Originaler til rundt 30 000 kr

Husker kunstsamleren Rolf Hoff sa i et intervju en gang at gode originalverker starter på 30 000 kr. Så kom med deres tips om gode originaler til rundt 30k (malerier, tegninger, skulpturer, NFT osv).

Håper dere også kan komme med kjapp begrunnelse (det er lov å syntes noe bare er bra).

11 Likes

Julie Nord - Psychic Teen. Akvarell på papir - 48x38 cm. Mitt siste kjøp.
Julie Nord er den mest spennende kvinnelige kunstneren i Norden i dag etter min mening.
Jeg finner alltid noe nytt å studere i bildene hennes. De ser først ut som hyggelige kosebilder, men de skjuler noe skummelt, uhyggelig i lag på lag i den hverdagslige idyllen.
Rolf har helt rett i det med gode originaler begynner på 30 000 kr - det var noe vi diskuterte første gang jeg møtte han for en 20 år siden, så vi må nok legge til litt inflasjon.

Jeg betalte DKK 28 000,- for Julies bilde.

13 Likes

Jennifer Coates - Bacchanal Before a Herm of Pan, 2021, akryl og spraymaling på lerret. 40x50 cm.

Soloutstillingen hennes «Lesser Gods of Lakewood, PA» hos High Noon NY avsluttes idag.

Synes det er et fantastisk verk, først og fremst. Elsker lyset og fargene i bildene hennes, og liker hvordan hun tar kunsthistorisk symbolikk og romersk mytologi inn i en «samtidskontekst», om det gir mening.

Hun bruker akryl og spraymaling i stedet for olje på lerretene. Synes håndverket er unikt, liker både kunsteren og kunsten, og tror hun kan bli veldig spennende å følge fremover.

Mottok to relativt betydningsfulle priser i fjor, NYFA Award for Painting og John Koch Award for Figurative Painting, siste sammen med Jennifer Packer, som for tiden har sin første store museumsutstilling på Whitney.

13 Likes

Inflasjonen har vært på 52% de siste 20 årene så jeg håper at kunstnerne også har hatt anledning til å justere sine priser tilsvarene. 30.000kr i november 2001 tilsvarer 45.600kr i november 2021.

Nå går vi inn i en periode med høy inflasjon så vi får håpe, for kunstnernes skyld, at kunstprisene i førstehåndsmarkedet klarer å holde tritt med inflasjonen.

3 Likes

@Toris64 Der har vi det - Inflasjonen er det Julie Nords Psychic Teen tenker på.
Et bilde i den størrelse av Julie Nord kostet ca 5tusen dkk for 20 år siden.

3 Likes

Da har hennes kunst hatt en verdistigning som langt overstiger inflasjonen, som er bra for dere begge.

Mitt poeng var at hvis Rolf sa 30k for 20 år siden så må ikke dette tallet brenne seg inn i folks bevissthet, da det er utdatert og setter negativt press på prisingen til kunstnerne.

Jeg mener man nå får de fleste gode originaler fra 50k og nordover.

1 Like

30 000 var tatt som et tall som hadde en morsom historie, så kan vi se bort i fra inflasjon og fortsette samtalen??

Ian Thomas Miller er en ung amerikansk kunstner jeg liker veldig godt. Jeg har hjulpet han litt og plassert noen malerier i Norge. Han har noen veldig poetiske og vakre tegninger og jobber innenfor et surrealistisk formspråk. Hans medium malerier koster enn så lenge rundt 30 000 kr.

http://www.ianthomasmiller.com/

13 Likes

Ble meget positivt overasket av Dan Schein utstilling hos Galleri Tom Christoffersen i Høst.
Han er født i 1985 i Sør-Afrika, bor og arbeider i New York.
Alle bildene på utstillingen var malt under Covid lockdownen i New York.
Føler arbeidene har en lekfullhet med tykke malingstrøk - Han har noe av den samme sprudlende komposisjonen som kjennetegner den Britiske kunstneren Billy Childish arbeider.
Scheins mellomstore arbeider ligger på ca 30 000,-


9 Likes

Malerier av Harald Austad starter rundt 25k og går opp med størrelse. Han er en norsk kunstner og musiker basert i Los Angeles med en unik blanding av maleri og design. Nylig vist på Corey Helford, men kanskje mest kjent i Norge som produsent og låtskriver for artister som Karpe, Madcon og Bernhoft.

1 Like

Får dele noen flere kunstnere som har malerier til rundt 30k.

Jesper Skov Madsen er dansk kunstner jeg har fulgt en stund. De nye maleriene er fulle av maling og jeg syntes de er utrolig fine! De har en fantastisk wallpower (om noen er ekstra interessert har jeg to stykker i galleriet).

5 Likes

Ekstremt likt Ekblad?

1 Like

Fått veldig sansen for Henrik Mikkelsgård. Får en fin stor original av han til den prisen.

3 Likes

Takumi Morozumi. Flotte keramiske arbeider. Stiller ut på Format i Oslo og har også noen verk hos Golsa så vidt jeg vet.

Kan også kjøpe direkte fra Takumi. Superhyggelig fyr og ikke minst veldig dyktig.

Bruker en eldgammel teknikk kalt «coil building» hvor tradisjonell leire er basen for skulpturene.

Han skal ha en soloutstilling på Curators Cube i Tokyo i 2023.

6 Likes

Vil nevne Torunn Skjelland. Hun har en serie jeg liker godt. Store formater, dekorative og lette å like. Utdannet i Norge og har deltatt på en rekke jurierte utstillinger.

Ellers vil jeg også nevne June Sira. En spennende kunstner med interessante motiver. Utdannet i England og deltatt på en rekke utstillinger og er innkjøpt på Nasjonalmuseet. Hennes arbeider koster noe mer, men slenger dem med likevel.

4 Likes

Hvis det er Jesper du sikter til er jeg ganske uenig. Ved første øyekast kan de minne om hverandre rent visuelt, men maleriene til Jesper minner mer om dekonstruerte landskap der han bruker maling aktivt til å skape en illusjon av omgivelsene. Ida sine malerier er ofte mye mer destruktive og ligger mye nærmere graffiti.

1 Like

Per Hess er også interessant. Hans lysobjekter som blant annet har vært med i Venezia Biennalen kan kjøpes enkeltvis til en hyggelig pris.

4 Likes

Noen som har noen nye tips :slight_smile: ?

Julian Karlsen
15k tror jeg de ligger på.

4 Likes

Godt innspill. Han har jeg faktisk en original fra. Angrer på at jeg ikke kjøpte en fra utstillingen han hadde med Henrik Mikkelsgård nylig.

Får slenge inn ett navn selv;

Solgte i forrige uke syv malerier til 16k stykket.

2 Likes

Nuno Viegas // solo exhibition – Underdogs, er VAT på verkene så den kan trekkes fra. de store koster ca 38.000,- pluss frakt til Norge, de mindre ca 20’

2 Likes