Norsk Kunstner med separatutstilling i Los Angeles

Den norske kunstneren Harald Austad holder sin første separatutstilling hos annerkjente Corey Helford Gallery i LA.

Utstillingen heter ‘Power Portraits’ og pågår fra 4. April til 9. Mai i kunstdistriktet.

Harald Austad har malt portretter av kjente artister i USA som Chanel West Coast og Margie Plus, og i Norge har han blandt annet malt portretter av Martha Louise og Shaman Durek i forbindelse med deres forlovelse.

Han startet sin portrettserie etter å ha funnet et sort/hvit skyggeportrett av sin bestemor på et norgesbesøk.

‘Målet er å blande min Supergrafiske stil med de klassiske skyggeportrettene for å bringe de inn til et moderne uttrykk. Portretter har lange røtter, fra årtusener tilbake i tid, med ikoner som Jesus, Mona Lisa, til popkunsten av Warhol. Jeg ønsket å gjøre min egen tolkning, basert på min kunstfilosofi ‘minimale former, maksimale farger’. Å få mulighet til å stille ut i det største og vakreste galleriet i Los Angeles er en stor ære. Målet er å tilgjengeliggjøre portrettene så de ikke kun er for kjente folk, men en mulighet for alle å være en ‘muse’ og bli selve kunstverket. Jeg kommer til å sette opp en fotoavdeling for mulighet til å bestille egne portretter og samler alle kreative nordmenn i byen til åpningen.’

Harald Austad er utdannet Kaospilot med BA i kreativitet. Han startet sin kreative karriere som musikkprodusent og har laget sanger for norske artister som Karpe, Madcon, OnklP, Cezinando og Bernhoft. Som kunstner har han deltatt på flere gruppeutstillinger i USA, Danmark og Australia. Siste utstilling han holdt i Norge var sammen med Unni Askeland på Galleri Daidda i Oslo.

Kontakt gjerne art@haraldaustad.com om du ønsker å se utstillingen eller er interessert i kunstverk.

Les mer om Harald Austad på www.haraldaustad.com

1 Like