Nytt trykk fra dot?

Ble litt skuffet, hadde ventet meg noe litt merer spennende.
De var ikke helt på topp.
Fint han holder opplaget nede.

Om noen prøver å innbille deg at stensiler er ut @jtraet kan jeg berolige deg. Stensilkunst med Banksy i spissen har faktisk aldri hatt en
en sterkere posisjon enn den har i dag og blir kjøpt opp av folk med rosa bukser som tidligere ikke kjøpte denslags.
På den andre siden har det aldri stått dårligere til med denne scenen. Det spys ut trykk over en lav sko, og svært mye av
det som blir sluppet av trykk idag er dårlige kopier av tidligere kopier.

Nå er jeg en sur, gammel mann, men noe var bedre før. Da Dolk og Pøbel var i Lofoten stakk de derfra uten at verden fikk vite
at de hadde vært der. Streetart var vel knapt kjent som noe begrep for de fleste heller. De hadde en plan og gode motiver.
Dagens Versjon 2.0.streetartkunstnere jobber litt annerledes. Streetart har blitt business. Litt kreavitiet i nøtten og god på EDB så er man
igang som streetartkunstner. Ikke noe problem å være anonym når man kan gjemme seg bak EDB-maskinen. Det som tidligere var
et opprør (sic) har blitt komfort, og ganske dølgt. Versjon 2 generasjon mangler kunstnerisk talent, de er kremmere. Klistre noe småvittig
opp på en vegg og smokkkk på instagram, så vet hele verden at det finnes nok en anynom kar med kunstneriske ambisjoner og
våte drømmer å selge trykk. Eller print som det heter i dag.

La meg tenke litt høyt. Jeg satt og hørte på Kygo i bilen på en regnfull dag. Tropiske toner og jeg drømte meg bort til varmere steder enn dette nydelige regnhølet mellom de 7 fjell. Da jeg kom hjem endte jeg av en eller annen grunn inn på youtube og ble sjokkert over
hvor mange rævva dårlige kygo-wannabees det finnes rundt i verden. Det var fremdeles pan-fløyter og tropisk sus, men jeg følte meg dårlig og ønsket meg til helvete bort. Til et kaldt sted uten panfløyter.

At en kar som Dolk gjør noe annet etter 10 år betyr overhodet ikke at stensilkunsten er ut eller død. Det er jo ikke den stakkars stensilen eller panfløyten sin skyld i at det innimellom ser og høres jævlig ut. Versjon 2.0 gjengen melker uansett bare den urbane kuens tatter og vil aldri komme opp med noe nytt. De er jo i utgangspunktet bare kopister.

At noen prøver å innbille noen at stensilkunst er mindreverdig har de et problem. Det er ikke tilfelle. Det finnes fryktlig mye dritt i verden uavhengig sjanger. Dritt er dritt.

31 Likes

Klassiker fra Dot den apen. Tror det er en av de første stensilene hans i Oslo. Bildet tok jeg selv tidlig i 2012, og da hadde det nok vært der i noen år allerede. Dog veldig usikker på eksakt hvor lenge. Kan finnes i Møllergata :blush:

2 Likes

Ja, på Lysaker.

1 Like

Superdølle saker, jobbet 6mnd, så kommer disse gamle greiene? Johnny Rotten med en stygg strikkelue og utslitt ape med dobbelsidig banan…

Er jo en artig fleipete apekatt da. Må jo være topp for et barnerom?

1 Like

Veldig bra!

Hva skjedde? Han har jo gjort nye spennende saker. Urbeaux: ett skritt frem. Disse trykkene: to skritt tilbake.

1 Like

Virker som disse vil gå for astronomiske summer på Finn om noen dager…

Monkey buisness var en av favorittene mine på dot sin solo med reed :grinning_face_with_smiling_eyes: men jeg er sikkert litt barnslig :grinning_face_with_smiling_eyes: vel vel, jeg synest hvertfall det er et gøyalt bilde :+1:t2:

5 Likes

Ja hvem liker ikke aper og bananer :relaxed:

Dette handler vel mer om hvilket det er bra kunst eller ikke og at det kanskje er en tanke uoriginalt.

1 Like

Joa, ser den… Men man har jo dem som kaster pengene sine på ting som ser ut som en barnehage har laget og mener dette er sykt orginalt og god kunst :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ja, slik er det. Kan ofte se litt kaotisk ut, men hovedpoenget er det du selv sier - at der er originalt og har en bra historie bak.

Her er et fint eksempel:

Dette bildet gikk for 70 millioner dollar på auksjon nylig…

1 Like

Nå skal ikke jeg lage dårlig stemning her, men - HVA I SVARTE FAEN?

He, he. Cy Twombly.
http://www.cytwombly.info/

Cy Twombly må oppleves. Tate Modern har et rom fylt med noen fantastiske arbeider av han.

1 Like

Hehe point made :+1:t2:

Ingen relasjoner til rotten, men monkeyboy er mediocer… Barnslig og fint kunstprat med kids:)

Ja, Cy Twombly er en av etterkrigstidens store nyskapere.Vidunderlig kunstner!

Tok jo ikke så veldig lang tid før Monkey Buziness ble utsolgt, så litt interesse var det jo. Utifra det som ARDCOD og Piece Of Sheet er sitert på så har DotDotDot jobbet med flere prints de siste 6 mnd og 2 av de skulle lanseres snart (altså idag). Det må jo si at det fremdeles er flere verk som ikke er blitt vist enda. Blir spennende å se hva som dukker opp.