Ny favorittoppheng til gipsvegg

Kom over denne krok-serien fra 3M på Clas Ohlson for litt siden - og må si at det har tatt over by far som min favorittmåte å henge opp kunst på gipsvegger. Utrolig enkel å sette opp uten noen form for verktøy. Lager minimale merker og oppleves veldig sikker. Har fungert flott på wire og hjørnebeslag

https://www.clasohlson.com/no/3M-Claw-bildekrok-for-gipsvegg,-7-kg/p/41-4262

17 Likes

Selv har jeg brukt Herkules kroker fra Clas Ohlson. Etterlater kun et lite hull. En sjelden gang har man en horisontal lekt i veggen og da skal jeg prøve 3M varianten.
https://www.clasohlson.com/no/Herkules-gipskrok/p/31-4620

1 Like

Hva skal du med en horisontal lekt i veggen?

Enig. Denne (3M Claw) funker veldig bra! Utrolig enkel å feste i gipsen og lager kun små merker. Fås opp til 30 kg.

De ser råflotte ut! Og genialt at det kun lager små merker.
Allikevel kjenner jeg at jeg ikke har baller nok til å henge bilder verdt flere 10-talls tusen på de små der…

1 Like

Hva jeg skal med lekten vet jeg ikke, ikke jeg som har bygd huset, men det er ganske vanlig at dampsperra klemmes med horisontal lekt også isolerer man de siste 5 cm. Den er jo fin for oppheng av tyngre ting hvis den er i riktig høyde.

Trenger ingen lekt for 3m varianten det linkes til her. Bare slik at infoen her i tråden blir riktig.

Les innlegget en gang til med andre briller :slight_smile: jeg leser det som at de vanlige opphengene ikke virker om der er horisontal bjelke bak. Da vil vedkommende prøve disse andre.

3 Likes

Det er riktig.
Herkules opphenget stikker 10-15 cm inn/opp på innsiden av gipsen når man dytter den på plass. Hvis man da har en horisontal lekt så får man den ikke inn. Da kan man selvfølgelig feste en skrue eller lignende direkte i lekten, men det er ikke alltid man da får ønsket høyde ift. vaier/feste. I de tilfeller vil jeg prøve 3M sin versjon heller.

1 Like

Henger alle bildene du har hengt opp med disse krokene fremdeles? :blush::grimacing: skal henge opp litt forskjellig fremover. Alt er på gipsvegg, så har lyst å prøve denne.

Disse fungerer helt utmerket til gipsvegger: Krok for gipsvegg, 10 stk. - Biltema.no

Tåler 25 kg og tar ca. 10 sekunder å henge opp. De selger tilsvarende på Obs, Jernia osv.

2 Likes

Har brukt disse. Funker veldig bra på gipsvegg og tåler mye vekt. Finnes i forskjellig størrelser. 3M Claw bildekrok for gipsvegg, 7 kg | Clas Ohlson

1 Like

De henger som støpt fremdeles! Veldig fornøyd med bæreevne, men først og fremst hvor utrolig enkle de er i installasjon.

1 Like

Får dere rammene til å ligge i flukt med veggen når dere bruker slike kroker? Og funker med hjørnebeslag også? Syns driva-anker og skruer har gitt best resultat men de etterlater enorme krater i veggene når de tas ut.

Har du gipsvegg → Herkules-kroker. :100:

De etterlater seg et minimalt hull. Tåler mye vekt også.

Henger helt i flukt med veggen hos meg med hjørnebeslag. På wire er det avgengig av at wire er montert skikkelig for at den skal bli helt flush - som med alle andre oppheng.

1 Like