Noen som vil hjelpe en nybegynner?

Morn!

Jeg er 100% ny og uvitende, og lurte på om noen kunne hjulpet meg med noen spørsmål og løse tanker?

Satt og kjedet meg en dag og søkte litt etter vebjørn sand ettersom min far har litt trykk fra han på veggene.

Liker MEGET godt hans stil, lysgivningen hans i bildene og at han klarer skape en følse og dtemning i bildene. Jeg ble så forelsket i ett av hans verk på fineart.no som heter (innseilingen). Et jet-print, håndkolorert ,70stk opplag verk med 20.5×30cm dimensjon til 8000kr (9500 ferdig inrammet)

Det jeg da lurte på er om dette er noe som vil tape seg kjapt i verdi? Hva får jeg f.eks om jeg selger dette 2 uker etterpå på finn.no? 2500kr?

Og hva menes med håndkolorert jet-print?
Har han scannet inn en original og printet ut i sort-hvitt?
Så har han selv brukt egen pensel og lagt fargene med oljemaling?
Har det bare blitt trykket i en presse?
Vil jeg kunne se penselstrøkene i 3d?
Vil verket være nummerert? 62/70 f.eks?

Andre som har noen tips og triks til en nybegynner som kan tenke seg å kjøpe verk i 3-15k klassen brukt eller fra galleri! Noen fallgruver?

Mvh philip lauritzen

Jeg er ingen ekspert, langt derifra - men å kjøpe ting du selv liker er førsteprioritet. Om du skal tjene penger på det, tror jeg ikke en edition på 70 av Vebjørn Sand er en gullgruve.

1 Like

Nei at det ikke er noen gullgruve er jeg klar over, men vil ikke at den skal tape prisen sin som en bil i løpet av 10 år fra man kjlrer ut fra forhandleren.

Men selve verket er jeg helt forelsket i, og tror er noe jeg kan alsidig plassere på veggene i mange år fremmover.
Dog så føler jeg ikke at jeg er villig til å betale prisen som dette er en vanelig print man kunne skrevet ut med en vanelig printet. For min del hadde det vært mye mer stas om selve kunstneren har hatt sin egen hånd og sine egne penselstrøk på mit unike bilde (selv om 70 andre har likt MOTIV)

Jet print er skrevet ut fra en skriver så vidt jeg vet ja. Håndkolorering kan variere enormt, så da hadde jeg spurt om jeg hadde vært deg. Noen lager en liten krusedull og det er det, mens andre håndkolorerte trykk er så ekstensivt arbeidet med i etterkant at det nesten er kvasi-originaler. Om det er med blyant eller oljemaling kan også variere.

Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt dit og tatt en prat med dem eller sendt en mail/ringt. Lykke til :slight_smile:

1 Like

Jet print er ofte avfotografert for så og manipuleres litt og skrives ut på en printer. At det er håndkolorert er vel som @SpecialOne sier, ingen er helt sikre. Når det står at det er nummerert så er det som oftest det, men om jeg ikke husker helt feil nummerer for eksempel aldri Odd Nerdrum sine trykk. Stor fan av metoden da ingen begynner å mase om spesielle nummer og man må stole på kunstneren.

Tips til å begynne å kjøpe er og se litt rundt. Dra på museer, gallerier og se på nett. Bor du i Oslo er UFO guiden fin til å finne gallerier. De har også en veldig fin app. Når du har sett deg litt rundt kan du melde tilbake hva du liker, så har helt sikkert noen her inne gode tips om kunstnere i den prisklassen.

Du kan jo prøve å ta bildefilen på nett og printe den ut selv. Det er ikke helt vanlige printere det er snakk om her. Det er kvalitetsprintere de bruker med en helt annen fargegjengivelse og detaljnivå enn en vanlig printer. Syntes det er ganske gøy å tenke på at det fortsatt er sett ned på å printe ut noe, samtidig som foto har kommet seg over det steget for lenge siden.

Takker for godt og utfyllende svar fra dere begge siste 2!
Ja tror jeg får ta meg en tur innom fineart og høre hva de sier om verket. For min del betyr det mye at selve kunstneren har lagt litt mere i det en kun 2 streker.

Ja jeg skal jo absolutt ikke si at jeg har “funnet” min smak.
Eneste jeg vet er at street art ikke gir meg noe som heldst tross min unge alder, og at hva jeg syntes er fint i et galleri ig hva jeg selv vil ha som pryd i mitt hjem er 2 forskjellige ting.

Det trykket jeg linket til fra vebjørn sand gir meg ikke veeeeldig mye bort sett fra at jeg kjenner stemningen og virkelig kjenner igjen utsikten i oslofjorden, men i mine øyne er det bare så absolutt vakkert!

Hvis du ønsker å kjøpe noe som holder seg i pris så ville jeg ikke anbefalt deg å kjøpe dette bildet. Vebjørn sin trykk kommer ikke til å være lett å omsette i markedet. Dette er fordi veldig få (hvis noen) samlere er interessert. Dette er for folk som ønsker å hea noe hyggelig på veggen. Ta en titt på Blomqvist sin auksjons side så ser du hva trykken går for… Liker du bildet så kjøp det og nyt det!:slight_smile:

lykke til !

Hei Philip,

og velkommen til forumet! :+1:

Hvis du liker Vebjørn, så kjøp det. Hvis du derimot ønsker at verket ditt skal holde seg/stige i verdi, så ville jeg holdt meg unna akkurat denne kunstneren.

Hadde også kjøpt verket gjennom finn.no da det ligger veldig mye “billig” ute av han hvor du i tillegg kan få verket ferdig innrammet :slight_smile:

God sommer!

Ja takk for hyggelig velkomst.
Jeg har nå handlet og får konstverket om få timer, men havnet på noe annet en planlagt.

Det ble et aluminiumstrykk av vebjørn sand. “Svevende” nr 9 av 125stk.

Ga 6300kr. Galleripris 23000kr.

Jeg er iaffal fornøyd!

8 Likes

Gratulerer! Den der likte jeg