Nytt trykk fra Conor Harrington

For de som lurer på hvordan det kan bli på veggen:

18 39 56 10 44

2 Likes

Takker. Noen formening om generell verdi på study kontra ferdig resultat over tid?

Edit: forslag nr 2 ser fetest ut ved første øyekast. Hvilke side benytter du til å teste rammer?

pris har på tidligere study ikke steget i pris på samme måte som “orginalen”

1 Like

Nå er det jo litt vanskelig å dra en konklusjon fordi Conor bare har utgitt totalt to study.

Den forrige studie ble gitt ut en stund etter «originalen» (det var et print) og ble aldri like populær som printet i farger. Det har sine naturlige årsaker, men Hide & Seek var en del av en serie på tre verk, og de var «alle» forholdsvis tilgjengelig på markedet. Mye flipping av dem.

Når det kommer til denne nye study så er den basert på en stor original fra utstillingen hans hos Heni Gallery i 2018.
Om det viser seg at Conor sitt neste print blir en versjon av denne originalen, så får man et bedre sammenlikningsgrunnlag ifht den forrige study.

Ja nr to ble kul samtidig som den beholder den tradisjonelle sorte rammen. Valgte vel sort boxframe med dobbel passepartout.
Syntes derimot at gull kler dette bilde.:nerd_face:

https://www.frames.co.uk/smart-search

Er det noen i Norge som fikk trykk nr 131? Og kunne vært interessert i å byttet med mitt? Har 131 på et annet Conor bilde jeg har…

Kanskje, kva nr har du :smile:

Hei
Noen som har fått en regning fra DHL på toll og moms på forsendelsen fra denne forsendelsen ?

Snakket med DHL og de mener siden fakturaen hadde en HS kode (eller noe lignende) og koden var spesifisert gikk på fotografi og det er grunnen til fortollingen.
Beløp på 2230 kr kan reduseres med en omfortolling og da ender regningen på 768 kr

1 Like

Fikk du en regning på 2.300? Merkelig, min fortolling fra DHL kostet 549.

Hei.

Jeg har ikke fått noen regning fra DHL foreløpig. Sier ifra hvis det skulle dukke opp en regning i postkassa.

Synes det er merkelig. Har du sendt en skriftlig klage?

Nesten, men 2230

Er dette same nettside som tracking sida? Sjekka det no nettopp og det står ingenting om “Payment required”

Nei fikk en SMS fra DHL og ringte dem opp.
Som sagt de sier at det er fordi det sto en HS kode på fakturaen, selv om det på tuben sto litografi, så er det fakturaen som gjelder. Ikke sikkert dere andre har samme problemet.
Hsr kontaktet Hungry… men inte svar

Jeg sendte inn en melding til dhl et par dager etter mottak. Skrev at jeg ikke har mottatt noen faktura og ville bare forsikre meg om at jeg ikke fikk det da dette er kunst som er fritatt.
Sendte også en link til loven og informasjon om kunstneren og printet.

Gikk et par dager så fikk SMS om at jeg hadde en faktura å betale på ca 550,-.
Sendte inn igjen og spurte om de ikke mottok min e-post hvor jeg forklarte inngående at dette var fritatt.
Fikk svar at de allerede har momset inn så jeg må søke refusjon.

Jeg forklarte at det var helt uaktuelt da det var de som hadde gjort en feil.
DE får sende en korreksjon til tolletaten hvor de reverserer denne innførselen.

De prøvde seg med en e-post til hvor de skrev at jeg skulle betale.

Da svarte jeg «meget hyggelig» tilbake at faktura bestrides.
Jeg forklarte dem også hvilken konsekvens det har at jeg bestrider.
(For de som ikke kjenner til dette, så betyr det at DHL ikke kan purre eller sende den faktura til inkasso. Neste mulighet for innkreving for dem er forliksrådet)

Jeg skrev så at de får velge neste sted i prosessen. Det blir da enten forliksrådet eller så får de sende en korrigering til tolletaten og reversere mva kravet.

Det ble veldig stille etter den siste e-posten.
Kan si ifra om det skjer noe mer.

Anbefaler deg iallfall å bestride faktura.

11 Likes

Skal gjøre dette, takk for info.
Første gang jeg har opplevd problemer med dem. Tidligere har det løst seg over tlf med en hyggelig samtale

Hvilken HS var dette @Desperado?

Dette trykket er beskrevet som “Archival pigment print with screen in 2 colours” og dermed passer det ikke inn i den strenge norske tolkningen av hva som defineres som kunst i Meirverdiavgiftslova da det er trykket mer enn 30 eks. Dette er i bunn og grunn et digitaltrykk med et par lag silketrykk og hadde dette blitt solgt i Norge hadde det vært med 25% mva. Det er ikke et litografi utifra beskrivelsen.

Når det er sagt så kan det godt hende at dere klarer å overtale en saksbehandler i DHL. Det er tross alt bare mennesker som sitter der.

Har til gode å se deg poste en post som tilsier at trykk ikke skal momses @azidrops. Pass på, ellers blir du snart shanghaia inn i tollvesenet :slight_smile:

1 Like

Jeg sier det bare som det er. Det er ikke all kunst som er kunst i et skattemessig perspektiv. Det er også forskjell på regler fra land til land hvordan dette tolkes. Her inne er man litt mer villig til å tolke kunst begrepet liberalt, men det er ikke vits i å jazze hverandre opp mot speditører og tollvesenet når det likevel ikke er mva fritt.

Tja, si det. Husker ikke helt koden da jeg ble satt ut av å bare få høre beløpet jeg skulle betale.

Men poster info med det samme jeg har det.

Skjønner veldig godt at når du har kjøpt et bilde og betalt for frakt så blir man veldig satt ut når det plutselig dukker opp ekstraregninger på flere tusen. Posten tar over 300 kroner nå for det de kaller “tollbehandling og lagring i påvente av tollbehandlingsavklaring etc etc vissvasshumbugvissvass”. Det er vistnok bare slik det er, belaster folk for masse penger rett inn i privatisering-kassa. Hadde vært en enkel sak å fikse med et enkelt trykk når pakken sendes fra avsenderland - men de er på ingen måte interesserte i å gjøre dette enkelt. Blårussen ser mulighet for ytterligere avkastning til aksjonærene, trøste å bære

5 Likes

Ja, det er jo førjulstid. Da får vi vel tåle noen røde kommentarer🎅

1 Like