Norgesferie - tips fra dere?

I mangel på andre kanaler prøver jeg å bruke KV til noe helt annet enn kunst.

Jeg prøver å sy sammen en norgesferie med bil, og har i den forbindelse innsett et behov for å skjematisere det jeg har i hodet. Jeg aner derimot ikke om planen er veldig god, mindre god, eller helt elendig.

Om noen her inne forstår oppsettet mitt, og vil gi tilbakemelding på:

  • En generell tommel opp/ned
  • Kjørerute
  • Tidsbruk
  • Gjennomførbarhet mtp. ferger
  • Andre steder vi heller bør dra til
  • Steder å bo, telte ol. (vil gjerne bort fra turistfellene)
  • Hva som bør oppleves i Lofoten (vi skal selvfølgelig innom Kaviar Factory, men det er også det eneste jeg vet vi skal)
  • Andre tips…

Jeg har spesifisert mat i skjemaet fordi jeg stort sett kun tenker på mat. Alle tips som omhandler mat, steder å spise ol. er helt gull. :smile:

For de som kanskje ikke har planlagt ferie enda er altså tanken min at vi skal kjøre til Trondheim, for deretter å følge Kystriksveien oppover til Bodø. Fra Bodø går det ferge over til Lofoten. Planen er videre å sose rundt i Lofoten før vi til slutt ender hos venner i Bø i Vesterålen. Hjemturen derfra blir en ekspresstur til Østlandet.

11 Likes

Veldig kult! Personlig ville jeg prøvd å kutte ned tidsbruken fra ‘hjem’ til Bodø med 3-4 dager. Feks droppet Kystriksveien og heller brukt kun 2-3 døgn opp til Bodø.

Så kan dere heller prioritere litt mer tid i Bodø feks - se Saltstraumen, Keiservarden og ikke minst Hovdsundet. Og litt mer tid i Lofoten - der er det utrolig mye fint å se. 3 dager er ikke nok (i alle fall ikke om det er godt vær) :slight_smile: God tur!

2 Likes

Ser ut som reiseplanen min når jeg skal på tur. Godt å se flere som liker å ha «litt» kontroll :sweat_smile:

2 Likes

Frister lite med to små unger i baksetet, men som tidligere kommandoplass soldat for 9.1 ville jeg erstattet excell med GIS system som har fergetider, alternative reiseveier, langsiktig værmelding ect før man beveger seg uten for Viken når man møter på folk, i disse tider… :laughing: :crazy_face: :nerd_face: Ser bra ut og god tur! https://www.arcgis.com/apps/Cascade/index.html?appid=0d6619e88b574a28991cc69bef52ac19

1 Like

Det blir en flott tur!
Det er to ting som kan gjøre turen mindre hyggelig;

  1. Menneske mengden/trafikk
    2)været.

Når det gjelder 1) så kommer det etter all sannsynlighet i år igjen å bli et Voldsomt trykk med folk nordover. Undersøkelser tilsier at 60% av de som var her nord’e i fjor vil nordover igjen i år. Siden du skal reise midt i fellesferien blir trykket stort, og det å følge @jbroks råd om å komme seg raskest mulig til Bodø/Lofoten ville jeg vært skeptisk til. Sett i sammenheng med punkt 2) så er jo overnatting viktig å tenke på. Telt i lofoten er jo i seg selv vanskelig. Skal du bo i hytter bør du allerede være godt igang med bestillingen.

På Helgeland har trykket med turister vært noe mindre, og siden jeg regner med du slekter på din bror så vil du vel oppleve naturen. Lomsdal/Visten er jo magisk. Men mye annet også, bare gi lyd så skal jeg bistå så godt jeg kan med tips/råd/overnatting/utstyr etc

Håper vi sees :smiley:

1 Like

Bare to ting som gjelder i Nord: Hall og fisking. Styr unna mygg og killer-bees. Får man ikke fisk; 2 måkegg og en harpus på grillen. Gå for Sørøya :slight_smile:

3 Likes

Ta en overnatting på Thon hotel Lofoten for å få med dere frokosten der. Den er helt fantastisk :star_struck:

1 Like

@jbroks jeg må helt klart se litt på tipsene dine. Ingenting er skrevet i stein og vi er egentlig åpne for det meste. Takker for tips ! :slight_smile:

@Witchdoctor jeg husker jo nyhetssendingene om fergekøer og kaos i fjorsommer. Helt klart noe å tenke på… :thinking: Vi drar først og fremst for å oppleve naturen, og Lomsdal/Visten er absolutt et alternativ. Jeg har vært i nasjonalparken en gang, hvilket innebar mitt livs fiskeopplevelse, sjukt fin natur, dehydrering, påfølgende musepest etter å ha krepert (drukket) av stillestående vann, og 4 døgn på isolat ved Mosjøen sykehus. Turen ga heldigvis mersmak ! :smiley:
Jeg sender deg en privat melding!

Takker for alle tilbakemeldinger så langt!

Har ikke noe kommentarer på ruten din, men tenkte jeg skulle dele Skulpturlandskap Nordland. Aner ikke om de ligger på ruten, men kan være verdt en titt :wink:

Noen helt fantastiske verker plassert litt her og der. Ikke alt som er like viktig, men tror flere av verkene ligger spektakulært til. Har hørt at den Dan Grahamen er veldig fin.

http://www.skulpturlandskap.no/kunstverkene/

2 Likes