Nikolai Torgersen (NO)

Var vel 8500,- på portait of a bird.

2 Likes

Dette gikk vel unna igjen? Hvem er kjøperen? Eller er det slik at alt havner på finn, ser prisene er ganske svake der på mye nå.

For mange dyremotiv i omløp… men synes det som ble sluppet nå var bedre enn i Oslo. Bjørn og bird var flotte.

Er vel slutt på dyremotiv sa han nå enn så lenge, selges som bare det av torgersen! Men den beste i dagens lansering var bird for min del :slight_smile:

6 Likes

Tok et søk på finn (og hvis jeg talte riktig) er det nå 127 annonser hvor folk selger verk av Torgersen (flere av annonsene inneholder flere verk).

Hva er greia? Ekstremt mange som kjøper for å flippe?

Kan ikke huske å ha sett dette i så stort omfang i Norge tidligere?

Til info: Eier ingen verk av han selv, og all honør til en kunstner som klarer å selge såpass mye på kort tid, bare overrasket over situasjonen :blush:

17 Likes

Dette er ikke kvalitetssikret av meg, men er vel opp mot 30 trykk (med Sondre Lerche inkl) på 1,5 år, og hvis vi sier opplaget er 50 (de første 30/50 og de siste 75) så har vi 1400-1500 trykk i omløp. 8-10% av alt som er solgt ligger ute, ganske mange som har lagt i mappe eller har hengt på vegg gitt tempo på releases :slight_smile:

2 Likes

En klassisk boble hvor mange glade amatører har lest omtalene om den talentfulle og fremadstormende kunstneren i VG og DB og løper og kjøper i tro på raske penger. I kombinasjon med få kjøpere, inndratt kjøpekraft i markedet og for stor produksjon fra kunstnerens side krasjer markedet. Potensielle kjøpere kan nok trygt sitte rolig i båten og avvente «desperate» selgere som må realisere for å kunne betale strømregningen :wink:

10 Likes

Masseproduksjon i starten av karrieren til en kunstner, er for å gi støtte og frihet til å kunne etablere seg med å kunne fokusere på produksjon til de første utstillingene. Så denne dyreserien kommer nok til å bli ansett på som en «dårlig investering», men finansielt veldig viktig for Nikolai som produserte en flott utstilling på FineArt. Dessverre sitter han igjen med liten fortjeneste av masseproduksjonen og vi får håpe han ikke har for store forpliktelser til forretningsmodellen for sitt galleri som representerer han slik han kan opparbeide seg en noe mer stabil portofolie. Prisene vil nok stabilisere seg over kost og nyere verker kommer til å bli mer eksklusiv i framtiden, tror jeg :face_with_monocle:

3 Likes

Der var det en ny samleboks, gitt.

1 Like

Spørs helt hvorfor du kjøper kunst. Jeg kjøper kunsten som snakker til meg, så har en 3-4 Nikolai Torgersen trykk.

Synes dog at en samleboks med opplag på 40 kunne han spart seg for. Det er jo nesten like stort opplag som hovedslippet på 75??

4 Likes

Samleboksen har Portrait of a bird i mindre format, det liker jeg ikke. Hovedopplaget av portrait of a bird er 100x70, det er mye bedre størrelse.

2 Likes

Synes samleboksen er kul! 40 opplag av den er kanskje mye nå, men hva med om 5 år?:smiley:

1 Like

Helt enig med deg :grin:

2 Likes

Kan noen vær så snill å forklare meg hypen? Hvordan kan en fersk kunstner selge så mange utskrifter?

10 Likes

=IF(‘ARTIST’;(School+His-story)AND;Copy(‘Bjarne_melgaard/Edvard_Munch’)=MATCH;Gallery(Production+Media)= Hype.

8 Likes

image

svarer med en Hello World til din koding:p

1 Like

Han har tydeligvis fått en såpass bred og folkelig apell/hype at publikummet hans (bl.a. meg) godtar at kunsten kommer i form av noen lusne utskrifter, inspirert av Melgaard og Hakkebakkeskogen (Ref.tidiigere post).

Akkurat hvordan det har skjedd skal ikke jeg prøve å gjøre rede for.
Men - er det ikke litt ålreit at han fungerer som en inngang til kunstverden for så mange som ellers ikke hadde satt en fot i et galleri?
Og så kan folk heller spe på den kulturelle kapitalen derfra, hvis de ønsker, og til slutt ende opp med svart belte i å kunne definere hva som er bra/dårlig kunst? :martial_arts_uniform:

14 Likes

Noen som vet om det kø utenfor galleriet ikveld?:smiley:

1 Like

Var ikke kø da jeg gikk forbi for litt siden (et par som lusket utenfor vinduene), men mulig det er kø nå.

2 Likes

Må kjøpe riktige trykk ihvertfall. Noen av de Sondre Lerche trykkene var jo helt for jævlige, eks denne som nå noen prøver å selge under kostpris:

1 Like