Nikolai Torgersen (NO)

:joy: :joy: :joy:

3 Likes

Noen som skal stå i kø hos fineart? Nikolai Torgersen on Instagram: "22/06/23 @gallerifineart «FUCKING LOSER» / 100x100cm / akryl på lerret «MOST SELLING ARTIST» / 100x100cm / akryl på lerret «NOT TOO MUCH» / 100x100cm / akryl på lerret"

Hva er dette for noe? Skal han selge slik sutring som kunst på et lerret? Han har tydelig et talent, og har nok dessverre vært litt for naiv i forhold til å selge kunsten sin gjennom enkelte gallerier som ikke har jobbet hardt nok med å ivareta hans marked og hans karriere best mulig. Å klage på de som kjøper kunsten hans er i mine øyne et bomskudd.

Håper han lærer av dette og ikke synes veldig synd på seg selv så alt for lenge. Regner med han kan komme fint ut av det på sikt om han roer ned trykklanseringene med 90% og fortsetter i det sporet noen år.

8 Likes

Hva i alle dager.

2 Likes

Det virker vel mer som at han klager over de av oss som ikke kjøper kunsten hans, pga det du nevner: skepsis mtp høy printefrekvens og gallerier som har begga beina på gasspedalen.
Han har jo tydeligvis fått med seg kritikken da, i det minste :sweat_smile:
Blir spennende å se hvordan dette utspiller seg fremover.

3 Likes

Bra han har fått med seg skepsisen da :upside_down_face:

3 Likes

Ja du har sikkert rett. Jeg tok utgangspunkt i denne setningen:

A one trick pony som synes synd på seg selv fordi trikset ikke funker lenger. Pinlige saker.

7 Likes

Kroken på døra for min del. Pinlig utvikling på noe som kunne blitt enormt.

Helt fair å være kommersiell, og jeg har stor respekt for kunstnere som livnærer seg selv og ikke kun lever evig på subsidier fra staten.

Problemet her er vel den massive pengetrykkingen (antall trykk til salgs på kort tid), uten å tenke langsiktig og bygge karrieren stein på stein…

Skal du leve av kunsten resten av livet er det dumt å brenne alt kruttet med en gang. Tenk langsiktig, kjør utstillinger internasjonalt, selg til samlere og ikke flippere, ikke oversvøm markedet med trykk etc. Omgi deg med folk og gallerier som ikke kun er ute etter å skvise sitronen og raskt maksimere profitt.

20 Likes

Helt enig - det beste rådet til up and coming kunstnere som ønsker en lang og god karriere er “ikke lag trykk” (og om du skulle lage noen edisjoner, gjør dem veldig limited (maks ed. 50) og maks én gang hvert andre år mer eller mindre).

5 Likes

Det høres flott ut på papiret, men hvordan skal man livnære seg på 25 trykk i året over mange år?? Tar også med i beregningen 10 originaler med en snitt fortjeneste på 10.000,- det blir ikke mye smør på den brødskiva.

3 Likes

Selv om opplaget er lavt kan man jo risikere at folk kjører instant flip, men viktig å velge samlere med omhu👍🏻

Sant nok - målet bør være én utstilling i året med ca 10 verk som minimum koster 100K NOK og oppover - som en start. Bygg nettverk og velg riktige samlere. Kom inn hos de riktige galleriene osv. Litt off topic da - så kan enten flytte dette over i en ny tråd eller la det være med dette :slight_smile:

Flipping av trykk så lenge det ikke flommer over av dem har vel strengt tatt ingen kunstnere noe imot. Bekrefter det som forhåpentligvis er stor interesse for kunstneren. Verre med flipping av malerier og i alle fall om de havner for raskt på auksjon.

1 Like

Det er mulig det ikke blir så mye smør på brødskiva de første årene, men sånn er det for alle som starter noe eget - uansett bransje. Det tar tid, man må være tolmodig, og man må være drevet av et ønske om å skape noe eget. Nikolai så ut til å være motivert av å kjøpe porsche - og da går det som det går.

9 Likes

Virker dog som han har en litt annen bakgrunn enn de aller fleste. Har vært hjemløs/bodde på gata med store rusproblemer. Kanskje ikke så overraskende at han har prioritert økonomisk sikkerhet. Antar at Porsche var en drøm som han har klart å realisere

5 Likes

Jeg tror du har et veldig godt poeng her @Johnny. Og jeg kan forstå han veldig godt ut fra akkurat det perspektivet der.

Min kritikk fra i går handlet mer om at han tilsynelatende skylder på alle andre enn de folkene han har rundt seg. Dette sier jeg uten å ha noen form for informasjon om hvordan apparatet rundt han fungerer, tar forbehold om feil fra min side.

Men sett utenfra så burde det nok vært satt en solid brems i forhold til lanseringer på kort tid. Over 3000 trykk på under 24 måneder er mye. Det er rart at ingen har sagt noe og veiledet i prosessen. Å skylde på at han har hatt lanseringer i forbindelse med «ditten og datten» er i mine øyne bare tull.

11 Likes

Noen som vil spørre på insta-posten hans om det blir noen prints av de tre nyeste bildene da…?

De tre nye lerretene er til salgs, og henger nå i galleriet på Fineart. Kontakt meg på telefon 980 10 716, eller jesper@fineart.no ved interesse

2 Likes