Er ett PP print fra Sandra Chevrier av mer verdi en ett fra opplaget?

Hei
Jeg har nylig fått interesse for kunst. Ønsker å lære litt for å kunne forstå markedsverdi på prints.

Hvor mye mer sjeldent vil ett print som er kjøpt direkte fra Sandra Chevrier være verd? Med kun 25 i opplag?
Hvor printet da er av PP?

Ville dere ha betalt mer for det, eller har det lite å si?

Tenker da på dette.

Ser de ligger rundt 2500$ på Ebay om dagen i vanlig versjon #25.

Hvis trykket er identisk men en del av P/P opplaget er det mer en kuriositet. Jeg ser dette av like stor/liten betydning som feks 1/25 eller 25/25. Ville satt prisen til samme som hovedopplaget, men ville nok kjøpt P/P over hovedopplaget hvis jeg skulle velge mellom to trykk til samme pris.

4 Likes

Jeg tenker motsatt.

En A/P er marginalt mer verdt enn en M/E (fordi den har vært eid av kunstneren) mens en P/P er mindre verdt. Dette gjelder spesielt ved import siden en P/P vil være gjenstand for MVA mens M/E er fritatt MVA ved førstehåndssalg og A/P er fritatt for MVA når den kjøpes direkte fra kunstneren som i utgangspunktet eier alle A/P trykkene.

5 Likes

Godt poeng ved import!

1 Like

Hva om p/p kjøpes av kunstneren selv?

Ser ut som at PP er mer verdifullt her.

PP - Printers Proof

As the name suggests, a Printers Proof is a print given to the printer (s) to thank them for their work . The number of PPs in an edition depends on how many craftsmen were involved in the production.

PPs are similar to APs in that there are fewer of them. However, PPs are normally even rarer than APs, which makes them slightly more expensive.

APs and PPs are both numbered in the same way… for example 1/5 AP and 1/5 PP.

https://hanguppictures.com/blog-post/understanding-different-print-runs-ap-pp-hc-type

1 Like

Da er det andrehåndssalg og MVA

Personlig setter jeg AP over PP.
I mange tilfeller er ikke PP nummerert, og det gjør at man ikke kan vite hvor mange som finnes.
Vet man sier PP er ca. 10% av opplaget?
AP er noe artisten har hatt/fått. Jeg syns dette gjør den mer attraktivt og den er ofte nummerert.

Hvis jeg fikk velge mellom «main»(hovedopplag) og PP ville jeg valgt main.

1 Like

Husk at dette er skrevet av en selger med markedsføringshatten på. Disse P/P og A/P trykkene er 100% identiske som M/E og er dermed fra samme trykk batch. (Bortsett fra H/F versjoner men det er en annen diskusjon)

Selger vil forsøke eksklusivitetstrikset og forsøke å selge inn ideen om at et trykk med nummer 5/10 er mer verdt enn et trykk med nummer 117/250.

Mulig noen går på den, men vil nok trege den dagen trykket forsøkes solgt igjen.

Jeg kan gå med på at det kan være like mye verdt som M/E ( ex ved importeksempelet) men at det er objektivt mer verdt… - No way!

Nummeret har jo absolutt ingenting med kunstopplevelsen å gjøre - det er rent snobberi å la seg imponerere av et tall skrevet nede i venstre hjørnet på et stykke papir… :wink:

4 Likes

Ingen klar fasit, men ulike holdninger, meninger og viljer. Så lenge det ikke er forskjell på trykkene, at ap pp og main er identiske, betaler ikke jeg mer for enn ap/pp enn main. Det er ikke uvanlig derimot at selgere forsøker selge noe høyere, fordi det av og til er noen som betaler litt mer for ap/pp, men det er ikke gitt at det faktisk har en reelt høyere verdi. Generelt over betaler jo noen høyere pris for en main, enn andre vil betale for en main :slight_smile:

5 Likes

Men hadde det dukket opp et Banksy P/P her tror jeg folk hadde fattet interesse :sweat_smile:

3 Likes

enda mer en A/P ved direktekjøp. tenk å få navnet :wink:

Fikk kjøpe PP direkte fra Sandra. Var ikke billig men verdt litt ekstra kroner for å få direktesendt fra hennes personlige arkiv :relaxed: Håper hun fortsetter mer med den lyse stilen, falt i smak for meg hvertfall!:v:

rekne med du meine AP? si da va rett fra sandra? eg fekk hvertfall ein AP direkte fra hu.

Verdiet på et trykk avhenger jo av tilgjengelighet og opplag. Hvor mange AP`er lager Sandra av hvert trykk nå om dagen? 10-20-100? Er verdien på et AP-trykk forskjellig om det er 10 eller 100? Svaret gir seg selv.

Det kan selvagt virke eksklusivt å kjøpe direkte fra butikken hennes, men problemet er jo at man faktisk ikke aner hva det er man kjøper, eller hvor mange som har fått tilgang på akkurat det samme trykket. Det er skremmende mange trykk fra henne i sirkulasjon med kun AP, og ingenting om hvor mange prosent av opplaget AP`ene utgjør. Kan være open edition for alt det man vet.

3 Likes

Jeg fikk først svar om at det var helt tomt. Og deretter tilbud om å få kjøpe noe hun ikke hadde releaset, takket pent nei og sa dette var det beste verket og motivet jeg noen sinne hadde fått øye på. Noe som resulterte til at hun solgte sitt siste PP fra hennes private samling. Hun har nok fått det da hun byttet trykkeri. Sandra har nok stor respekt ovenfor 10% regelen, da hun har mye mer å tape på å trykke opp ekstra og få ett dårlig rykte på seg.

Da vil jo alt det hun har bygget opp til nå gå til grunde! Hun virker fear og det ble ikke akkurat en billig affære, da hun ville beholde dette selv. Men det å kunne handle fra hennes private samling vil jeg si har en verdi, når det finnes så få av dette pluss motivet skiller seg ut fra resten av det hun har lagt. :ok_hand: :grinning:

Hvis 10% regelen ble overholdt, hvorfor nummerer hun da ikke alle A/P-trykkene også?
De fleste jeg ser til salgs fra henne er aldri nummerert, og det er mistenkelig mange av de til salgs.

Mulig jeg bare er paranoid, men det ville vært en enkel sak for henne å misbruke denne uskrevne regelen, helt uten å bli avslørt på noen som helst måte.

1 Like

Helt enig.

Også derfor jeg syns det er bedre å ha et bilde som er en del av ett opplag. Er PP/AP nummerert, så funker det helt greit for meg. Men ville ikke satt verdien på dem høyere i forhold til main.

I dette tilfellet ville jeg heller hatt Chevrier sitt trykk fra opplaget, enn en unummerert PP. Jeg mener derfor at den Ikke er noe som helst mer verdt fordi den kommer fra hennes «personlige samling».

Men her er folk forskjellige, og det er greit.

1 Like

Hvor mye måtte du betale?

Personlig hadde jeg foretrukket at det ved release eller evt på COA blir oppgitt hvor mange eksemplarer som finnes. Feks 100 Main ed (+10AP/10PP).
Jeg har AP fra AFK og PichiAvo. Begge er nummerert. Husker at det ved PichiAvo release ble det oppgitt hvor mange main og hvor mange AP som var laget. Det synest jeg er veldig «fair».

I følge kutyme skal vel også AP og PP nummereres, så det er jo bare og spekulere i hvor det ikke blir gjort. Søker man litt på UAA finer man vel dette temaet diskutert.

5 Likes