Odd Nerdrum

Hva skjer med Oddis?
Er vel den kustneren flest kan navnet på i Norge etter Munch.
Før var han mye i media med utstillinger og aktuelle saker. Nå
hører man kun om rettssaker og konkurser, er han fortsatt produktiv og going strong?

Odd Nerdrum er fortsatt stor. Hadde en kjempesak i Juxtapoze i fjor. Har hørt noe rykter om kule ting så håper det skjer noe der.

1 Like

Føler Nerdrum fortsatt har en stor stjerne, men han har vel blitt småsær de siste årene og brytt med mange ink. “The Nerdrum Institute”: http://www.dn.no/etterBors/2014/09/02/1055/Kunst/kritiserer-nerdrums-opptreden

For min del blir bildene litt for dystre og “gammeldagse”…

Kan jo kanskje vekke denne til live med å nevne noe om NRK serien Odd Nerdrum. Noen som har sett på den (er dette kanskje feil tråd?) :)?

Jeg har lite kjennskap til historie rundt Nerdrum, men synes serien på NRK har en fin underholdning. Selv om motivene for mange er dyster så treffer de meg ganske godt. Jeg har ingen bakgrunn mtp kunst… men jeg får veldig lyst å besøke museet i Stavern. Jeg blir også nysjerrig på hvordan Nerdrum blir ansett i Norge som kunstner… burde han få mer plass?

@Julia er det lov å spørre deg? Jeg oppfatter det slik at du er en av de her inne som faktisk har faglig kompetanse når det kommer til kunst.

5 Likes

Ja, du kan spørre meg.
Odd Nerdrum er den mest sentrale norske maleren siden Edvart Munch internasjonalt er det for meg ingen tvil om.
Norge har mange gode kunstnere som har stilt ut og er innkjøpt internasjonalt - Jan Groth, Tone Vigeland, Olav Christopher Jensen, Tom Sandberg, Ida Ekblad, Thorbjørn Rødland, Bjarne Melgaard osv…
Det er noen grunner som skiller Nerdrum fra sine samtidige - han har utviklet sitt eget formspråk på bakgrunn av et komplekst tradisjonstungt maleri.
Han har siden debuten på 60-tallet arbeid tematisk med et samfunnskritisk maleri på siden av hovedstrømmen av politiske kunstnere - selv om han selv ikke ønsker å vedkjenne seg det.
Ingen Norsk samtidskunster er innkjøpt like verdensomspennende.
Hans arbeider har inspirert unge kunstnere over hele verden på leting etter et alternativt visuelt formspråk.
Søker du i databasen til unio er han den norske samtidskunstneren med flest hovedoppgaver skrevet om seg, så den kunsthistoriske interessen er der.

Nerdrum har i store dele av sin karriere inntatt en rolle som oversett ved statlige tildelinger av stipender osv med i de 20 første årene av sin karriere fikk han stipender på lik linje med og kanskje mere en sine koleger - på begynnelsen av 80-tallet skjedde det en forandring i hans formspråk, de direkte samtidspolitske elementene forsvant og utviklingen til dagens formspråk begynte.
Nerdrums kunstnerskap har en enorm dimensjon for tolkningspotensialer, men uansett infallsvinkel føler jeg en dyp sårbar menneskelighet - om det er tidlige hovedverker som Trygd og Mordet på Andreas Bader eller senere verk som Dawn eller Kvinne dreper skadet mann.
Var de første raske tankene som falt meg inn - men uansett Nerdrum står fjellstøtt i internasjonal samtidskunshistorie.

29 Likes

Tusen takk!

Du er konge Julia, ingen over ingen ved siden.

Har sett litt på den serien @gnageren nevner over, spennende dokument på hvordan han og de rundt han lever. Ganske på kanten av A4 for å si det sånn… overrasket over hans fashinasjon av spedbarn.

Personlig Nerdrum favoritt er Limbo, hvorfor klarer jeg ikke helt forklare :person_shrugging: Fikk litt sånn masseproduksjon av proletariske mennesker vibbe av det tror jeg - litt sånn Orwell 1984.

Absolutt verdt tiden å se serien!

2 Likes

Jeg har sett hele serien på nrk.
Gøy å få innblikk i livet hans, men det er jo ingen tvil om at fyren ikke er i vater……

Morsomt at han ikke selv ser på seg selv som kunstner, men omtaler verkene sine som kunstverk.
Han kritiserer også staten i et banka kjør men søke om økonomisk støtte fra staten, DET kan han. Dobbeltmoralen lenge leve.

Sidespor;
Den episoden hvor Bjarne Melgård er på besøk gir en innblikk i hva hverdagen til Bjarne består i…. Mannen snakker som resten av gjengen på plata (evt utenfor Oslo S).
Hadde det ikke vært for solbrillene og de dyre klærne hadde ikke folk på gata sett forskjell på Bjarne og Ola Narkis.
Så det er ingen tvil om hva pengene Bjarne tjener på kunst blir brukt til……

4 Likes

Det er også morsomt hvordan Fine Art er og trekker i trådene

1 Like

“Det er de gale som driver verden fremover. De fornuftige holder den bare i gang.”

Sitat fra Jens Bjørneboe. En gang Odd Nerdrums lærer.

2 Likes

“Hele vår kultur er skapt av forbrytere, vanvittige og patienter.”

1 Like

Digger serien! Anbefales. Kanskje først og fremst underholdning, men også interessant innsikt i livet og kunstneren.

Jeg liker også denne klassiske stilen. Har selv flere bilder fra en av hans tidligere elever, Thomas Klevjer som har et eget galleri utenfor Hønefoss.

Har sett hele serien selv og syntes den er facinerende, er en spesiell gjeng det der. Men blir kanskje litt mye ”alle er ute etter oss”

Bjarne M så jo ut som han var helt på tyttebærtur. Litt usikker på om jeg hadde turt å sittet med han. Men det er kanskje hans habituelle tilstand.

Har alltid likt dette bilde. Det er noe tiltrekkende med det, blir sugd inn i det. Dette er fra fra 86 og i fra den perioden, som Julia sier, at formspråket hans endret seg. Han har mange fine bilder fra denne perioden syntes jeg.

Solen vender tilbake

9 Likes

“Vi lever i en tid der det beste allerede er gjort” - En interessant tanke fra O.N. Har akkurat sett episoden med Bjarne Melgård, og en sitter jo igjen med noen tanker.

@Julia takk for dine tanker, og ikke minst info. Du skriver at O.N. er den mest sentrale norske maleren siden Munch. Fra mitt ståsted uten den faglige vurderingen, og dybdekunnskap som du har til kunst. Ja, så deler jeg den oppfatningen. Spørsmål jeg da sitter igjen med er jo hvorfor ikke de får mer plass og støtte til å fremme kunsten. Som f.eks manglende offentlig støtte til dette museet (mulig noe dukker opp i episodene jeg ikke har sett).

Jeg tror faktisk O.N. har en god dose selvironi som folk ikke helt klarer å plukke opp, men tar det mer som et stort ego (han har nok det også…men…). Det mener jeg kommer frem i episoden med møte mellom Melgård og Nerdrum. Så kan en jo stille spørsmålet. Hadde disse menneskene hatt den evnen til å skape det de skaper om de var i “vater”? Jeg tror ikke det. Jeg har venner som er kunstnere, familie som er kunstnere og jeg har jobbet med folk som er langt over på den kreative skaper siden. Alle disse menneskene havner utenfor det mange vil definere som A4.

Har du noen gang truffet en kunstner som ikke kritiserer noe i systemet? Skal de ikke ta i mot støtte fordi de er i mot systemet? I så tilfelle hadde vi fått et fattigere kulturlandskap. Jeg har noen blårussvenner (jeg er selv blåruss) som mener at kunst og kultur ikke skal få offentlig støtte i det hele tatt. At det må kunne stå på egne bein om ikke så har det ikke livets rett. Skivebom spør du meg. Jeg er glad vi har ordninger som gjør at en bitteliten del av skattebetalernes penger går til formål som gjør at kunstnere kan få drive med sitt. Skape kunst. :slight_smile:

5 Likes

Og så er det litt skammelig at Nasjonalmuseet ikke har flere bilder fra denne perioden, 80’ og 90’ tallet hvor han malte sine fineste og mest kjente bilder. Disse er vel i privat eie nå.

3 Likes

Noe de gjør i det meste innen kunst

Odd Nerdrum/Andy Warhol. The Factory, New York. Desember-1968. Foto Robert Meyer.
I have not come into this life to be entertained, but to be recognized.

13 Likes

Wow! Dette var jeg ikke klar over :smiley:

1 Like

Nasjonalmuseet i Oslo køpte for litt over et år siden 4 fotografier av Robert Meyer - tre fra besøket i New York og et ateliefoto. Kanskje de begynner å forstå betydnigen av Nerdrum, samtidig som de bruker Meyers glimrende fotografier til en prøve på om de tåler mere av norges betydeligste samtidskunstner.
Dog kjøpte de ikke farvefotoet - kanskje det mest spontane og beste.
Ser vi på Munch og museets innkjøp fra århundreskiftet og frem til krigen er det kun daværende direktør Jens Thiis fortjeneste - han ble motarbeid så det holder. Nasjonalgalleriet/Nasjonalmuseet har dessverre ikke i Nerdrums tid en direktør som kunne stå på slik Thiis arbeidet med en forståelse av Munchs kunstnerskap.

13 Likes

Oppdaget denne podden i NRK appen i går - Seriesnakk: “Familien Nerdrum”. Nesten tre timer, en ny samtale med Nerdrum og en meget godt samtale med kunsthistoriker Mona Pahle Bjerke mot slutten av podden - fin “bakomfilm” til NRK serien.

7 Likes