Ny kunstner ønsker tips og råd

Hei!

Jeg er en relativt ny kunstner som har noen spørsmål jeg håper dere her på Kunstveggen kan hjelpe meg med

  1. Signering: Kan jeg velge om jeg vil signere trykkene mine med penn, blekk eller blyant?
    Er det innafor å signere og nummerere digitalt dersom dette er eneste løsning?
  2. Unngå kopiering: Hva er greit og ikke når det kommer til å bruke kjente tegneseriefigurer i kunsten min?
  3. Profilering på nettside og sosiale medier: Til nå har jeg prøvd å ha det meste på norsk. Har du noen tanker om det er bedre å gå over til engelsk?
  4. Har du noen andre tips? Jeg er veldig takknemlig for alle tips, råd og lenker jeg kan lese for å lære mer

Til info: Jeg bruker teknikken digital graphic artwork/ D.G.A. og selger trykk av egen kunst på Finn, Tise, via Facebook-siden min og nettbutikken min. Alle trykkene selges i opplag. Gi beskjed hvis du vil ha mer info

På forhånd mange takk!

Siri

6 Likes

Tenkte jeg skulle prøve å svare på denne, men det er så mange andre som er så mye flinkere her på sånt.

Spennende innslag - velkommen til forumet og lykke til! Vi vil jo selvfølgelig se noe også da :wink:

1 Like
  1. Kunstnere signerer vel med blyant fordi det ikke forsvinner over tid, slik som penn kan gjøre. Jeg har et par som er signert med tusj. Noen kunstnere preger inn sitt stempel i trykk, slik at det står litt ut av papiret. Jeg har sett en link til et nettsted som lagde slike stempler her på KV, men husker ikke nå.

  2. Jeg ser ikke noe feil med å kopiere kjente tegneseriefigurer i din kunst, så lenge du forandrer litt på det og gjør det til din vri. Kunstere har kopiert av andre gjennom alle tider. Ronny Bank lager kun kunst av tegneseriefigurer. Han har derimot noen få bilder der han ikke har forandret på noe og disse har han fått litt pepper for. Han måtte blant annet fjerne noen Mummitrollet bilder, da de ikke var så fornøyd borte i Finland. Så husk å gjør de til dine egne.

1 Like

Mange takk for svar @Chuey

  1. Jeg skjønner. Jeg skal se om jeg finner et slikt stempel, det hørtes kult ut
  2. Supert, skal huske å gjøre det til mitt egent og forandre/ ta figurene ut av sin vanlige kontekst :slight_smile:

Hei @Witchdoctor

Det er bare å svare :smiley: Jeg er sikker på at du kan lære meg en ting eller to

Tusen takk for det! Så gøy at du vil se. Her er noen av verkene mine:

19 Likes

Denne? Trur AFK brukte denne på siste release.

2 Likes

Som kjøper ville jeg være skeptisk til dette, men det er mulig det kun gjelder meg. :slight_smile: Ellers lykke til. Synes du har laget et par fine verk. :slight_smile:

1 Like

Kjempeflotte :clap::clap:

1 Like

Ikke den. Den var litt overkill. Jeg tenkte mer på et helt enkelt stempel som er preget inn i trykket, slik som på mange av Pøbels trykk.

2 Likes

Ser den. Jeg tror det er mange som er enig med deg, så jeg dropper den tanken :slight_smile: tusen takk for det!

2 Likes

Tusen takk @Witchdoctor :slight_smile:

1 Like

#GIVEAWAY :penguin: :sun_with_face:

Takk for hjelpen og hyggelige tilbakemeldingen så langt!

Er det noen her som vil vinne gavekort på 2000 kr til nettbutikken min?

• Følg meg på Instagram @siriroiseth
• Følg meg på Facebook @sirirois
• Legg igjen en kommentar (dobbel vinnersjanse hvis du kommenterer både på insta og fb)

Konkurransen varer ut uken (5. juli)

Håper alle får en fin sommer :smiley:

7 Likes

AUKSJON AV LOVIN’ :penguin: :kick_scooter: :fire:

Hei Kunstveggen!

Jeg deler ut mitt eget eksemplar av LOVIN’ til den som vinner budrunden på Facebook-siden min Kunst av Siri Røiseth

Hele beløpet går direkte til Redd Barna

LOVIN’ er det motivet jeg har fått mest forespørsler om etter at det ble utsolgt på lanseringsdagen tidligere i år. Dette eksemplaret er mitt eget, og har derfor ikke vært til salgs.

Les mer om trykket her: https://www.siriroiseth.no/product-page/lovin

INFO
• Auksjonen er på Facebook-siden min: Kunst av Siri Røiseth
• Varer frem til mandag 21. desember (i morgen!) kl 21:00
• Se alle auksjonsregler på Facebook

Auksjonen er nå i gang!

21 Likes

Flotte bilder :raised_hands::blush:

Både bly og penn/blekk funker fint.
Kjøp “arcival ink” for penn. Hanemüle har også nylig laget signeringspenn.

Det med digital signatur høres litt uheldige ut. Er nok mye tryggere og ha nummer/teknikk/tittel/signatur med hånd.

Du kan sjekke med BONO, med er ofte et som om det er kopi eller eget uttrykk.

Beste eksempelet var vel Arne And tegneserien. Det ser ut som Donald, men nå bor han i Stockholm og er arbeidsløs poet. Skaperen av serien fikk Disney på nakken, og ble mye ståhei…men tror skaperen vant saken siden det er “eget uttrykk”.

IG og FB funker nesten ikke uten at du betaler, så blir vel ikke så mye et spørsmål om språk,men hvilken tjeneste du bruker og målgruppe. Hvis du sikter deg primært inn mot Norge er jo norsk sikkert også greit :blush:

Reddit har egen kunstseksjon (subreddit art) hvor man kan legge ut.

3 Likes

Tusen takk! Så kjekt å høre :raised_hands:

Helt enig. Har signert osv. alt for hånd med blyant til nå, men skal sjekke ut den signeringspennen som et alternativ.

Mange takk for gode tips, setter stor pris på det!
Reddit har jeg brukt altfor lite, det skal jeg sjekke ut mer framover :nerd_face:

2 Likes

Hei Kunstveggen!

Fra og med 9. april skal jeg ha utstilling på Fløyen, blant annet med 3 originaler og 4 trykk jeg ennå ikke har vist.

Hvor og når: Fløistuen butikk (Fløyen, Bergen) 9.april til 15.mai. Onsdag - søndag kl.11-17

Dere er hjertelig velkommen :star_struck: :star_struck:

29 Likes

Håper det går fint at jeg deler nyhetsbrevet @siriroiseth ? Et veldig fint formål som bør deles :slight_smile:

:tada: NY KUNST OG LOTTERI :tada:
bilde

Hei,

Tidligere i år laget jeg gatekunst av humor-karakteren Dangfart Tønnesen. Det ble godt tatt i mot av både Dangfart selv og hans følgere, og nå har vi bestemt oss for å ha loddtrekning av motivet som jeg nå har laget på lerret. Alle inntektene går til veldedige formål.

Hvor og når
Lotteriet har startet NÅ (!) og varer frem til neste søndaghttps://www.facebook.com/dangfart

Hvordan delta
Vipps 100 kr til et valgfritt veldedig formål og post en screenshot av kvitteringen og skriv “Dangfart” under Facebook-posten hans her.

Tilfeldig vinner
En tilfeldig vinner trekkes om en uke

Premie
«Dangfart» original akryl og spray på lerret. 70x100cm. 1 av 1 (Dvs. at det ikke blir laget flere originaler av denne :tada:)


Dangfart 70x100cm original akryl og spray på deep edge lerret 1 av 1


Bergenkunst.no har skrevet om gatekunsten her :point_left:

Vennlig hilsen

Siri Røiseth

Mobil: (+47) 91192271
E-post: siri@siriroiseth.no Besøk meg på www.siriroiseth.no
Siri Røiseth Nyhavn 31 NO-5042 Bergen

Vis denne e-posten i nettleseren din

12 Likes

Selvfølgelig :raised_hands: Takk for deling!

7 Likes

så INGEN andre str vil bli laget heller? greit å bare få det spikret.

selv digger jeg motivet og saken som gjøres her er helt fenomenal!

1 Like

Ja, det stemmer :raised_hands: Så kjekt å høre, tusen takk for det!

1 Like