“På kant med samfunnet” - Galleri Günther


Galleri Günther inviterer til åpning av utstillingen “På kant med samfunnet”.

Utstillingen finner sted i galleriet. Adresse: Borggata 5, 5417 Stord.

Tidspunkt: Lørdag 23. Februar (kl: 11-16)

Det er en gruppeutstilling som består av både nasjonale og internasjonale kunstnere. Det vil være kunst i flere ulike sjangere. Det som er en fellesnevner for alle kunstnerene som blir utstilt er at de belyser ulike aktuelle temaer I dagens samfunn. Mange av verkene er utilslørte og systemkritiske.

Vi har vert så heldige og få vise frem et av de mest omdiskuterte politiske motivene i Norge. Gatekunstneren AFK fra Bergen laget verket “Making A Martyr” i påsken 2018, og vi har nå lerretsversjonen av dette.


Bildet fremviser Sylvi Listhaug korsfestet over et blomsterbed med tornekrans på hodet.

En stor del av utstillingen vil også bestå av 10 ulike Dolk motiver. Dolk er regnet som norges mest anerkjente gatekunstner innen sjangeren gatekunst. I 15 år har han vert anonym under pseudonymet “Dolk” men i vinter gikk han ut med sitt ordentlige navn “Andreas Hamran Færø”. Han sa i et intervju: “Jeg prøver å si noe med alt jeg gjør. Jeg vil aldri lage et enkelt ansiktsmotiv på gaten. Det kan være fint, men det er ikke min stil. Tematisk forsøker jeg nå mer enn før å jobbe sammen med veggen. Mange kan se politikk og religion som grunnleggende temaer, men alt blir jo i teorien politisk når man bruker sjablonger i bybildet. ”

Veggene vil også bli dekorert med store kunstverk fra den tidsaktuelle kunstneren PUSHWAGNER. Noen store verk, og noen mindre. Alle bildene hans burde virkelig sees “live” for den fulle opplevelsen.

Gatekunstnerene NIMI og SLAPP som kom over til Stord for å male vegger for en måneds tid siden kommer også over denne uken for å male nye verk. NIMI (Naeem Searle) har også noen ord han vil si på utstillingsåpningen. Nå ser det ut som de har valgt seg ut noen vegger hver. Maleprosessen starter snart når mørket legger seg.


Vi skifter ut hele galleriet i løpet av uken slik at alt vil være klart til lørdag. Dørene åpner kl 11 og stenger 16. Det er gratis inngang. Det er en salgsutstilling, så her er det mulighet for å kjøpe ettertraktede verk. Håper så mange som mulig vil besøke på åpningsdagen. Utstillingen vil henge frem til 10. Mars.
Fb: Redirecting...
Instagram: https://www.instagram.com/gallerigunther/?hl=en

Kunstnerliste:

AFK

NIMI

DOLK

SLAPP

SKURK

Tegson

Pøbel

Bjor Grønner

Tom Korsvold

David Shrigley

Sverre Bjertnes

PUSHWAGNER

Martin Whatson

Martyn Reed

Sedin Zunic

Jake Wood-Evans

Aleksander Günther

+flere

:black_heart:

16 Likes

Lykke til! Bor desverre for langt unna til å ta turen innom :slightly_smiling_face:

1 Like

Etter flere henvendelser ang hvilke PUSHWAGNER bilder vi har inne legger jeg ut bilder her:

1 Like

DOLK utvalget vi har inne for øyeblikket:

4 Likes

Chief er egentlig ganske sjef👍

2 Likes