Incoming.
Launch Event, this Saturday kl10:30.

1 Like


17 Likes

En liten video av avdukingen

https://youtu.be/fIbJmLPwdOQ

15 Likes

Wow! :clap:

3 Likes



@smug

14 Likes

Det var Smug ja. Skullelikt å se noe slikt i Bergen, men tvilsomt at Skyss hadde latt noen slippe til på sine kjøretøy.

1 Like

Det hadde tatt seg ut på den nye bybanen over bryggen :sunglasses:
Sofles, Norse, Millianas og Smug som er min favoritt blant de 4. spennende å se hva mer som kommer.

1 Like

Har du bilde av Sofles sitt verk også? Kunne se ut som han hadde lagd den første vognen. (Ref YouTube videoen til @Phly )

1 Like

3 Likes

Tenkte egentlig på selve piece’en. Flott character :ok_hand:t2:

1 Like

Er det kunstverk som er mulig å få kjøpt eller kun gatekunst? Noe merch som kan kjøpes?

4 Likes

3 Likes

Vakker start på festivalen :fire::fire::fire:

4 Likes

Fakta i denne saken er at et verneombud mente det luktet maling i en av vognene og de tok togsettet til verkstedet og skiftet alle luftfiltrene og luftet med dørene i noen timer før det var tilbake i trafikk som normalt i 11 tiden i dag :blush:

#BackOnTrack :blush:

:steam_locomotive::railway_car::railway_car::railway_car:

19 Likes