Originaler fra MW, Dolk og Magnus Gjøen

Hei kunstelskere og andre hatere,
Jeg har flyttet og dermed fått markant mindre veggplass, og for så vidt markant dårligere råd også :slight_smile:
Tenkte derfor å lufte interessen for noen av mine originaler, samt høre med ekspertisen og eventuelle andre som ønsker å veie inn på hva fornuftige priser på disse vil være før jeg eventuelt legger noe på finn eller andre markedsplasser.
I første omgang altså en god gammel prissjekk, men dersom noen ønsker å handle kan dere alltids sende en pm. Men må da understreke at bytter av alle slag dessverre ikke er interssant i denne omgang, med mindre noen har en Rolex modell som faller veldig i smak. Noe mer som skal på veggen er ikke aktuelt for øyeblikket :slight_smile:
Flere bilder nederst i innlegg.

Navn: «Dollar» / «Supermann»
Kunstner: Dolk
Type/Størrelse: Canvas 160 x 160 cm
Ed. 1/1

Verket er fra Dolks første store separatutstilling og er vel offisielt uten tittel, men har vel blitt referert til både som “Dollar” (mest) og “Supermann”

Navn: «Mala Fide»
Kunstner: Magnus Gjøen
Type/Størrelse: Støpt glassfiber / 115 x 110 cm

Oversatt til halvgodt engelsk betyr tittelen “in bad faith” (evt. “with bad faith”).
Er ment som en kommentar til alle kriger som blir startet og utkjempet i en eller annen religions navn, eller i “god tro” og med såkalt gode intensjoner.

Ser for øvrig at den selges direkte fra kunstner for den nette sum av NOK 333 000,- her; https://www.magnusgjoen.com/product-page/MALAFIDESCULPTURE

Navn: «Thinker»
Kunstner: Martin Whatson
Type/Størrelse: Canvas 100 x 100
Ed. 3/3

Fra MWs utstilling på Nationaltheatret i 2014, motiv hentet fra forestillingsarkivet til Nationaltheatret så vidt meg bekjent.

Navn: «Punk»
Kunstner: Dolk
Type/Størrelse: Canvas 100 x 100 cm
Ed. 6/6






33 Likes

Usedvanlig få meninger om et såpass kontroversielt tema som priser her da :grinning:

Vet @Ross sitter med mye kunskap om Dolk, Så mulig han kan komme med noe. Er jo også verk som sjeldent kommer for salg, men samtidig ikke av de mest populære motivene av kunstnere. Whatson kan nok sikkert være lettere å få solgt i gruppen “fans of martin whatson” på Facebook, eller ihvertfall få en slags prisvurdering. Mulig det kanskje er lettere å legge denne type verk ut på auksjon via Blomqvist? evt bare sende dem en mail for vurdering av verdi.

2 Likes

Edit: MW er selvsagt edition 3/3 ikke av 5.

Rettet det for deg. Lykke til med salget! :slight_smile:

1 Like

Var ikke forrige Punk omsatt for 60-65k?

Resten kan jeg ikke svare på.

Takk @Norpimp Endelig noen som faktisk kaster ut noe her :slight_smile: I “gamle dager” ville jo denne tråden allerede vært full med 30 folk som enten ville ha ment at markedet var fullstendig skakkjørt og at bildene ikke var verdt blindrammen de satt på, og på den andre siden de som mente at verkene var tilnærmet uvurderlige :slight_smile: Folk har kanskje blitt mer forsiktige.
Vet du hvor lenge siden den du snakker om ble solgt forresten?

Vil tro du kan få en fin pekepinne på verdi hvis du kontakter Blomqvist. KV skal jo ha auksjon i samarbeid med Blomqvist senere i år, og disse hadde vært fin å hatt der

Mener det var et av Punk lerretene jeg hjalp med å selge til en i Japan i cirka 2021. Mener den da gikk for 90k, men det var jo topp året prismessig og en motivert kjøper så vidt jeg husker.

Ja 90k må selv en eier av verket som meg innrømme at hørtes litt voldsomt ut, selv i 2021 :grinning:
Men om noen kjenner noen velstående japanere som er på kjøpern må de bare si ifra :grinning::grinning:

Jeg ga 60.000,- for dette på Blomqvist i 2022. Mener dette er et 1/1 canva som er ca 121x91 cm.

Ble noe mer med omkostningene til Blomqvist.

Mulig det er en pekepinn?

5 Likes

Da har jeg sjekket litt og fått diverse meldinger og noen «bud» (mye bytteforslag, som igjen gjør det vanskeligere etter som man da må vurdere den faktiske verdien på det som foreslås byttet også) på privaten her, og konkluderer foreløpig med følgende når det gjelder Dolk:

«Punk»: Har hatt en «peak verdi» på rundt 85’ (90’ til meget motiverte kjøpere fra Japan tydeligvis), men burde i dag kunne ligge fornuftig priset til rundt 50-60’.

«Dollar»: Vanskeligere å vurdere, men etter som det er en Ed1/1 og størrelse tatt i betraktning har den trolig hatt en «peak verdi» rundt 170-180’ og burde i dagens marked kunne gå for rundt 100-120’.

Relativt få her inne som ønsket å si noe da. I hvert fall i plenum, men det er fremdeles lov til å bidra. Spesielt om noen mener det er alt for lavt :grinning:
Er mulig at høstens auksjon hos Blomqvist, som kanskje også når bredest ut, vil være det beste alternativet for å finne maksimal og reell verdi. Foreløpig har de dog ikke gitt noen tilbakemelding derfra på hva de mener, så jeg venter i spenning der også.

Når det gjelder MW virker det som det internasjonale markedet muligens er noe bedre enn her hjemme, både generelt og pga. dollarkurs. Tok tipset jeg fikk her og spurte på «Fans of Martin Whatson». Har fått diverse tilbakemeldinger både i plenum og privat i størrelsesorden 10’ USD, mens de som har skrevet eller sagt noe til meg her hjemme holder seg fra 60’ til 80’ NOK.

Når det gjelder skulpturen fra Magnus Gjøen er det få som ønsker å si noe og ingen som vil si noe for bastant, men har fått høre alt fra 150’ til 300’ NOK og alt med meget stor usikkerhet. Skulle nesten tro denne var den letteste, etter som den faktisk fremdeles kan produseres fra kunstner på bestilling til 335’ NOK, men det er altså tydeligvis ikke så enkelt.

Noen innspill?

4 Likes

Først av alt; ville bare gi deg kred for åpenheten og refleksjonene. Det er vanskelig / surt å selge i et dårlig marked, og mange selgere ville nok ikke vært så åpen som deg mtp nedgang i verdi.

Min erfaring mtp salg for tiden er at man må tenke på en laveste pris du lar det gå for, og så kanskje “legge det ut” for 5-10K over det. Og selvsagt være OK med at du ikke får solgt kunsten og heller nyte den på veggen hjemme selv :slight_smile:

Mine two cents på verkene dine og prisingen (siden du spør - er ellers litt forsiktig med å kommentere andres salgstråder):

Jeg synes 10K USD for MW lerretet hørtes veldig høyt ut. Angående Gjøen-skulpturen er den råkul, men tydeligvis også veldig dyr (mye dyrere enn jeg trodde). Også er kanskje ikke Gjøen så kjent / godt likt her inne? Kanskje det fins andre fora / steder å selge den?

Dolk lerretene dine er fantastiske og sammenliknet med MW og Gjøen virker de underpriset - but hey, det er kjøpers marked. Et Punk-lerret på 1m x 1m til 50-60K frister veldig.

6 Likes

Jo takk for det @jbroks . Men tenker at når jeg først spør om andres mening så må jeg nesten ta hensyn til den, selv om det ikke nødvendigvis er drømmesvaret jeg har fått :grinning: I hvert fall når det kommer fra flere «uavhengige kilder», inkludert noen jeg kjenner og stoler på.
Får vel opprette en salgstråd og se hva som skjer da, og hva «markedet» sier.
Har lagt ut MW canvaset på «Fans of Martin Whatson» nå, så får vi se hvordan det blir mottatt der.

For øvrig må jeg si meg enig i at Dolk lerretene er fantastiske, og desidert det kuleste og mest interessante jeg har på veggen sammen med Jesus, og sånn sett kanskje underpriset i forhold til MW. Så er det jo ikke vi som bestemmer hva verdien er dessverre, men på den andre siden er det også de som gir meg mest personlig dersom de blir hengende på veggen da :grinning:

2 Likes

Jeg kan ikke for mye om det du hsr som ikke er Dolk, men er enig i jbroks sine tanker. Kred for å forsøke se realiteten i dagens marked. 50-60k for Punk lerret virker som bra kjøp, men kan også være helt riktig i dagens marked. Det jeg tror er litt utfordringen med den unike du har er størrelsen. Med engang du bikker 100x100cm lerret cirka, så har rett og slett veldig få plass til det på veggen uten at det ser malplassert ut. Derfor tror jeg pris også vil reflektere dette og dermed gå ned.

Hei
Hvor i landet befinner bildene seg

Befinner seg mellom Arendal og Grimstad @Spray

Tja… mulig du har et poeng det @Ross . På den annen side har de fleste minst 240 cm fra gulv til tak, så det er jo plass. Veldig mange har jo også veggene helt fulle av print, og da er det jo en positiv ting at ved å selge noen av disse som opptar plassen og erstatte med en stor original så er kjøpet delfinansiert :grinning:
I mitt tilfelle har jeg ikke gjort det, så har et helt lager med ting jeg ikke har fått plass til på veggen etter flytting, så det tenkte jeg kanskje å gjøre noe med nå, bare motsatt av den rekkefølgen :grinning:
Se for øvrig bildene på veggen i forrige og nåværende hus, med litt under normal takhøyde.


8 Likes

Jeg er ikke uenig i det du sier, men så er det gjerne ikke alle som ønsker et lerret fra “gulv til tak” pga en sjenk, sofa, oppbevaring eller annet. Misforstå meg rett, jeg har noen store lerret så jeg er “all for that”, men alle ser nok ikke på det slik.

Mye kult du selger og mye bra informasjon om tingene dine. Lykke til med salg!

1 Like

Hvis du kjøper kunst fordi du liker kunst er str sjeldent et problem. Hvis du kjøper kunst som dekor blir fort både størrelse og farge et problem.

1 Like