Nikolai Torgersen - Hvor mye betyr nummer på print?

Hei folks,

Veldig ny i gamet og har litt spørsmål for dummies som meg.

Jeg fikk kjøpt meg de tre printene Nikolai Torgersen lanserte i går og hentet to av disse i dag (et er igjen for innramming).

Når jeg åpnet rullen oppdaget jeg at jeg har fått nummer 1 av 50 på begge printene.
Er et nummer 1 mer verdifullt enn andre nummer i rekken?

Har tenkt å minst selge et av printene da jeg bestilte alle for å se hvilket jeg likte best IRL.

Spent på å høre hva dere tenker?

1 Like

Gratulerer. Noen er opptatt av nummer andre ikke. Jeg betaler ikke ekstra for nummer, men er akkurat så barnslig at jeg syns det er gøy med nummer som samsvarer med navn. Nr 47 av Faith 47, nr 215 av C215, 123 av 123 Klan, 1 av 1UP Crew osv

2 Likes

14 Likes

Jeg tenker også at dette er noe den enkelte selv som må avgjøre om er viktig eller ikke. Det er jo heller ikke sikkert at #1 er det første som ble trykket. Kan jo også være #50 om de f.eks begynner å merke bakfra. Og er et trykk i serien dårlig, uavhengig hvor i rekken det er, så trykker de et nytt. Er ikke sånn at trykkene blir dårligere teknisk på noe vis jo høyere nummeret er. Var kanskje sånn en gang i riktig gamledager da de kanskje hadde andre trykkemetoder og trykkene ble dårligere etter hvert?

1 Like

Er første gang jeg handler kunst, så det var faktisk sånn jeg tenkte :cowboy_hat_face:,
Men såklart, har også tatt et kjapt finn-søk og ser at det kan være noen kronasjer å tjene i tillegg og det er ikke dumt i en permittert tilværelse.

Takk! Enig i at det kan være morsomt med nummer som betyr noe.

1 Like

Det er sant. Har bare sett på endel programmer der de vurderer kunstverk, både originaler og print der de anser tidlige nummer i rekken som mer verdifulle enn andre. Det spiller sikkert ikke noen rolle nå, men kanskje om 20 år :grinning:

2 Likes

Det har blitt diskutert det samme rundt andre kunstnere også og det er ingen fasit på det. Noen gallerier priser gjerne PP/AP høyere hvis de er utsolgt for hovedoppslaget. Noen fortrekker AP siden det kommer fra kunstners egen samling. Noen foretrekker et trykk fra hovedoppslaget eller et lavt nummer. For noen kan slike ting ha verdi og det er veldig forskjellig fra person til person.

Her er en diskusjon fra tidligere:

Det vet du sikkert men husk å ikke lagre trykkene i rullen over tid. Da kan de ta skade av det :slight_smile:

3 Likes

Tusen takk for en god innføring, med tidligere referanser. Jeg skal se litt nærmere på det. Synes det er veldig spennende og har mye å lære. Jeg har lest meg opp her på Kunstveggen at jeg ikke bør lagre print i rull over tid, så tenkte å anskaffe meg en kunstmappe i januar dersom jeg ikke har fått skaffet meg rammer innen den tid :smiley: Skjønte på FineArt at inntil 3 måneder er helt i orden, så bør vel et par uker gå bra! Takk igjen!

1 Like

Hvordan i all verden fikk du tak i alle tre? Var maks en pr pers?

3 Likes

Siterer nyhetsbrevet:
" For at så mange som mulig skal få delta er det kun mulig å få kjøpt en av hver per kunde . Dersom man forsøker å kjøpe flere like trykk er prisen på eksemplar nummer to kr 30 000,-"

2 Likes

Dæven!

1 Like

Skjønner ikke hvorfor man kunne kjøpe alle tre når de liksom skal være så opptatt av at alle skulle få en sjanse.
Førstemann til mølla sa de også.
Patetisk release.
Verre på fineart enn på altinn når skatten kommer.

4 Likes

Grunnen til at noen fikk kjøpt alle tre prints ved dette slippet var at Fineart også fucket opp sist slipp. Alle som fikk trukket tilbake sin ordre fikk tilbud om forkjøpsrett på alle tre prints ved dette slippet. Forstår ikke argumentasjonen bak dette. Forkjøpsrett på et print kan jeg forstå.

3 Likes

Traditionally, the lower the number the better. This comes from the tradition of striking or engraving, where the plate degrades over time, so the earlier impressions are clearer and closer to the artist’s intent. It also implies you were closer to the source, i.e the printer or artist, and so carries additional cultural/social capital. Number 1 usually commands 10-20% greater prices as do AP’s and PP’s for the same reason. PP’s are generally interesting because they differ from the main edition in that they’re used to colour correct and proof. The fact that this is all still done for Giclees/Digitial Prints is a bit of a scam, but one that everybody is happy to be complicit in because it still grants some kudos or capital to early adopters and buyers beyond the merely financial.

8 Likes

Normalt sett er jeg ikke kjempeopptatt av nummer (avgjør ikke om jeg skal kjøpe et trykk), men som @papirflyene sier er det også unntak :slight_smile:

Har Sandra Chevrier sine " Batman & Superman" og synes det er artigt at de er begge samme nummer :slight_smile: samtidig som to andre trykk som hang på samme vegg også hadde identisk nummer (OCD rocks!) -og det er selvsagt ofte noe av det jeg sjekker først når jeg åpner et nytt trykk :slight_smile: om ikke annet enn for kuriositet…

men utover det er jeg ikke særlig opptatt av det :expressionless: (har et Pøbel-trykk over arbeidsbordet hvor rammemaker har klart å ta paspaturen OVER nummereringen… sitter hver dag og lurer på hva nummer det nå var… klarer å såvidt å se numrene fra en gitt vinkel… om en trykker nesen godt inn i glasset… )

edit : ok… innser jeg er litt opptatt av nummer likevel… :expressionless:

5 Likes