Noen som vet? Uhell, knust ramme og rift i trykk

Hei!

Et gjennomtrekk-uhell i hjemmet resulterte i bilde i gulvet - knust glass i innrammingen og to små rifter i trykket. Jeg lurer på hvordan jeg bør forvente at forsikringen håndterer dette…

Er det noen som har erfaring med tilsvarende og kan dele; vil man kunne reparere trykket tilfredsstillende og være fornøyd med det, evt. kan man forvente å få dekket kjøp av samme trykk, evt hvordan settes (markeds)verdien?

rift

Tusen takk! :slight_smile:

Bummer!
Men da er det fint med forsikring :ok_hand:t4:
Når det gjelder kunst så er det markedsverdi som gjelder, altså kostnad for å kjøpe ett nytt. Uavhengig om pris er høyere eller lavere enn egen kostnad.
Gjør gjerne litt undersøkelse og legg ved link til foreslått kjøpssted, er det i utland legg til kostnader for porto og import for å forenkle prosessen.
Lykke til

3 Likes

Husk også at ved forsikrings utbetaling så blir forsikringsselskapet eier av kunstverket. Ofte så er dette noe de kanskje ikke ønsker å få tilsendt, du kan derfor samtidig legge ved ett skambud på å kjøpe det tilbake om du syntes det er noe rest verdi :upside_down_face:

2 Likes

Gode tips - tusen takk!

Satser på at jeg finner tilsvarende trykk til salgs på nett eller hos galleri. Dersom ikke så blir det kanskje litt mer tricky å “påstå” hva som er markedsverdi…

Da får du en uttales fra en kunstkjenner som kjenner markedet til kunstneren av trykket ditt.
Dette lar seg ordne for deg! Lykke til.

1 Like

Ikke så ofte denne kommer for salg i sort/hvit mono utgave, den siste annonsen som jeg har sett lå ute til 21K mars i fjor. Med rød bakgrunn noe rimeligere, har gjerne noe med opplaget å gjøre, uten at jeg kjenner det. Men å innhente pris fra Fineart feks må jo være en begynnelse. Hva krever forsikringsselskapet da,har du snakket med de?

1 Like