"Ny kunst mandag"

"Ny kunst mandagstråd"

For å presse oss litt til å dele flere kunstnere med hverandre på Kunstveggen tenkte jeg at det kunne være på plass med en “motivasjonstråd”
Tanken er at en deltager på Kunstveggen tar ansvar for å dele litt info om en kunstner som ikke er presentert her noe særlig tidligere.
Jeg begynner. Om noen kunne tenke seg å dele en ny kunstner neste mandag så foreslår man seg selv. Mens man venter på ny kunstner, kan den allerede presenterte diskuteres, kritiseres og hylles. Kansje dør tråden stille ut, eller kanskje får vi se noen kunstnere vi ikke har sett tidligere.

Mandagens kunstner:

Emily Mae Smith
https://www.emilymaesmith.com/

Jeg falt for Smith`s kunst nå nylig. Så et bilde på Instagram og digga det med en gang. Hun bruker mye symbolikk, og flere skriver at hun er opptatt av aktuelle temaer som kjønn, seksualisering, vold og kapitalisme. Hun snakkes inn i sjangre som pop art, surrealisme og symbolisme.

Selv elsker jeg fargebruken hennes, og de merkelige litt creepy pinnefigurene inspirert av Disney. Noen av bildene gir meg en vanvittig 80 talls følelse. Det er kanskje bare bra for oss som er født på den tiden?

Emily Mae Smith skal ha sin neste utstilling hos Galleri Perrotin i Tokyo.





Se så deilige bilder da!

Håper noen har lyst til å vise frem en kunstner neste mandag :slight_smile:

21 Likes

De merkelige litt creepy pinnefigurene som du beskriver minnet meg om filmen “Sausage party” :sweat_smile:

4 Likes

Bra initiativ!

3 Likes

Er det en film jeg ikke burde google på jobb? :smile:

1 Like

Hehe den er harmløs, men ikke særlig bra for det

1 Like

:joy::joy:

Veldig bra @Heim :ok_hand:

Jeg tenker at tennene i dette bildet representerer mennesket… Tornene strammes og blodet drypper som følge av menneskers handlinger. Det blå kan kanskje symbolisere den rene naturen? Sammen med “tremønsteret” i bakgrunnen. Formen det blå får når tornene strammer ligner et timeglass. Kanskje noe om at tiden er i ferd med å renne ut?

Haha, hva vet jeg. Noen andre som har andre tolkninger?

2 Likes

Ettersom ingen har meldt seg på så kjører jeg en runde til.

Denne ukens kunstner er:

Jonathan Chapline

http://www.jonathanchapline.com/work

Jonathan Chapline er en annen kunstner som ligger innefor fargebruk som pleaser mine øyne. Så vidt jeg har forstått produseres motivene digitalt, men Chapline maler disse for hånd som avslutning på prosessen. Er det noe symbolikk i bildene? Prøver han å fortelle en historie? Eller ønsker han mer å formidle en spesiell stemning. Jeg aner ikke.

Er det noen her som kjenner til Chapline som vet mer?

15 Likes

Joyce Pensato

Joyce melder seg inn i klubben med kunsterne som er opptatt av tegneserier og tegneseriehelter. Hun har kanskje et litt mer “disturbing” uttrykk enn mange andre. Fascinerende. Det går mye i sort hvitt og kull. Hun laget også en edition skulptur jeg prøvde å få tak i, men dessverre var den borte på null komma niks. I prosessen fant jeg ut at hun til tross for å ha slått igjennom ganske sent, nå selger bildene sine til priser de fleste bare kan drømme om. Virker som en kul dame.

Joyce1

Joyce4

22 Likes

Tusen takk for denne tråden Heim, ligger an til å bli blandt kunstveggens absolutt beste!

6 Likes

Takk for det. Bare å slenge seg på! Vil gjerne se noe nytt :slight_smile:

1 Like

Celeste Dupuy-Spencer

Det er noe litt rock n`roll over kunstnere som Celeste. Tidligere heroinist og bilder med ærlighet og selvrefleksjon. Jeg vet ikke helt hva jeg synes enda. Det er kanskje noe der.

11 Likes

Minyoung Choi

Relativt unge Minyoung Choi jobber og maler fra London. Hun har alltid barndommen og oppveksten fra Sør Korea i tankene når hun maler. Hun reflekterer nostalgisk og noe angstfylt over hva hun kan huske å ha sett og opplevd. Stilen er nesten litt “cartoonish” beskrives det.

min4

9 Likes

Sistnevnte fikk jeg sansen for, spesielt Night Drive.

Celeste var jo litt spesielt synes jeg. Brutalt ærlig om ikke annet.

Takk som deler!

Enig! Night Drive er meget fin. Har litt sansen for fiskebildene også. Materialiserte barndomsminner antagelig.
Noen av bildene til Celeste passer kanskje ikke så godt inn hjemme nei :slight_smile: