Nikolai Torgersen (NO)

Hvor lenge stod du i kø? :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg var der fra 10:30. jeg var da nummer 13 i køen. Kjøpsprosessen gikk igrunn fint syns jeg da de ropte opp nummerne i kassen og de som hadde vært der først fikk da også velge først. Altså man trengte ikke stresse med at nummer 50 i køen skulle forte seg til kassen å kjøpe no før deg. Det hele gikk ryddig for seg men mye var så klart solgt allerede når dørene åpnet.

2 Likes

Hva kjøpte du?

2 Likes

16 Likes

Jeg kom 0650 og var tredje mann i kø.
Fantastiske fine bilder på utstillingen, men organiseringen kunne vært mye mye bedre.
De fra FineArt sa hele dagen at prislisten kom på en QR kode «i løpet av ettermiddagen». Den kom jo aldri og vi måtte etterspørre den flere ganger. En av sjefene kom ut rundt klokken 17 og sa at vi fikk prislisten først der inne, men kom fort ut igjen med prislistene. Vitner om dårlig kommunikasjon!
De første i køen ble sluppet inn 25-30 minutter etter de fikk prislisten. Vi fikk aldri vite hva som allerede var solgt, selv om vi spurte forskjellige folk fra FineArt flere ganger gjennom dagen. Det var veldig frustrerende, som gjorde at opplevelsen ble veldig kaotisk og hektisk når vi først ble sluppet inn. Måtte gå rundt i lokalet flere ganger for å lete etter verk og for å se etter røde dotter.
De hadde en del små originaler igjen, men ingen av oss ti første i køen satt der med de i primært i tankene.
Hadde jeg visst at de hadde allerede solgt ut alle maleriene, nesten alle originalene med blyant/kull FØR vi fikk sjansen , så hadde jeg gått ut av køen mange timer tidligere.
Jeg vet ikke om det er vanlig praksis å a) selge ut så mye før åpning og b) ikke informere de i køen om hva som allerede var solgt.
Jeg synes det var respektløst mot oss i køen å ikke fortelle hva vi kunne få. Hvis vi hadde fått den informasjonen, så hadde det hele opplevd som veldig mye mindre masete.
Jeg endte med å et kjøpe trykk til min mor, siden de 10-15 jeg hadde på listen min var allerede solgt ut/eller rett før meg (de to første i køen fikk kull/blyant orginialer).
Jeg mistet helt motet og gadd ikke å kjøpe de mindre originalene selv om jeg kanskje burde gjort det. Men på en annen side så var det ingen jeg virkelig likte, så godt å se noen andre fikk de!

15 Likes

Jeg kan bekrefte at alt dette stemmer.

Alle de fineste verkene var solgt til fiffen før vi i det hele tatt slapp inn, og vi fikk ingen info om hva som var tilgjengelig.

Resultatet var at vi måtte løpe rundt som gærninger for å finne bilder som ikke var solgt, og så løpe tilbake til kassen og håpe at de ikke ble solgt i mellomtiden mens vi ventet på å bli ropt opp. Prislisten var et enkelt A4 ark med verdens minste skriftstørrelse, og dette gjorde det enda mer krevende.

Fineart kunne løst store deler av problematikken ved å i det minste markere på prislisten de delte ut 15 før åpning hva som allerede var solgt før åpning.

Satt igjen med et ganske sterkt inntrykk av at fineart til tross for å høste masse god PR på gjengen som satt utenfor ikke kunne brydd seg mindre om hvorvidt de som satt der fikk en god opplevelse.

Alt i alt en kjip opplevelse hos fineart til tross for fantastiske bilder av Torgersen. God kunstner hos et oppskrytt galleri.

12 Likes

Kunsthysteri…

Eller om overskriften var i Dagbladet; KUNSTKRISE

1 Like

Rart ikke flere avviser skrev om dette

2 Likes

Er det noen som har en prisliste å dele? Er nysgjerrig på hva originalene ligger på…

1 Like

Var selv langt fremme i køen og støtter denne opplevelsen. Selve organiseringen og kølapp systemet viste seg til slutt å fungere helt greit. De 50 første fikk muligheten til å handle i kontrollert rekkefølge.

For meg fremsto det som åpenbart at Fineart ønsket å holde tilbake informasjonen om hva som allerede var solgt. At et galleri velger å selge ting før åpning kan man like eller ikke, men synes det er dårlig stil å ikke kunne informere om hva som er tilgjengelig til de som bruker opp mot 20 timer i kø utenfor lokalet deres. Det handler om respekt for andres tid.

Er nok mange som ikke hadde valgt å bruke en hel dag utenfor hvis de på forhånd hadde visst at det meste var solgt på forhånd, og det var vel kanskje akkurat det Fineart ønsker å hindre.

Men en veldig flott utstilling av Torgersen som jeg vil anbefale alle å besøke:)

5 Likes

Trist lesning, men dessverre som ventet fra dritt galleriet fineart. Syntes det er ekstremt provoserende samt arrogant å behandle folk i køen som har blitt invitert på fest slik. Det er ikke så viktig med dem på gaten i 20+ timer, bare våre VIP kunder får middagen sin og fyller lommeboken vår.

Dem klarer seg nok fint uten at jeg kommer på utstillingen, men når Nikolai og fineart vil ha det slik dropper jeg hele greien. De klarer å hype det opp gjennom alle andre uansett.

8 Likes

Prislistene

1 Like

Denne type tilbakemeldinger er bra å få ut. Det hjelper jo oss andre til å ta bedre beslutninger. For meg er det helt åpenbart at jeg da styrer unna slik dårlig behandling av kunder. Forbrukermakt på sitt beste. Finnes andre måter å få fatt i kunst på enn å gå via et amatørmessig galleri. :slight_smile:

24 Likes

Har DGA trykkene gått fra 5700 til 9700 på en dag eller er det collector box pakken?

1 Like

Bruk forbrukermakten deres! Har ikke giddet å bruke ett sekund på slipp hos Fineart siden fadesen når alt krasjet og folk plutselig fikk kjøpe flere trykk etter noen timer. Håper NT bytter galleri, for arbeidet hans liker jeg godt.

2 Likes

Det er inkludert glass og ramme… Man fikk kun kjøpe trykkene også til kr 5700,-

7 Likes

Anmeldelse Nikolai Torgersen på Fineart i Oslo: – En sjarmerende hype – Dagsavisen

1 Like

Betalingsmur, dessverre🤨

2 Likes

For dere som kjøpte trykk av Nikolai Torgersen hos Fineart. Ta en skikkelig god titt på printet deres. Snakket med 2 stk som har funnet hvite prikker på det etter feil hos printeren. Blir spennende å se hva Fineart sier.

3 Likes