Nå er det lenge siden jeg har beveget meg ut på Finn.no, men nå tenkte jeg det var noen trykk jeg ønsket å selge den veien. Hver gang jeg gjør det blir jeg minnet på hvorfor jeg sluttet å selge på Finn.no i utgangspunktet. Det er akkurat som om normal høflighet ikke gjelder på Finn.no. Tenkte derfor jeg skulle ta det opp her fordi jeg vet at mange her inne er aktive på Finn.no og det jeg skal ta opp også gjelder folk her inne.
1. Anonymitet
Det er helt greit at man skjuler navnet sitt i annonseteksten, det gjør jeg også, men når man tar kontakt med hverandre kan man i alle fall utveksle fornavn. Jeg bruker alltid fornavnet mitt når jeg skriver melding til andre. Det gir en form for trygghet når man vet fornavnet på hvem man snakker med og jeg synes det er uhøflig å ikke opplyse uoppfordret om dette. Hvem gjemmer man seg for egentlig? Skatteetaten? Norske Bildende Kunstneres hjelpefond?
2. Ghosting
Det å bare plutselig forsvinne fra samtalen er uhøflig. Det kan nok være mange grunner til at det skjer, og jeg har nok gjort det samme, men jeg prøver å avslutte dialogen skikkelig. Har ikke tall på hvor mange ganger noen f.eks har stilt meg et spørsmål hvor jeg svarer, typisk infospørsmål som hvilke trykk har du eller hva solgte du den og den for, hvor man svarer og så får man verken et takk eller oppklaring om dette var av interesse eller ei. Av andre eksempler er motbud som ikke blir besvart. Samtalen blir bare hengende. Man kan jo se at motparten har sett meldingen eller ei.
3. Svare frekt.
På Finn havner man ofte opp i prisdiskusjoner hvor selger ønsker mest mulig og kjøper ønsker å betale minst mulig. Noen ganger hender det at enten kjøper eller selger er på den vel optimistiske siden, eller har totalt forskjellige oppfatninger. Noen benytter da anledningen til å opplyse om hvor teit du er eller komme med andre barnslige reaksjoner. Står man langt fra hverandre eller man skjønner at her kommer man ingen vei, så er det enkelt å bare takke for budet men opplyse om at det ikke er aktuelt for deg.
4. Belæring
Sikkert en felle jeg har gått i en gang eller to selv, men det går en fin grense mellom argumentering og belæring. Noen blir også sinte om man ikke tar deres side. Ta det med ro og ta deg en kopp kaffe. Ingen har vel noen sinne kranglet når man har tatt seg en kopp kaffe?
5. Korte svar
Denne er kanskje litt mer skjult for noen, men jeg er blitt opplært at man skal svare i helsetninger. Hvis man foreksempel byr på en vare og bare får svar “Nei”. Det virker jo som om motparten bor på instutisjon. Hvordan skal man som kjøper eller selger få tillit til motparten om den ikke orker å svare deg skikkelig? Et bedre svar er “Nei takk, det synes jeg er for lavt” og alternativt komme med et motbud, eller informere om at man ikke ønsker å gå ned i pris.
6. Avslutte samtalen skikkelig
Kommer man ikke til enighet, noe man ofte ikke gjør, så avlslutter man samtalen skikkelig ved å f.eks si “Jeg ønsker ikke å gi mer/gå lengre ned. Ønsker deg en fin dag videre”. Da får man både signalisert at man er kommet til veis ende og oppvokst i et møblert hjem.
Konklusjon:
Skal man selge eller kjøpe dyre ting så lønner det seg å oppføre seg på en måte som inngir tillit hos motparten. Man kommer lang vei med et minimum av høflighet. I tillegg, de beste dealene og god informasjon får man når man prater skikkelig med folk og knytter nettverk.